Henrik Ruben Genz’ ERNA I KRIG kan opleves på VOD, DVD og Blu-ray til marts

Henrik Ruben Genz’ ERNA I KRIG kan opleves på VOD, DVD og Blu-ray til marts

Henrik Ruben Genz’ og Nimbus Films anmelderroste danske drama ERNA I KRIG fik premiere i de danske biografer, som en del af Biografklub Danmark, den 29. oktober 2020. Den 15. marts bliver det muligt at se ERNA I KRIG, og Trine Dyrholms pragtpræstation i titelrollen, hjemmefra, når den udkommer på DVD, Blu-ray og streaming.

Hele 158.000 nåede at se ERNA I KRIG, før biograferne lukkede ned pga. COVID-19. Snart kan det bevægende, danske drama om en usædvanlig kvindes kamp under 1. verdenskrig ses eller genses hjemme i stuerne, når ERNA I KRIG udkommer på Blu-ray, DVD og digitalt køb den 15. marts (allerede den 1. marts vil de være muligt at købe filmen digitalt).

ERNA I KRIG er en filmatisering af Erling Jepsens roman af samme navn om en usædvanlig skæbnes beretning fra en dramatisk tid i den danske historie. Det er samtidig historien om en ukuelig kvindes moderkærlig og stålsatte handlekraft – fortalt gennem den ugifte og enlige mor, Erna, der spilles af den prisvindende og talentfulde Trine Dyrholm.

ERNA I KRIG kan købes og lejes digitalt hos blandt andre Blockbuster, iTunes, Viaplay m.fl. samt på DVD og Blu-ray i Bilka, Føtex og diverse webshops.

Om ERNA I KRIG
Året er 1918. Første Verdenskrig hærger ude i Europa, mens Erna Jensen (Trine Dyrholm) lever sit jævne, stilfærdige liv hjemme i Sønderjylland, hvor hun bor med sin enfoldige søn, Kalle (Sylvester Byder). En dag banker den lokale landbetjent Meier (Ulrich Thomsen) på hendes dør, for at hente Kalle til krigstjeneste for Det Tyske Kejserrige, som Sønderjylland er en del af. Men Erna har ikke til sinds at sende sin eneste søn til skyttegravskrigen. Hun må selv gribe til handling, hvis Kalle skal reddes fra den sikre død. Forklædt som menig soldat drager Erna afsted til fronten sammen med et regiment af sønderjyske landsmænd. I mødet med soldaten Anton Seiersen (Anders W. Berthelsen) vækkes nye ukendte sider til live i Erna - og hendes dunkle fortid kommer frem i lyset og ALT forandres!

Filmholdet:

• Instruktør: Henrik Ruben Genz
  • Manuskript: Bo Hr. Hansen
  • Producere: Nynne Selin og Birgitte Hald
  • Fotograf: Jørgen Johansson

Rollelisten:

• Erna Jensen: Trine Dyrholm
  • Feldwebel Meir: Ulrich Thomsen
  • Anton Seiersen: Anders W. Berthelsen
  • Kalle Jensen: Sylvester Byder
  • Max Petersen: Ari Alexander
  • Julius Rasmussen: Elias Munk

Om folkene bag ERNA I KRIG
Oscar®nominerede Henrik Ruben Genz fik i 1998 nomineret sin kortfilm Bror min bror, der både blev Oscarnomineret og vandt Krystalbjørnen i Berlin samt en række andre internationale priser. Kun tre år før afsluttede han sin uddannelse fra Den Danske Filmskole som instruktør.

Hans debutspillefilm En som Hodder fra 2002 vandt en række priser for bedste børnefilm. Siden da har han instrueret store succeser på tv-serier, dokumentar-, spille- og kortfilm blandt andre Frygtelig Lykkelig (2008),Forbrydelsen (2007), Kinamand (2005), Krøniken (2004) og Nikolaj og Julie (2003).

Manuskriptforfatteren bag ERNA I KRIG, Bo Hr. Hansen, har skrevet manuskripter til tv-serier samt kort- og spillefilm. Det er ikke første gang Bo Hr. Hansen og Henrik Ruben Genz arbejder tæt sammen. Hr. Hansen har nemlig også skrevet manuskripter til Genz’ En som Hodder (2003) og Gud Taler Ud i (2017). Derudover den fjerde film i Jussi Adler-Olsens Afdeling Q-serie Journal 64 (2018), eventyrfilmene Den utrolige historie om den kæmpestore pære (2017) og Kunsten er at græde i kor (2007), der både vandt en Robert for Årets manuskript og Nordisk Råds Filmpris.

HAVE A/S

For yderligere information, kontakt:

Rikke Hesselholt // 28 43 38 93 // rikke@have.dk