John Frandsen udpeget til direktør for Danmarks Underholdningsorkester

Kreditering: Marie Louise Munkegaard

Danmarks Underholdningsorkester har fundet sin næste direktør. Det bliver komponist og nuværende programchef for Danmarks Underholdningsorkester John Frandsen. Han tiltræder stillingen som administrerende direktør den 1. august på en 1-årig kontrakt. Hvad der herefter skal ske, beslutter bestyrelsen i løbet af det kommende år.

Én af landets mest erfarne operakomponister
John Frandsen (født 1956) er komponist, organist og producer. Han har en omfattende musikproduktion bag sig i mange genrer, både som vokal- og instrumentalkomponist, bl.a. hovedværket REQUIEM, som blev bestilt og uropført af DR Radiosymfoniorkestret i 2013 og 10 operaer inkl. den store symfoniske helaftensopera I-K-O-N™ til Det Kgl. Teater, Gamle Scene (2003), kammeroperaerne 1/2LELUJA, baseret på Ivar Gjørups tegneserie EGOLAND (Aarhus Sommeropera 2013), ET DUKKEHJEM, efter Henrik Ibsens dramaklassiker (Teater République 2015) og MARTYRIET, baseret på digterpræsten Kaj Munks skæbne (Den Kgl. Opera, Takkelloftet 2017). Han er én af landets mest erfarne operakomponister.

John Frandsen har også en mangeårig ledelsesmæssig og organisatorisk erfaring. Han er tidligere formand for Dansk Komponist Forening (1999-2008) og næstformand for Statens Kunstråd (2011-13). Han har også været formand for bl.a. KODA Dramatik (2000-13), præsident for Nordisk Komponistråd (2004-07), vicepræsident for European Composers’ Forum (2006-09), bestyrelsesformand for Edition Samfundet og Vokalgruppen Ars Nova (2006-09), bestyrelsesformand for Dacapo/Edition S og Athelas Sinfonietta Copenhagen og har været programchef for Danmarks Underholdningsorkester siden 2015.

Kender orkestrets musikere godt
Formand for Danmarks Underholdningsorkester Lars Barfoed glæder sig meget over udnævnelsen. Han udtaler:
- ”Det glæder mig meget, at John Frandsen har sagt ja til at overtage stillingen som direktør for Danmarks Underholdningsorkester. John har i en årrække som programchef arbejdet tæt sammen med Underholdningsorkesteret og dets chefdirigent Adam Fischer samt deltaget i vores bestyrelsesmøder, hvor han har bidraget med sin stærke faglige indsigt. Med John Frandsen får vi derfor en direktør, som kender orkesterets musikere, medarbejdere og interessenter rigtig godt, og dermed fra første dag kan bidrage til kontinuitet og en fortsat positiv udvikling af Underholdningsorkesterets mange aktiviteter. Sammen med den øvrige bestyrelse glæder jeg mig til samarbejdet med John Frandsen.”

John Frandsen ser frem til at stå i spidsen for Danmarks Underholdningsorkester. Han supplerer:
- ”Det bliver en spændende og udfordrende opgave at videreføre den imponerende og rivende udvikling, som Danmarks Underholdningsorkester har gennemgået i de seneste år: Store internationale succeser i samarbejde med vores chefdirigent Adam Fischer såvel som markante og spektakulære produktioner med kendte og populære artister i ind- og udland. Og ikke mindst orkestrets banebrydende arbejde med formidling af den symfoniske musik til børn og unge og til et bredt publikum i hele Danmark. Jeg glæder mig til samarbejdet med musikere, dirigenter, administration og bestyrelse - men ikke mindst til mødet med alle vores gode eksterne samarbejdspartnere og vores store, trofaste publikum.”

For yderligere information og interviews, kontakt Sara Jeppesen fra Have Kommunikation på tlf. nr. 22410048

Have Kommunikation

Om Danmarks Underholdningsorkester
Fællesnævneren for alt, hvad Danmarks Underholdningsorkester gør, er ambitionen om at udbrede musikken, så flest mulige mennesker får glæde af den. Ikke fordi orkestret skal være relevant for alle på én gang, men ønsket er altid at give musikken den størst mulige gennemslagskraft. Det er et ønske, som udspringer af orkestrets dybe tro på, at musik er et helt enestående fænomen, som kan berige både det enkelte menneske og hele samfundet på et væld af måder.

Det er samtidig Danmarks Underholdningsorkesters ambition at være på niveau med den globale elite inden for klassisk musik og samtidig være fuldt ud folkelig, når orkestret går sit mangfoldige publikum i møde.

Som dobbelt Gazelle-virksomhed har orkestret desuden demonstreret sin formålsdrevne og projektorienterede iværksættermentalitet, både i Danmark og internationalt, hvor anerkendelsen er støt stigende. Dermed får Danmarks Underholdningsorkester i dén grad sat sit unikke aftryk på både Danmark og resten af verden – og gjort en mærkbar forskel.

Stine Albrechtsen

Pressekontakt Seniorrådgiver & Head of Aarhus