Nu afsløres de svenske stjerner i RIGET EXODUS

Foto 1: Kreditering: Christian Geisnæs
Foto 2 (Mikael Persbrandt): Henrik Ohsten
Foto 3 (Lars von Trier, Tuva Nuvotny & Ida Engvoll): Christian Geisnæs
Foto 4 (Mikael Persbrandt, Alexander Skarsgård, Tuva Novotny & Lars von Trier): Christian Geisnæs

Den svenske superstjerne Mikael Persbrandt medvirker i sidste sæson af Lars von Triers Riget sammen med andre svenske topnavne som Tuva Novotny, Ida Engvoll, Asta August og Anders Mossling, samt gæsteoptræden fra dansk-svenske David Dencik og verdensstjernen Alexander Skarsgård.

”Danskjävlar” blev den bitre svenske overlæge Stig Helmers mantra i de to første sæsoner af Riget i midt-90’erne. Forvent flere svenske eder, da Zentropa, NENT og DR i dag kan offentliggøre flere særdeles prominente svenske skuespillernavne i RIGET EXODUS, den tredje og uigenkaldeligt sidste sæson af den legendariske serie om det gode og det onde på Rigshospitalet i København. De nye navne på rollelisten er Mikael Persbrandt, Tuva Novotny, Alexander Skarsgård, Ida Engvoll, Anders Mossling og de to dansk-svenskere David Dencik og Asta August.

Det skæve forhold mellem Danmark og Sverige, som startede i de første sæsoner, når nye højder i RIGET EXODUS, hvor svenskerne på Rigshospitalet har fundet hinanden og sammen etableret samtalegruppen SA (Swedish Anonymous). De mødes i kælderen på hospitalet for i skjul at udtrykke deres frustrationer over danskernes joviale og arrogante omgangsform. Som tingene udvikler sig, spirer et oprør i gruppen…

Persbrandt tilbage i Danmark
Den svenske superstjerne Mikael Persbrandt er tilbage i Danmark, hvor han medvirker i en dansk produktion for første gang siden Kristian Levrings western The Salvation fra 2014. I RIGET EXODUS spiller han overlægen Helmer Jr., også kaldet Halmer, da den ledende overlæge Pontopidan, spillet af Lars Mikkelsen, mener at en halv Helmer må være en Halmer. Helmer Jr. er søn af den legendariske Stig Helmer – den notorisk dansk-hadende svenske overlæge, som Ernst Hugo Järegård fik udødeliggjort i seriens første sæsoner. I Danmark har Mikael Persbrandt tidligere haft hovedroller i bl.a. Susanne Biers Hævnen og Pernille Fischer Christensens En du elsker, og de seneste år har han haft markante roller i store internationale produktioner som Hobitten-trilogien, Kong Arthur, The Girl in the Spider’s Web, Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga og senest Sex Education.

Fra Julia Roberts til Tobias Lindholm
Tuva Novotny har gennem mange år arbejdet på begge sider af sundet. I RIGET EXODUS spiller hun lægen Anna, der bl.a. har til opgave at kontrollere sine kolleger og sikre, at alt går rigtigt til. Herhjemme har hun tidligere haft store roller i bl.a. Nikolaj Arcels Sandheden om mænd, Tobias Lindholms Krigen, Jonas Arnbys Selvmordsturisten, og internationalt har hun haft roller i bl.a. Eat, Pray, Love med Julia Roberts, Bjørn Borg-filmen Borg og Annihilation.

Verdensstjerne på Riget
Den svenske verdensstjerne Alexander Skarsgård gæsteoptræder som advokat på Rigshospitalet, en rolle han arver efter sin far, Stellan Skarsgård, som også spillede advokat i anden sæson af Riget. Alexander Skarsgård har fået sit store gennembrud i Hollywood inden for de senere år, hvor han bl.a. har medvirket i kultserien True Blood, spillet skurken Perry Wright i den populære serie Big Little Lies, lagt krop til rollen som Tarzan i filmen The Legend of Tarzan, mens han senest har haft hovedrollen i Godzilla vs Kong og snart er aktuel i tredje sæson af den uhyre populære tv-serie Succession. Han har desuden tidligere arbejdet sammen med Lars von Trier i Melancholia.

