HURRA FOR DE BLÅ HUSARER i gardehusarbyen Slagelse – nu som teater

Fra torsdag d. 1. juni og frem til d. 18. juni kan du opleve Sjællands Teaters største opsætning til dato, når Amphiteater Frederikshøj i Slagelse danner rammen om verdenspremieren på teaterversionen af HURRA FOR DE BLÅ HUSARER – frit efter det folkekære lystspil fra 1970 med bl.a. Dirch Passer.

De seneste par år er det blevet mere og mere populært at transformere film om til teater – og lige nu er der især fokus på de gamle danske klassikere. Film kan noget, som teatrene gerne vil have, og derfor satses der stort, når Sjællands Teater rykker udenfor på Amphiteater Frederikshøj i juni måned.

Forestillingens handling udspilles en nat, hvor to unge løjtnanter skal underkaste sig en gammel ungarsk husarprøve, så ritmesteren kan udvælge den rette kandidat til en stilling ved Gardehusarregimentet: De skal ride 40 kilometer, drikke tre flasker champagne og have et forhold til to kvinder. Det bliver en nat fuld af forviklinger, forvekslinger og forelskelser, når de unge løjtnanter involveres med ritmesteren, oberstens datter og præstens tvillingedøtre.

Forestillingen inkluderer udover et hold dygtige og professionelle skuespillere, også et samarbejde med Slagelse Musikskole, det lokale amatørteater Krabasken, heste og ægte husar-uniformer.

At opsætte så stor en produktion i Slagelse er samtidig et ønske om at sætte provinsbyen på landkortet og vise, at store forestillinger ikke kun begrænser sig til storbyer som eksempelvis København.

Udover de kunstneriske kræfter på og bag scenen, bliver forestillingen skabt med stor lokal opbakning fra en række sponsorer, og Krabasken har lagt hus til en del af produktionen og hjulpet med at samle næsten 100 frivillige – alt sammen helt afgørende for at kunne lykkes med så stort et projekt.

”Vi er utroligt glade for den store velvilje for projektet, og vi sætter i den grad pris på den hjælp vi får fra vores samarbejdspartnere. Det er dem, der gør det muligt at gennemføre et projekt af denne størrelse.”

Peter Thieme, kunstnerisk direktør hos Sjællands Teater
Det er muligt at tilkøbe spisning, som kan nydes i det grønne, og der er mulighed for grupperabat, hvis en virksomhed fx har lyst til at lave en sommerudflugt for sine ansatte.

Læs mere og køb billetter på www.sjællandsteater.dk

For yderligere information:
Maria Lilholt-Grøne, PR, salg og kommunikation, mlg@sjteater.dk, tlf. 28 30 89 04

PR-materiale og fotos:
Her findes bl.a. fotos + tekst om mange af de medvirkende

De lokale sponsorer bag forestillingen er:
SparNord, Sydbank, Sven og Mitte Lyse, Atlantia Ejendomme, EV Bolig og Leva Ejendomme, Dansk Revision, Harboe, Business Slagelse, Business Slagelses Markedsføringsudvalg, Sct. Michaels Nat, Sv. Aa. Nielsen A/S, Slagelse Vinkompagni, Slagelse Forskønnelsesselskab, Slagelse Kommune, XL-BYG, Smartos Telte og Slagelse Turistforening.

Rollefordelingen ser således ud:
Henrik Jandorf: Oberst Parsdorff

Frederikke Vedel: Oberstens datter Charlotte

Jon Lange: Adam Lercke (den ene unge løjtnant)

Peter Thieme: Ditlev Liljencrone (den anden unge løjtnant)

Morten Christensen: Ritmester von Rabenberg

Lise Koefoed: Præstens tvillingedøtre Henriette og Clarissa

Kasper Gattrup: Oppasseren Spjellerup

Tara Toya: Kokkepigen Frida

Fakta om forestillingen

HURRA FOR DE BLÅ HUSARER

Produceret af Sjællands Teater i samarbejde med Krabasken og Slagelse Musikskole og med faglig bistand fra Gardehusarregimentet.

