Foto: Søren Lynggaard

Efterklang er klar med ny single med Sønderjysk Pigekor

I dag udgiver Efterklang deres nye single “Animated Heart” med tilhørende musikvideo fra det kommende album ‘Things We Have In Common’, som udkommer den 27. september 2024 via City Slang. Til efteråret tager bandet på en omfattende europæisk og japansk turné, som inkluderer en koncert på Barbican i London den 5. oktober, samt seks koncerter i Danmark.

I marts tog Efterklang hul på et nyt sonisk kapitel med sangen Getting Reminders med Beiruts Zach Condon på trompet, og fulgte i maj op med singlen Plant med Roskilde Festival-aktuelle Mabe Fratti på cello og vokal. I dag annoncerer Efterklang den tredje smagsprøve på det nye album med sangen "Animated Heart" - en hjerteskærende ballade akkompagneret af Sønderjysk Pigekor, som Efterklang har samarbejdet med i løbet af de sidste 12 år.

Se “Animated Heart” musikvideoen her: https://www.youtube.com/watch?v=z-x8TLEJi7k

De tre medlemmer af Efterklang er alle opvokset på øen Als, hvor Sønderjysk Pigekor har hjemme. Når Efterklangs turné kommer til koncertsalen Alsion i Sønderborg den 2. november, vil koret være med på scenen som særlig gæst.

Forsanger Casper Clausen fortæller:
“Sangen kom til live i mit lille studie i Lissabon. I de tidlige faser delte jeg adskillige skitser af sangen med de andre, og denne her skilte sig ud. Da vi videreudviklede den, spillede vi den ofte sammen med Sønderjysk Pigekor fra vores hjemby. Deres medvirken gav nummeret en gospelstemning, som jeg fandt utroligt tiltalende. Jeg blev draget af, hvordan deres stemmer syntes at løfte kompositionen ind i et helt andet rige, som skabte en følelse af udstrækning, som intet andet instrument eller en enkelt stemme kunne opnå. I sangen synger jeg om at være alene, at klamre sig til stenen, at kysse sig selv helt ind til benet, dybt i sjælens hjerte.”

Den tilhørende musikvideo er instrueret af Søren Lynggaard og bassist Rasmus Stolberg og portrætterer pigekorets medlemmer. Rasmus Stolberg udtaler:
“Musikvideoen er en hyldest til koret, som har givet os så mange uforglemmelige musikalske minder. Inspireret af scenerne med billetkøerne i Jem Cohens Fugazi-dokumentar mødtes vi med koret for at filme videoen den 29. maj 2024. Vi er beærede over at have koret med i sangen og videoen, og vi er enormt inspireret af det håb, de bringer for fremtiden.”

Pre-save eller forudbestil albummet her: http://efterklang.lnk.to/TWHIC

Presseansvarlig - HAVE Kommunikation:
Peter Pishai Storgaard // peter@have.dk // 28 49 33 86
Anja Linnet // anja@have.dk // 22 65 53 48

'Things We Have In Common' tracklist:
01) Balancing Stones
02) Plant - official video