15 år med store roller i Danmark og Hollywood
Dansk-svenske David Dencik har også en gæsteoptræden i RIGET EXODUS, hvor han spiller Bosse, lederen af Swedish Anonymous. Han har medvirket i knap 100 film og tv-serier i løbet af de seneste godt 15 år. Han har vekslet mellem danske film som En kongelig affære, Kapgang, Fasandræberne, Mænd og høns og Der kommer en dag, adskillige svenske film og tv-serier, samt internationale kæmpeproduktioner som Snemanden, Spielbergs War Horse, spionthrilleren Dame, konge, es, spion, The Girl with the Dragon Tattoo og de roste tv-serier Top of the Lake og Chernobyl. Snart er han aktuel i den danske serie Kastanjemanden og som skurk i den næste Bond-film No Time to Die.

I øvrige roller i RIGET EXODUS medvirker Ida Engvoll i rollen som hackeren Kalle. Ida Engvoll har medvirket i flere store produktioner, herunder i serien Love & Anarchy og i den populære svenske dramaserie Familien Löwander. Ligeledes ses dansk-svenske Asta August i rollen som medicinstuderende på Rigshospitalet. Asta er først lige brudt igennem og har inden for de senere år haft roller i danske serier som Sygeplejeskolen på TV2 Charlie, Bedrag på DR1, Sex på TV2 Play og er desuden aktuel i Bille Augusts Pagten om Karen Blixen. Anders Mossling medvirker også i RIGET EXODUS, som vagt i Swedish Anonymous.

I forvejen har det allerede været ude, at Bodil Jørgensen, Ghita Nørby, Nikolaj Lie Kaas, Lars Mikelsen, Nicolas Bro, Søren Pilmark og Peter Mygind, Udo Kier og Laura Christensen medvirker i RIGET EXODUS.

Handlingen – helt kort
Stærkt påvirket af spøgelses tv-serien RIGET, søger søvngængeren Karen svar på seriens uafklarede spørgsmål for at redde hospitalet fra undergang. En aften da Karen går i søvne, ender hun på mystisk vis foran Rigshospitalet. Porten til RIGET er begyndt at åbne sig på ny.

Med RIGET EXODUS fortsætter og afslutter Lars von Trier sin internationalt berømmede kultserie-klassiker fra 90’erne: Spøgelseshistorien om hospitalet ved blegedammene, hvor det onde har vundet fodfæste og lægevidenskaben har sin daglige kamp med sig selv, med svenskerne og det overnaturlige og uforklarlige i en blanding af gys, gru og grin.

Zentropa, NENT GROUP og DR bag RIGET EXODUS
Som i de tidligere sæsoner har Lars von Trier skrevet manuskriptet sammen med Niels Vørsel. Louise Vesth producerer for Zentropa Entertainments, mens NENT Group og DR er co-producenter.

RIGET EXODUS har forventet Danmarkspremiere på Viaplay i løbet af 2022 og lanceres som en Viaplay Original, hvorefter den får TV-premiere på DR.

I forbindelse med produktionen af RIGET EXODUS har RIGET I og II undergået en gennemgribende restaurering, således at alle sæsoner kan udsendes samlet i højeste kvalitet til både gamle og nye fans.

LARS VON TRIERs ”RIGET EXODUS” præsenteres af VIAPLAY og DR. Produceres af ZENTROPA ENTERTAINMENTS og i co-produktion med FILM I VÄST, ZENTROPA SWEDEN og GINGER PICTURES. Med støtte fra NORDISK FILM & TV FOND og tax shelter via BNP PARIBAS FORTIS FILM FINANCE og udviklet med støtte fra THE CREATIVE EUROPE MEDIA PROGRAMME OF THE EUROPEAN UNION. Internationalt salg TRUSTNORDISK.

HAVE

For yderligere information, kontakt:
Michael Feder, tlf: 22434942. Mail: michael@have.dk