DR Big Band og Muskelsvindfonden præsenterer CIRKUS SUMMARUM: DEN GLEMTE BARNDOMSSKAT

DR Big Band og Muskelsvindfonden præsenterer CIRKUS SUMMARUM til sommer. Ramasjang-favoritterne Onkel Reje, Motor Mille, Hr. Skæg, Silja og Rosa vender tilbage i manegen til en cirkusforestilling med fantasi, nostalgi og magi tilsat masser af musik, minder og mangfoldighed. CIRKUS SUMMARUM kan opleves fra den 27. juni i Ballerup og fra den 24. juli i Aarhus. Overskuddet går til Muskelsvindfonden.

Til sommer er CIRKUS SUMMARUM tilbage med en storslået cirkusforestilling under titlen DEN GLEMTE BARNDOMSSKAT. De populære Ramasjang-karakterer Onkel Reje, Motor Mille, Hr. Skæg, Silja og Rosa tager publikum med tilbage til dengang, hvor de fem venner mødte hinanden for første gang. Teltet bliver foruden gamle minder fyldt med sang, dans og magi og mon ikke, at publikum og Ramasjang-vennerne kommer til at skabe nye fortryllende minder sammen. CIRKUS SUMMARUM - DEN GLEMTE BARNDOMSSKAT er instrueret af Toniah Pedersen, mens Julie Ravnhøj står bag manuskriptet.

Når CIRKUS SUMMARUM spiller i Ballerup fra den 27. juni og i Aarhus fra den 24. juli, vil der igen i år være et væld af underholdende aktiviteter på pladsen foran teltet, hvor børn (og voksne) kan være med. I år er der blandt andet en vandaktivitet i form af en vand-regnbue, hoppeborg og skattejagt, og så er Ramasjangs populære KREABIX og DANSEMIX at finde som noget nyt på pladsen. Her kan man lave sin egen cirkushat, og så kan der danses løs i vilde kostumer i dansemix-teltet. Der er fokus på, at det selvfølgelig er sjovest, når alle kan være med.

15 år med CIRKUS SUMMARUM
I år er det 15 år siden, at Muskelsvindfonden og DR Big Band etablerede det velgørende projekt, der siden sommeren 2009 hvert år opføres i København og Aarhus. CIRKUS SUMMARUM er ikke kun et underholdende cirkusshow for børn og barnlige sjæle, det er også en stærk platform til at skabe bevidsthed om muskelsvind og skabe inklusion, mangfoldighed og fællesskab. Overskuddet fra forestillingerne går til at gøre livet med muskelsvind for børn, unge og deres familier endnu bedre gennem forskning og andre former for støtte.

Rammerne omkring CIRKUS SUMMARUM og den tilhørende legeplads foran cirkusteltet er bygget, så Muskelsvindfondens vision om at skabe et samfund med plads til forskelle bliver en helt naturlig del af hele cirkus-atmosfæren. I CIRKUS SUMMARUM er det frivillige, som driver legepladsen foran cirkusteltet - endnu et fællesskab, der er med til at gøre en forskel, og som har været kernen i Muskelsvindfondens arbejde gennem de sidste 15 år.

Fortællingen
I årets Cirkus Summarum er der spænding og magi, når Onkel Reje, Motor Mille, Hr. Skæg, Silja og Rosa støder på en gammel kasse med glemte minder, drømme og hemmeligheder fra den tid, hvor de mødte hinanden på Ramasjangs ø-lejr. Dette magiske fund frembringer den samme rene magi, som de oplevede den sommer, hvor de gravede kassen ned. Som de går på opdagelse i kassen, husker de pludselig sider af sig selv og hinanden, som de helt havde glemt. Alt kan pludselig ske, og sammen prøver de at genskabe de gamle gode minder. Men det går ikke helt som forventet - for kan man virkelig genskabe fortiden? Vennerne må måske indse, at selvom fortiden var fyldt med magi og fortryllelse, er det nuet, der virkelig tæller, og at nye magiske minder kan og skal skabes sammen i nuet.

Magisk møde med Ramasjang-heltene
I årets CIRKUS SUMMARUM bliver nye minder skabt med de bedste og ikoniske Ramasjang-venner fra det fantasifulde univers.

