Medina og Artigeardit gæster Grøn 2023

Medina og Artigeardit gæster Grøn 2023

I dag udvider Tuborg og Muskelsvindfonden Grøn-plakaten med yderligere to navne, der begge har stor indflydelse på den danske musikscene. For syvende gang kan publikum glæde sig til at se Danmarks popdronning Medina på Grøn, mens det for Artigeardit bliver hans debut på koncertkaravanen. Medina og Artigeardit skal turnere på de danske landeveje med resten af lineuppet, der allerede tæller Saveus, AQUA, MØ og Benjamin Hav, når Grøn besøger otte danske byer fra 20. - 30. juli 2023.

Grøn løfter i dag sløret for de næste navne på plakaten for dette års turné og tilføjer to stærke navne i form af popdronningen Medina og rapkometen Artigeardit. Der er lagt op til store koncertoplevelser, hvor det grønne publikum kan se frem til både dans, ørehængere og skål foran scenen. Med hele Danmarks popdronning samt et af de største talenter i dansk rap udgør de tilsammen et bredt udsnit af den danske musikscene.

Tilbage på den grønne scene for syvende gang
I 2008 tordnede Medina ind på toppen af hitlisterne med gennembrudshittet “Kun For Mig", og siden da har hun ikke været til at komme udenom på den danske musikscene.

Til sommer er Medina for syvende gang hjemme på Grøn, og hun glæder sig:
"Jeg glæder mig til at komme rundt med hele holdet. Jeg glæder mig til at danse igen, og jeg glæder mig til at komme hjem på Grøn.”

Medina har cementeret sig som Danmarks popdronning med sine utallige topnumre, hvor hun har taget klubmusikken og ført den ind i popverdenen. Sidste år var hun aktuel som omdrejningspunkt i både dokumentarfilmen “Medina” og serien “Medina - hele min historie”, og hun debuterede desuden med sin egen podcast. I år er hun igen tilbage med sine ørehængere fra toppen af hitlisterne for at fejre 40 år med Grøn.

Medina hører til blandt de mest etablerede Grøn-navne, hvor hun for første gang indtog Grøn i 2009 som gæst til L.O.C's optræden. Allerede året efter var hun med i eget navn og har siden været med i 2011, 2013 og 2015 samt i 2020, hvor hun var en del af Grønnere Grøn. Derimod er det første gang, at Artigeardit er en del af Grøn-fællesskabet.

Prisvindende debutant
Artigeardit er et af de største talenter i dansk rap, og trods sin unge alder har han allerede opnået stor succes med udsolgte koncerter, tre EP’er og fire anmelderroste album. Det nyeste power-album “LÆNGE LEVE” kom på gaden i januar 2023 og har på rekordtid opnået stor status hos lytterne, ledsaget af fantastiske anmeldelser med blandt andet seks hjerter i Politiken og Soundvenue. Alle albummets 10 sange havde desuden indtaget Spotifys Top 20 allerede dagen efter albumudgivelsen.

Det grønne publikum kan dermed glæde sig til at opleve en af dansk hiphops største stjerner, når Artigeardit for første gang indtager scenen på Grøn.

Artigeardit fortæller forventningsfuldt om sin grønne debut:
“Jeg vil fejre Grøns 40 år ved at give den fuld gas på scenen og sørge for, at alle har en fest. For mig betyder Grøns plads til forskelle, at der er mangfoldighed, og at der er plads til at være følsom, festlig og alting på én gang.”

Som 17-årig debuterede Artigeardit på SoundCloud i 2015, og i dag har debutalbummet “VILDEDAGE” over fem millioner streams på Spotify. Hans talent er tilmed blevet anerkendt med en række velfortjente priser til både DMA, P3 Guld og EchoPrisen. Ardit er hurtigt blevet en indflydelsesrig artist på den danske musikscene og har allerede adskillige udsolgte koncerter og festivaler i bagagen, og når Artigeardit gæster karavanen til sommer, kan han tilføje Grøn til flotte CV.

40 år med Grøn
I år kan Muskelsvindfonden og Tuborg fejre 40 år med Grøn, hvor man har skabt sommerminder og gode oplevelser sammen med danskerne; hele tiden med det gode formål om at skabe plads til forskelle i samfundet for øje. Det vil blive markeret hele året og kulminerer med sommerens traditionelle koncertkaravane, som for første gang begynder i Tårnby den 20. juli. Herefter besøger Grøn Kolding den 21. juli, Aarhus den 22. juli og Aalborg den 23. juli. Efter en kort pause fortsætter turneen i Esbjerg den 27. juli, Odense den 28. juli, Næstved den 29. juli, inden det hele traditionen tro slutter med et brag i Valby den 30. juli.

Se turnéplanen herunder. Billetter og yderligere information om Grøn 2023 kan findes på groenkoncert.dk.

For pressehenvendelser, kontakt venligst:
Sofie Klindrup · sofiek@have.dk · 25 48 37 49
Peter Pishai Storgaard · peter@have.dk · 28 49 33 86

Om Grøn
I fire årtier har Tuborg og Muskelsvindfonden med Grøn skabt musikalske oplevelser og fællesskaber på tværs af handicap, alder, etnicitet, køn, seksualitet og religion. Grøn er en fest der gør en forskel! Overskuddet fra koncerterne går til Muskelsvindfondens arbejde med at skabe Plads til forskelle, hvilket har til formål at skabe større mangfoldighed i det danske samfund. I 2022 kunne Grøn endelig vende tilbage efter to års aflysninger på grund af Covid-19. I år kan Tuborg og Muskelsvindfonden fejre 40 år med Grøn, når koncertkaravanen traditionen tro kommer rundt i hele Danmark.

Om Muskelsvindfonden
Muskelsvindfonden er en forening, et fællesskab og en bevægelse. Den blev skabt af og for mennesker med muskelsvind, men den er også 100vis af fantastiske pårørende, medarbejdere, engagerede samarbejdspartnere og mere end 1.000 frivillige, der er med til at sætte verden i bevægelse.

Siden 1983 har Muskelsvindfonden i et partnerskab med Tuborg arrangeret Grøn, for i Muskelsvindfonden samler vi danskerne, mens vi samler ind til vores arbejde for mennesker med muskelsvind. Overskuddet går direkte til vores arbejde for et bedre liv med muskelsvind og til forskning i muskelsvind.

Sammen med samarbejdspartnere samler Grøn også særskilt ind til en årlig Plads til forskelle-pris, som uddeles til et initiativ, som understøtter Muskelsvindfondens vision om “plads til forskelle”.

Om Tuborg
Tuborg blev grundlagt i 1873, og er siden blevet danskernes foretrukne ølmærke. Tuborg har gennem fem årtier haft et stort engagement i musikken og det fællesskab, det bibringer mellem danskerne. Gennem tætte partnerskaber med både det danske musikmiljø og koncert-og festivalarrangører, har Tuborg medvirket til, at danskerne hvert år kan mødes til fællesskab, unikke musikoplevelser og iskolde øl. Tuborg var med til at skabe grundstenen til Grøn tilbage i 1983 og har været medarrangør lige siden.

Tourplan 2023:
20. juli: Tårnby
21. juli: Kolding
22. juli: Aarhus
23. juli: Aalborg
27. juli: Esbjerg
28. juli: Odense
29. juli: Næstved
30. juli: Valby

Grøn på de sociale medier
Officielt hashtag: #Grøn23
Facebook: facebook.com/groenkoncert