Foto: Mette Klint

DM for Bygarder 2024: Oplev den eventyrlige garderkultur i Skive

Fra den 4. til 7. juli er Landsgardeforeningen og Skive Garden i fællesskab værter for DM for Bygarder 2024. De fire festlige dage finder sted i Skive, og åbnings- og afslutningsceremonierne afholdes på Hancock Arena. Mesterskabet, som hele 23 garderkorps deltager i, er en enestående mulighed for at opleve den både unikke og traditionsrige garderkultur på nærmeste hold.

At være garder er at være del af en eventyrlig og traditionsrig kultur. Det er en kultur, der tror på, at kombinationen af musik, fysisk bevægelse og det forpligtende fællesskab har unikke forudsætninger for at styrke den almene dannelse.

Alle børn og unge, der bliver del af et garderkorps, tager nemlig et stort og vigtigt skridt i retning af at blive demokratiske, ansvarlige og selvstændige mennesker, der med medmenneskelige værdier tager del i og ansvar for det danske samfund.

Hvis man godt kunne tænke sig at opleve denne helt særlige kultur på nærmeste hold, bør man tage til Skive i dagene fra den 4. til 7. juli. Her danner byen nemlig ramme om DM for Bygarder 2024, og Landsgardeforeningen og Skive Garden er i fællesskab værter for den festlige begivenhed.

Fire festlige dage i Skive
Det hele går løs torsdag den 4. juli kl. 16, når der er stjernemarch i Skive by – fulgt op af den officielle indmarch og åbningsceremoni på Hancock Arena kl. 18, med deltagelse af Landsgardeforeningens protektor hans excellence Greve Ingolf og hustru Grevinde Sussie.

Herefter følger et væld af spændende konkurrencer, som de i alt 23 garderkorps fra hele landet vil dyste i på kryds og tværs. Det hele rundes af søndag kl. 15, hvor Hancock Arena også lægger hus til afslutningsceremonien.

”Det, der især er specielt ved garderkulturen, er det helt unikke fællesskab, man bliver en del af. Det er ikke blot et fællesskab, hvor der er plads til alle uanset køn, seksualitet og etnisk baggrund. Det er også et fællesskab, der bryder med den aldersopdeling, man ser i størstedelen af de tilbud, som vores samfund har til børn og unge,” fortæller Benjamin Hansen, som er landsformand for Landsgardeforeningen. Han uddyber:

”Det betyder, at man i mange garderkorps nemt kan se 8-årige side om side med 28-årige. Ja, faktisk kan man finde gardere helt ned til 4-års alderen og op til personer, der har rundet de 50 – ja selv rundet 70. Dermed forsvinder alderskløfterne i det enkelte korps, hvor alle har en ligeværdig plads, og hvor venskaber naturligt opstår på tværs af generationerne.”

Kompetencer, der er lige til at tage med videre i livet
Benjamin Hansen forklarer også, at man som medlem af korpset lærer både sig selv og sine medmennesker markant bedre at kende:

”I fællesskabet står éns egen personlighed stærkere samtidig med, at man lærer at blive en del af den samlede organisme, som korpset udgør. Garderkulturen tilbyder en helt særlig måde at opøve sin selvdisciplin og følelsen af at have frihed under ansvar.”

Alle de kompetencer, som garderkulturen giver én som barn eller ungt menneske, er lige til at tage med videre i livet, uddyber Benjamin Hansen, der selv blev garder som 8-årig:

”Det gælder uanset, om man har ambitioner om at blive musiker, leder i forenings- eller erhvervslivet eller noget helt tredje, hvor kombinationen af kreativitet, medmenneskelighed og fornemmelsen for fællesskabets kræfter er særligt attraktiv at besidde.”

Der er allerede godt gang i billetsalget, så det anbefales at købe billetter hurtigst muligt via Tikkio.com. Læs mere om DM for Bygarder 2024 på https://lgf.dk/dm/.

For yderligere information, kontakt venligst:
Sara Jeppesen · sara@have.dk · 22 41 00 48
Sofie Ugilt · sofieugilt@have.dk · 22 51 85 48