Foto af Søren Lynggaard

• Lyt til den nye single Plant med Mabe Fratti
  • Se den nye musikvideo
  • Oplev Danmarksturnéen i november

Download fotos i printkvalitet her

I marts tog Efterklang hul på et nyt sonisk kapitel med sangen Getting Reminders med Beiruts Zach Condon på trompet. De annoncerede samtidig en stor europæisk turné og seks danske koncerter.

I dag følger bandet op med annonceringen af det nye album, Things We Have In Common, som udkommer den 27. september 2024 via City Slang Records, samt den nye single Plant med Mabe Fratti på cello og vokal. Musikvideoen til Plant er instrueret og skabt af Søren Lynggaard og Niels Buhl Hendriksen, der ligesom på musikvideoen til Getting Reminders på kreativ vis fusionerer stills og levende billeder.

Se ‘Plant’ musikvideoen her: https://youtu.be/yqWBuf8iIVw

En cirkel er sluttet
Forsanger Casper Clausen fortæller, at Plant er “en sang dedikeret til at række ud, ud over os selv – til at turde gå ud over vores indre verden og dele os selv og vores sårbarhed med andre, ligesom en plante, der strækker sig efter lyset. Det er en af de første sange, vi skrev til det nye album, og det har været en lang rejse, der startede fra en skitse af vores gamle ven, samarbejdspartner og i sin tid medstifter af Efterklang, pianist og komponist Rune Mølgaard.

Den guatemalanske cellist, sanger og komponist Mabe Fratti udtaler om sin medvirken på Plant: “Jeg husker tydeligt, hvor utroligt glad jeg var, da jeg overværede sangens udvikling for to år siden på Efterklangs Sommertræf. Sangen er som en brise. Jeg føler, at Caspers klang og min er super venlige over for hinanden!

Med udgivelsen af deres nye syvende studiealbum Things We Have in Common slutter Efterklang en cirkel om det, der begyndte med albummet Altid sammen fra 2019 og fortsatte med Windflowers fra 2021. For Efterklang repræsenterer disse albums en rejse mod en modenhed, der i den grad har lært trioen at gravitere mod en enklere, mere inklusiv lyd. De harmoniske spændinger er blidere, og det tonale sprog er mere ligefremt. Mens Altid sammen undersøger det menneskelige fællesskab, berør Windflowers forholdet mellem mennesket og naturen. Det nye album, Things We Have in Common, handler om kollektiv spiritualitet og tilhørsforhold.

De finder hjem i musikken
De tre faste bandmedlemmer Mads Brauer, Casper Clausen og Rasmus Stolberg har de sidste 20 år skabt en imponerende kunstnerisk rejse og karriere for Efterklang sammen med et kollektiv af musikere, der samarbejder med bandet på tværs af albums og koncerter. Pianist og komponist Rune Mølgaard forlod Efterklang efter albummet Parades i 2007, men har siden sin afsked kredset om bandet i varierende grad. På det nye album er han medkomponist på syv ud af ni sange.

Noget andet optog Mølgaard, da han i sin tid forlod Efterklang. Han havde forelsket sig i en kvinde, som var opvokset i Mormonkirken. I mødet med kirken blev Mølgaards spirituelle side vækket med budskaber om evige familier, himmelske forældre og diskussioner om eksistentielle spørgsmål. Efter to år med besøg i menigheden gik han ind i religionen med krop og sjæl. Med årene fik Rune det sværere og sværere med Mormonkirken og måtte til sidst erkende, at hans tilknytning til kirken var smuldret under vægten af ubesvarede spørgsmål. I 2022 meldte han sig ud af Mormonkirken.

Efterklang havde inviteret Mølgaard med i arbejdet på Things We Have In Common, inden han brød med Mormonkirken, men efter bruddet blev deres indbyrdes relation intensiveret. Samtaler fulgte, som i stor grad kom til at præge albummet, som det tog form

Bassist Rasmus Stolberg udtaler om albummets titel: “Mod slutningen af albumprocessen talte vi om tilhørsforhold i forbindelse med Runes rejse, hvordan han ikke længere fandt den følelse i kirken. Vi talte om, hvordan Caspers følelse af at høre til er knyttet til noget nomadisk. Og om at Mads og jeg forbandt det med vores familier.

Men de finder alle hjem i musikken, og det gør Rune Mølgaard også.

Når vi skriver og spiller musik sammen, værdsættes autenticitet som en bærende værdi, samtidig med at du skal skabe plads til de andre,” siger Rune Mølgaard. “I Efterklang sker det fra et oprigtigt nysgerrigt sted, i en fælles oplevelse af øjeblikket. Det blev et helt terapeutisk forløb for mig.”

Det handler om at overgive sig.
“At finde hinanden og sig selv i de situationer, hvor vi ikke tilhører noget sted eller nogen mennesker. Og samtidig er fælles om dét,” som Casper Clausen formulerer det.

Efterklang har fået selskab af en stribe af musikere på det nye album. Udover Rune Mølgaard er den finske trommeslager Tatu Rönkkö, den venezuelanske guitarist Hector Tosta og den guatemalanske cellist og sanger Mabe Fratti alle centrale samarbejdspartnere. Den italienske, prisvindende mixer Francesco Donadello har også sat et markant aftryk, og det samme gælder Sønderjysk Pigekor, der synger med på Animated Heart og To A New Day. Donadello og pigekoret bidrog ligeledes til Piramida tilbage i 2012.

Mere info om albummet og efterårets turné kan findes nedenfor eller på efterklang.net.

Presseansvarlig - HAVE Kommunikation:
Peter Pishai Storgaard // peter@have.dk // 28 49 33 86
Anja Linnet // anja@have.dk // 22 65 53 48