Klimakampen og højskolernes fremtid til debat på dannelsesfestivalen RESONANS

Klimakampen og højskolernes fremtid til debat på dannelsesfestivalen RESONANS

Klimakyndige eksperter som Connie Hedegaard og Jesper Theilgaard er på plakaten, når dannelsesfestivalen RESONANS den 26. august sætter klimakampen på dagsordenen. Desuden vil højskolernes fremtid og fortsatte relevans også blive debatteret. Højskolelever deltager i debatterne på scenen, ligesom de i år har deres helt egen scene på festivalen – Højskoleteltet.

Når RESONANS finder sted den 26. august fra kl. 9 til 18 på Oure Højskole, er det tredje gang, det sker. Begrebet ”dannelse” handler om alt det, der gør os til gode, oplyste og sociale mennesker. Men efterhånden som verden udvikler sig, ændrer vilkårene for dannelsen sig også.

Eksempelvis kan man argumentere for, at det bør være en del af vores fælles dannelse, at vi er oplyste om og forstår, hvordan klimaforandringerne vil påvirke vores eksistens. Dette er omdrejningspunktet for to af de indslag, man kan opleve på RESONANS 2023:

• Klimadannelse: Har vi brug for, at vores dannelsesbegreb griber de store behov for ændret adfærd og attitude, som klimaforandringerne vil betyde? Har vi som den vestlige verden et særligt ansvar i den anledning? Hvor starter den klimaledelse? I hjemmet? I daginstitutionen? I skolen? Paneldebat med tidl. EU-kommissær og klimaminister Connie Hedegaard, meteorolog Jesper Theilgaard og klimaaktivist Selma de Montgomery, som modereres af Stine Bosse.
  • Klimalammelse: Hvordan skal vi håndtere klimakampen? Hvad skal vi gøre? Hvordan undgår vi passivitet? Kan den enkelte gøre noget, eller er det alene et kollektivt og politisk ansvar? Paneldebat med Svend og Sanne Brodersen, som ejer Gram Slot, FN-ungdomsdelegat for klima og miljø Lise Coermann Nygaard og en vifte af passionerede højskoleelever.

Højskolen har traditionelt set været det danske samfunds dannelseshøjborg. Med RESONANS’ placering på Oure Højskole kommer netop højskolerne til at spille en naturlig og vigtig rolle på dette års udgave af dannelsesfestivalen:

• Er højskolen i tiden?: Hvilken rolle spiller højskolen i en AI-tidsalder, hvor det effektive, nemme og ovenikøbet perfekte tilstræbes? Skal højskolen i virkeligheden koncentrere sig om det uperfekte og dermed tage vare på det uperfekte menneske som en absolut modpol til den kunstige intelligens? Er dannelsen til det uperfekte i virkeligheden det nye perfekte? Paneldebat med sanger og sangskriver Mads Langer, formand for Folkehøjskolernes forening Lisbeth Trinskjær, forstander på Testrup Højskole Simon Axø, skoleleder og forstander for Oure Højskole Jasper Gramkow Mortensen og selvfølgelig også en gruppe højskoleelever. Debatten modereres af Sofie Buch Hoyer, som er redaktør på Højskolebladet.
  • Højskoleteltet: I det helt særlige højskoletelt har tre højskolefilosoffer sammensat et stærkt program, der bl.a. byder på paneldebatter om hhv. kunstig intelligens og meningen med lidelse. Desuden er der en samtalesalon om resonans og det gode liv – samt et skriveværksted om kærlighed.

En hyggelig festival – men ingen hyggesnak på scenen
”Det er ikke de nemme tematikker, vi tager fat i på RESONANS. Selvfølgelig skal det være hyggeligt at være på festivalen, men det betyder ikke, at det bare bliver hyggesnak på scenen. Tværtimod har vi skabt rammen for debatten om nogle af de største og vigtigste emner i vores samfund her og nu, og jeg glæder mig meget til både at være en del af dialogen og til at se den udspille sig mellem de mange stærke navne, vi i år kan præsentere,” udtaler Jasper Gramkow Mortensen. Foruden at være skoleleder og forstander for Oure Højskole er han også er en del af styregruppen bag RESONANS.

Læs mere om RESONANS og køb billetter (175 kr./75 kr. for unge under 25 år) på www.resonans.live.

HAVE Kommunikation & PR

For yderligere information, kontakt venligst:
Kathrine Clemmensen · kathrine@have.dk · 22902645

Om styregruppen bag RESONANS

• Stine Bosse
    33 års ledelseserfaring og 20 års erfaring fra bestyrelser i ind- og udland. Lige nu formand for TELE Greenland og bestyrelsesmedlem i bl.a. COOP og Allianz. Hun har tilbragt 23 år i Tryg, de sidste otte år som CEO. Fra 2012 til 2015 var hun formand for Det Kgl. Teater og Copenhagen Contemporary Art Festival. I dag er hun også formand for Europabevægelsen og PlanBørnefonden.
  • Thure Lindhardt
    Skuespiller, uddannet fra Skuespillerskolen ved Odense Teater. Han har medvirket i film som Nordkraft, Flammen & Citronen, Engle og Dæmoner, Into the Wild og 3096 Dage, samt tv-serier som The Borgias, The Last Kingdom og Broen. Han har blandt andet vundet en Robert, Lauritzen Prisen, en Zulu Award og Teaterpokalen for sit virke som skuespiller. Udgav i 2019 bogen Vi ved jo hvordan det er at være menneske på Gyldendals Forlag.
  • Lars Seeberg
    Direktør for see@rt, som rådgiver teatre, multikulturelle mødesteder og fundingprogrammer. Har været involveret i den internationale kunst og kulturscene i mere end 30 år, bl.a. som leder af EU-projektet Theatron om publikumsudvikling. I Danmark har han bl.a. været generalsekretær i H.C. Andersen 2005 Fonden og for Aarhus Festuge. Han var medlem af Det Kgl. Teaters bestyrelse fra 2012-2015. I dag er han formand for Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst og medlem af Statens Kunstfonds bestyrelse.
  • Jasper Gramkow Mortensen
    Skoleleder og forstander for Oure Højskole. Uddannet folkeskolelærer fra Frederiksberg Seminarium og desuden en master i projektledelse og procesforbedring. Han har undervist på flere skoler i København, arbejdet med EU-projekter samt forfattet et større antal artikler om uddannelse og udvikling i aviser og magasiner.
  • Christian Have
    Debattør, foredragsholder, moderator, forfatter, tv-vært og indehaver af HAVE Kommunikation & PR, som han grundlagde i 1983, og som i dag er Skandinaviens største kommunikationsbureau på kulturområdet. Undervejs har han samarbejdet med et væld af navne – alt fra vækstlagsaktører til verdensstjerner – og udgivet en bred vifte af bøger om kultur og kommunikation, senest Kunstig intelligens: Kunstens storhed eller fald?.

Kathrine Clemmensen

Pressekontakt Juniorrådgiver 22902645