Den sprudlende og fantasifulde Motor Mille er en elsket karakter fra Ramasjang-universet, og kan selvfølgelig igen opleves i CIRKUS SUMMARUM. Bag de hurtige motorbriller ses den uddannede cirkusartist og entertainer Mille Gori. Ramasjang-karakteren har medvirket i en række børneprogrammer, og er samtidig indehaver af sit eget program Motor Mille og børnebanden på DR Ramasjang. Og så er Mille en vaskeægte akrobat, som kan lave vilde og vidunderlige kunstner i manegen.

Det bliver et glædeligt gensyn med den skøre og opfindsomme Onkel Reje. Mads Geertsen står bag karakteren med den skæve humor og de tossede påfund. Han har medvirket i film som Sikke et Cirkus og Gooseboy, og er nu aktuel med sin nye serie Onkel Reje og Galaksens Helte på DR Ramasjang. Mikkel Lomborg spiller over for Mads Geertsen som den spidsfindige Hr. Skæg. Han er en meget langskægget Ramasjang-figur, der er kendt fra filmen Skæg med Cirkus. Hr. Skæg kan med garanti sprede latter og glæde blandt både børn og voksne, når han kaster sig ud i nye eventyr.

Der venter årets cirkusgæster en skøn oplevelse, når viljestærke Silja vender tilbage som cirkusdirektør i årets forestilling. Til hverdag er Silja Okking børnevært på programmerne Monster Buster og Mini-MGP, og så har hun også udgivet bogen Håndbog for pigenørder. Sidst, men ikke mindst, kan publikum se frem til at få et gensyn med Rosa, som med sin farverighed og nysgerrige eventyrlyst vender tilbage til CIRKUS SUMMARUM-manegen efter tre år. Rosa Gjerluff Nyholm står bag hovedpersonen i Ramasjang-programmet Rosa fra Rouladegade, hvor hun kommer på nye kreative og fantasifulde eventyr hver dag samt hendes nye fiktionsserie Heksebeth på DR Ramasjang.

Suveræne kræfter bag årets forestilling
Forestillingen er instrueret og koreograferet af den talentfulde instruktør og koreograf Toniah Pedersen. Toniah regnes som en af Danmarks bedste dansere, og har arbejdet som kreativ instruktør og koreograf i flere sæsoner af X Factor og Vild med danssamt for store danske artister som Lukas Graham og Iris Gold. Manuskriptet er skabt af Julie Ravnhøj, der de seneste år har skrevet børneserier som Vennerne og det grønne lys og Skyldig.

Med en cirkusforestilling fyldt med magi og musik i særklasse kan intet mindre end DR Big Band spille cirkusteltet op. Under ledelse af Jesper Riis og Anders Rose svinges taktstokken med Musikproducer Adi Zukanovic, og der sørges for forrygende musik, så alle kan være med.

Billetter kan købes på https://cirkussummarum.dk/billetter/

Rikke Hesselholt // 28 43 38 93 // rikke@have.dk
Sara Jeppesen // 22 41 00 48 // sara@have.dk

FAKTA OM CIKRUS SUMMARUM

KUNSTNERISK TEAM
Instruktør/Koreograf – Toniah Pedersen
Manuskriptforfatter – Julie Ravnhøj
Musikproducer - Adi Zukanovic

CAST
Hr. Skæg – Mikkel Lomborg
Onkel Reje – Mads Gertsen
Motor Mille – Mille Gori
Rosa – Rosa Gjerluff Nyholm
Silja – Silja Okking

SPILLESTED
Ballerup:
Marbækvej 5, 2750 Ballerup (Harrestrup Ådal)
Aarhus: Tangkrogen, Marselisborg Havnevej, 8000 Aarhus

SPILLEDAGE
Ballerup: 27. juni til 17. juli
Aarhus: 24. juli til 8. august

Varighed: 2 x 45 minutter
Aldersgrænse: Vi anbefaler ikke forestillingen til børn under 3 år.

Om Muskelsvindfonden
Muskelsvindfonden er en forening skabt af og for mennesker med muskelsvind, og foreningen arbejder for det gode liv med muskelsvind. Overskuddet fra Cirkus Summarum går til Muskelsvindfondens arbejde med at skaber vigtige fællesskaber for børn, unge og voksne med muskelsvind, og kernen i arbejdet er bl.a. eftertragtede sommer-, påske-, og efterårscamps for børn og unge. Muskelsvindfonden støtter også forskning. Dels forskning i livet med muskelsvind og dels forskning i behandling af muskelsvind, som i disse år er i rivende udvikling.