Kristian Leth udgiver VERDENS VIGTIGSTE BOG - om kristendommen, Bibelen og vores verden

I sin nye bog kaster forfatter, musiker og podcast-vært Kristian Leth sig over, hvad han mener er intet mindre end verdens vigtigste bog: Bibelen. For selv i et moderne samfund som det danske viser det sig, at vores kristne arv spiller en større rolle, end vi selv går rundt og tror – og måske endda større, end vi har lyst til at indse. Bogen udkommer den 2. september på Lindhardt & Ringhof.

Kristian Leth er hverken for eller imod kristendommen, for det mener han faktisk ikke, at man kan være, når han nu ved, hvor dybt den kristne arv gennemsyrer vores danske bevidsthed. I Verdens vigtigste bog gennemtrevler han fra et udogmatisk standpunkt Bibelen, og forklarer hvordan den betyder mere for vores moderne sekulære samfund, end vi går rundt og tror.

Og at forstå kristendommen er ifølge Leth nødvendigt for overhovedet at forstå os selv. I disse tider hvor kendte springer ud som kristne, hvor vi konstant diskuterer hvor meget religion må fylde i det offentlige rum, og hvor folk sætter deres lid til irrationelle, nærmest religiøse, forklaringer på alt lige fra Corona-epidemien til verdens tilstand.

Et hack til at forstå vores DNA
Verdens vigtigste bog er en bog til dem, der altid har ville sætte sig ind i deres kulturs kristne DNA, men som er blevet skræmt væk enten af messende præster eller hardcore ateistisk propaganda. Til dem der stiller spørgsmålet: ”Hvad er det der kristendom egentlig?” og som synes biblen virker som en fremmed, mærkelig, gammel bog, der næppe kan være relevant i dag.

For i Danmark svinder den kristne religion tilsyneladende ind hos den brede befolkning. Mange danskere betragter sig selv som ateister, og de fleste har kun et overfladisk kendskab til kristendommens principper - og Bibelen. Men Kristian Leth mener, at rygterne om kristendommens uddøen er stærkt overdrevne.

Som han skriver i bogen:

”Jeg forestiller mig tit kristendommen som en klippe, der fylder hele vores horisont. Den er så stor, at vi ikke kan få øje på den. Vi kan ikke se omridset af klippen, vi kan højst støde ind i den en gang imellem, når vi diskuterer mødet med andre kulturer, homovielser eller regeringens afskaffelse af Store Bededag. Vi genkender vores religiøse arv der, i de der kanter, vi nogle gange slår os på. (...) Men i virkeligheden ligger kristendommen der som en konstant hele tiden og udgør rammen for det hele - også det, vi tror, er logisk, fornuftigt eller naturligt.”

Bibelen bliver aldrig støvet i selskab med Leth
Selv læste Kristian Leth Bibelen første gang som 12-årig. Helt uden viden om, at den en dag skulle komme til at få så stor betydning for ham, at han uden at tøve ville døbe den ‘verdens vigtigste bog’. Gennem hele sit liv har han beskæftiget sig med både de klassiske tekster og de apokryfe og okkulte. Han har besøgt stammesamfund i Papua Ny Guinea og Voodoo-præster i Haiti. Han har opsøgt satanister i USA og kristne samfund alle steder i verden.

Igennem 2,5 år har han hver søndag på P1 udforsket kristendommen sammen med journalist Lauge Hendriksen, og holdt flere hundrede foredrag om emnet. Podcasten "Bibelen Leth fortalt" er lyttet af over 100.000 – og det er ikke uden grund.

For selvom Kristian Leth på den måde er en vaskeægte nørd, hvad angår kristendommens kilder, er han samtidig en blændende formidler af et stof, som de fleste måske anser for støvet. Der er absolut intet støvet over Verdens vigtigste bog – det er suveræn læsning til at blive klog af, hvad enten man tror eller ej:

”Jeg håber mere end noget andet, at læseren i løbet af bogen forstår, at det ikke er de andre ude i verden, der er de mærkelige, mens vi her i Danmark er mere rationelle og fornuftige. At historisk set, så er der intet logisk eller uundgåeligt ved vores vestlige, danske virkelighedsforståelse. I det store perspektiv, så er det os, der er de mærkelige. Og for at se det klart, må vi først finde ud af, hvor vores mærkelige ideer kommer fra,” udtaler Kristian Leth.

Verdens vigtigste bog udkommer på Lindhardt & Ringhof den 2. september 2024.
Sider: 300
Vejl. pris: 249,95

For yderligere information, kontakt venligst:
Anja Linnet · anja@have.dk · 22 65 53 48
Amalie Søndergaard · amalie@have.dk · 28 58 81 50