Foto: Mathilde Bech

Landets største udbyder af Feriehjælp må give afslag til 90%

Hos Dansk Folkehjælp, der er landets største udbyder af Feriehjælp, har 10.281 trængte familier i år søgt om hjælp til at komme på sommerferie. Det er en tredjedel flere end sidste år – og hele 160% flere end i 2019, før pandemien ramte. Desværre er behovet om hjælp så stort, at Danske Folkehjælp ikke kan følge med, og organisationen må give afslag til 90% af familierne. Dansk Folkehjælp anbefaler, at såfremt de mange børnefamilier skal have hjælp, så er det nødvendigt at der politisk afsættes særlige midler til området. Dansk Folkehjælps feriehjælpsprogram starter på lørdag d. 25. juni og afvikles over hele landet.

Prisstigninger i samfundet rammer rige og fattige vidt forskelligt, for prisen på dagligvarer, benzin, el, vand og varme tager naturligvis ikke hensyn til den enkelte borgers indkomstniveau. Jo færre penge du har at gøre med, jo hårdere bliver du dermed også ramt af prisstigningerne.

Denne omstændighed kommer særdeles tydeligt til udtryk i det historisk høje ansøgertal til årets Feriehjælp, som Dansk Folkehjælp i år har oplevet. Hele 10.281 økonomisk trængte familier har i år søgt om hjælp til at holde sommerferie med deres børn, og det er 2.541 flere end sidste år – og en stigning på hele 6.336 familier, hvilket svarer til 160% i forhold til før coronapandemien. En stor del af årets ansøgere søger feriehjælp for første gang.

Desværre er det kun muligt for organisationen at hjælpe 1.074 familier (svarende til 3874 personer), og 90% af ansøgerne vil dermed få afslag.

Det høje ansøgerantal er kommet for at blive
”Den voldsomme stigning i ansøgere, som vi har set de sidste år, er nok desværre kommet for at blive. I hvert fald de kommende år, hvor vi uden tvivl vil mærke efterdønningerne af den trænge økonomiske situation, som ekstraordinært mange danskere har befundet sig i, siden pandemien startede,” udtaler Dansk Folkehjælps generalsekretær, Klaus Nørlem.

”Det høje antal ansøgere betyder, at de donationer, som vi gavmildt modtager fra fonde og private bidragsydere, simpelthen ikke kan følge med den massive efterspørgsel,” forklarer han.

Derfor er der ifølge Klaus Nørlem brug for, at både fonde og politikere sætter ind med nye investeringer i indsatser som Feriehjælp, Julehjælp og andre tilsvarende initiativer, som både Dansk Folkehjælp og andre organisationer står bag.

Behov for puljer og særlige hjælpepakker til de mest udsatte familier
”Hvor gerne vi end ville, kan vi i organisationerne ikke løfte den tunge opgave alene. Vi befinder os midt i en historisk krise, og det er på behov for at der politisk løft til at få afsat flere puljemidler eller konkrete hjælpepakker landets mest udsatte børnefamilier. Det er netop dem, der mærker konsekvensen af både pandemien og prisstigningerne i højere grad end nogen andre i samfundet, alene fordi de rammes langt hårdere af de voldsomme prisstigninger end eksempelvis end gennemsnitlige indkomstfamilier på arbejdsmarked,” udtaler Klaus Nørlem.

Dansk Folkehjælp er den organisation i Danmark, som hjælper flest børnefamilier til gode ferieoplevelser. Feriehjælpen i sommeren 2022 består af en ugelang gratis ferie for hele familien, og Dansk Folkehjælp har i år 55 ferieophold fordelt over hele landet i ugerne 26 til 30. Feriehjælpen er blandt andet støttet af fonde, herunder Arbejdsmarkeds Feriefond, Ole Kirk’s Fond og Egmont Fonden m.fl., virksomheder og private bidragydere.

Med venlig hilsen.
Dansk Folkehjælp

For yderligere information kontakt venligst:
Stine Albrechtsen · stine@have.dk · 30 24 14 00
Sofie Klindrup · sofie@have.dk · 25 48 37 49
Klaus Nørlem · kn@folkehjaelp.dk · 20 33 09 39

Om Dansk Folkehjælp
Dansk Folkehjælp, der blev stiftet i 1907, er en landsdækkende, humanitær og frivillig organisation, der yder hjælp til udsatte og fattige i Danmark og i udlandet. Foreningens primære indsatsområder er frivilligt socialt arbejde og forebyggelse, herunder førstehjælp, i Danmark samt udviklingsprojekter og katastrofe- og nødhjælp i den tredje verdens brændpunkter. For at sikre, at flest mulige midler går direkte til fattige og nødstedte, har foreningen en administrationsprocent på 3,8 i seneste offentliggjorte årsregnskab. I alt har Dansk Folkehjælp 3.000 frivillige tilknyttet samt 40 lokalafdelinger i Danmark, og foreningen driver herudover også en række genbrugsbutikker samt lokale aktivitetsgrupper.

Stine Albrechtsen

Pressekontakt Seniorrådgiver & Head of Aarhus