Foto af Drew Sycamore: Petra Kleis / Foto af D-A-D: Karen Rosetzsky

Legenderne D-A-D og hitmaskinen Drew Sycamore skal spille på Grøn

Tuborg og Muskelsvindfonden kan nu løfte sløret for de to næste navne, som vil optræde på Grøn til sommer. Det drejer sig om rocklegenderne D-A-D, der tager på intet mindre end deres 9. tur rundt med den grønne karavane, og den dansk-walisiske hitmaskine Drew Sycamore, som er med for første gang. Grøn har tidligere offentliggjort Tessa, Andreas Odbjerg og Carpark North, der således får selskab af D-A-D og Drew Sycamore, når Grøn drager rundt i det danske sommerland fra 21. – 31. juli.

Det er to stærke navne, der i dag føjes til Grøn 2022: med hitmageren Drew Sycamore og rocklegenderne D-A-D er der lagt op til to store koncertoplevelser, hvor det grønne publikum kan se frem til både dans, skrål og skål foran scenen. I dag føjer Grøn den kvindelige debutant samt de fire rutinerede herrer, som tilsammen udgør et bredt udsnit af den danske musikscene til plakaten.

Tilbage for 9. gang
Brødrene Binzer har sammen med bassisten Stig Pedersen og siden 1999 trommeslageren Laust Sonne skrevet det ene vilde kapitel efter det andet i dansk rockhistorie.

Med sange som ”Bad Craziness”, ”Sleeping My Day Away”, ”Riding With Sue” og “Grow or Pay” har D-A-D leveret utallige rockschlagere, som danskerne kan glæde sig til at opleve, når bandet til sommer optræder på Grøn for 9. gang.

D-A-D udtaler:
“D-A-D og Grøn har fulgtes ad i mange år, og vi glæder os meget til at være med igen. Grøn er en kæmpe fest, som også gør en stor forskel for rigtig mange, og hvor der er plads til alle - det er noget af det mest særlige ved at spille på Grøn. Vi har tænkt os at overbyde os selv denne gang, og det bliver fuldstændig sindssygt! Et kæmpe rockcirkus med det allerbedste fra D-A-D!"

Prisvindende debutant
Dansk-walisiske Drew Sycamore debuterede som soloartist i 2018 og har siden da udgivet hits på stribe – såsom ”45 Fahrenheit Girl”, ”I Wanna Be Dancing” og ”Take It Back”. Hun har været P3’s Uundgåelige flere gange og har også ligget på toppen af den danske airplay chart.

I 2021 vandt hun P3 Prisen, ligesom hun høstede to Danish Music Awards i kategorierne ’Årets danske solist’ og ’Årets danske radiohit’ for ”45 Fahrenheit Girl”. Drew Sycamore har netop vundet hele tre GAFFA-Priser for ‘Årets Danske Udgivelse’, ‘Årets Danske Popudgivelse’ og ‘Årets Danske Solist’.

Det grønne publikum kan dermed glæde sig til popmusik i verdensklasse, når Drew Sycamore for første gang skal indtage scenen på Grøn.

Drew Sycamore fortæller forventningsfuldt om sin grønne debut:
“Min første oplevelse med Grøn var i 1997 hvor jeg så Aqua, og bagefter gav Lene autografer bag et hegn og jeg stak hånden ud mod hende og hun tog den. Min hjerne eksploderede. Det var det største øjeblik i mit liv dengang. Nægtede at vaske hånden resten af dagen. Nu får jeg lov til at stå på den samme scene som Aqua-Lene gjorde dengang, og jeg er så overdrevet beæret. Full circlemoment. Og jeg glæder mig til at møde alle der kommer og fester med os, de frivillige, kunstnere, musikere.”

D-A-D og Drew Sycamore slutter sig til Tessa, Carpark North og Andreas Odbjerg, der allerede er offentliggjort på årets Grøn-tour. Grøn vil i løbet af de næste uger løfte sløret for en række nye navne, der også slutter sig til årets line-up.

Grøn er endelig tilbage
Muskelsvindfonden og Tuborg har Grøn som sit store, fælles kulturelle anker, og efter to år uden koncertturnéen er Grøn endelig tilbage på landevejen. Dermed kan danskerne på ny glæde sig til masser af fantastisk musik, kolde Tuborg-fadøl og den helt særlige grønne stemning.

Det hele starter på Amager d. 21. juli og herefter besøger Grøn Kolding d. 22. juli, Aarhus d. 23. juli, Aalborg d. 24. juli, Esbjerg d. 28. juli, Odense d. 29. juli, Næstved d. 30. juli og slutter med et brag i Valby d. 31. juli.

Se turnéplanen herunder. Billetter og yderligere information om Grøn 2022 kan findes på groenkoncert.dk.

For pressehenvendelser, kontakt venligst:
Stine Albrechtsen · stine@have.dk · 30 24 14 00
Sofie Klindrup · sofiek@have.dk · 25 48 37 49

Om Grøn
I snart fire årtier har Tuborg og Muskelsvindfonden med Grøn skabt musikalske oplevelser og fællesskaber på tværs af handicap, alder, etnicitet, køn, seksualitet og religion. Overskuddet fra koncerterne går til Muskelsvindfondens arbejde med at skabe Plads til forskelle, hvilket har til formål at skabe større mangfoldighed i det danske samfund. I 2021 kæmpede arrangørerne bag Grøn til det sidste for at afvikle en skræddersyet koncert-model med sektionsopdelinger af pladsen og en længere turplan end normalt for at kunne huse publikum – men planerne blev til sidst aflyst på grund af Covid-19. Tuborg og Muskelsvindfonden melder klar til 2022 og glæder sig til endnu en gang at lave Grøn i hele Danmark.

Om Muskelsvindfonden
Muskelsvindfonden er en forening, et fællesskab og en bevægelse. Den blev skabt af og for mennesker med muskelsvind, men den er også en samling fantastiske pårørende, passionerede medarbejdere, engagerede samarbejdspartnere og mere end 1.000 frivillige, der er med til at sætte verden i bevægelse.

Muskelsvindfonden samler danskerne, mens den samler ind. Og siden 1983 har Muskelsvindfonden sammen med Tuborg samlet danskere til Grøn i et unikt og mangfoldigt fællesskab, hvor overskuddet går til at skabe plads til forskelle.
Sammen med samarbejdspartnere samler Grøn også særskilt ind til en årlig Plads til forskelle-pris, som uddeles til et initiativ, som understøtter Muskelsvindfondens vision om plads til forskelle.

Om Tuborg
Tuborg blev grundlagt i 1873, og er siden blevet danskernes foretrukne ølmærke. Tuborg har gennem fem årtier haft et stort engagement i musikken og det fællesskab, det bibringer mellem danskerne. Gennem tætte partnerskaber med både det danske musikmiljø og koncert-og festivalarrangører, har Tuborg medvirket til, at danskerne hvert år kan mødes til fællesskab, unikke musikoplevelser og iskolde øl. Tuborg var med til at skabe grundstenen til Grøn tilbage i 1983 og har været medarrangør lige siden.

Tourplan2022:
21. juli: Amager
22. juli: Kolding
23. juli: Aarhus
24.juli: Aalborg
28.juli: Esbjerg
29 juli: Odense
30. juli: Næstved
31. juli: Valby

Grøn på de sociale medier
Officielt hashtag: #Grøn22
Facebook: facebook.com/groenkoncert