Varighed: Ca. 120 min. inkl. pause

Spilleperiode: 1.-18. juni 2023

Spillested: Amphiteater Frederikshøj, Frederikshøjvej 3, 4200 Slagelse – friluftsscene med opstillede stole til publikum.

Priser:250-375 kr. med mulighed for grupperabat. Gratis med Sæsonkort til Sjællands Teater.

Spisning: Det er muligt at tilkøbe en tapasbox til udvalgte spilledage. Det er ikke tilladt at medbringe egen mad og drikke.

Medvirkende: Frederikke Vedel, Kasper Gattrup, Henrik Jandorf, Jon Lange, Peter Thieme, Morten Christensen, Tara Toya, Lise Koefoed

Manuskript: Kristoffer M. Hansen efter Annelise Reenbergs filmmanuskript

Instruktør: Carsten Friis

Komponist: Morten Wedendahl

Sangtekster: Kristoffer M. Hansen

Koreograf: Patrick Terndrup

Scenografi + illustration: Ivan Jensen

Kostumer: Charlotte Stahrenberg

Lyddesign: Jakob Pørtner

Systemtekniker: Elroy Villumsen

Kapelmester: Mikkel Gomard

Musikalsk leder: Mads Otzen

Dramaturg: Alexander Wrede Elung

Rekvisitør: Jaqueline Lillevang

Assisterende rekvisitør: Malene Brusing, Mia Bredsdorff

Systue: Ruth Christoffersen, Anne Mortensen, Dion Damsgaard, Mie Hjort Nielsen, Julie O'Brien Harreboe

Forestillingsleder: Jaqueline Lillevang

Produktionsleder: Jakob Pørtner

Værksted: Brian Strudahl, Henry Jensen, Claus Østergaard, Tom Christensen, Jan Larsen, Victor Reinhold Rasmussen, Per Appeldorff Hansen, Stig Jensen, Stina Rosenborg, Bjarne Sørensen

Musikere: Mikkel Gomard (pianist), Lars Frederiksen (Træblæs), Maja Laursen (Violin), Niels Henkel (Slagtøj), André Bak (Trompet), Rune Buhr (Bas), Mads Stausbøll (Guitar), Morten Gildberg-Hansen (Keys 2), Elisabeth Petersen (Violin)

Ensemble: Anne Hviid Christensen, Helle Jensen, Bolette Rogert Aagren, Dennis Majgaard, Kaj Jochumsen, Kenneth Ewi Kirkeby, Tage Sørensen, Mille Lindh Kryger, Ann-Cathrine Olsen, Josephine Larsen, Nanna Langtved

Ryttere: Pia Sebech, Søren Poppel, Tomas Schønfeldt, Kjeld Alholm

Bagscene-afvikling: Mia Bredsdorff, Mikkel Bent Nielsen, Viktoria Lund

Opbygning: Jakob Pørtner, Elroy Villumsen, Jakob Ebbe, Esben Knigge, Mikkel Bent

Nielsen, Oskar Sass

Sjællands Teater – Danmarks største egnsteater
Sjællands Teater skaber teater til hele livet – for små og store – børn, unge og voksne!

Vi har til huse i både Holbæk og Slagelse kommuner, og vores børne- og ungdomsafdeling Fair Play turnerer i hele landet. Oplev musikalske familieforestillinger, samfundsdebatterende ungdomsforestillinger, aktuelle talkshows med kendte gæster, sommerteater under åben himmel, comedy og udvalgte gæstespil fra andre teatre.

Dit lokale teater – på hele Sjælland!

Billetter: sjællandsteater.dk / telefon 5959 5988 / billet@sjteater.dk

Administration: Vimmelskaftet 27, 4300 Holbæk

Primære spillesteder:
Teatret Fair Play
Borchsvej 3, 4300 Holbæk

Holbæk Teater
Vimmelskaftet 27, 4300 Holbæk

Slagelse Teater
Herrestræde 9, 4200 Slagelse (Kontor bag teatret v. parkeringspladsen)