Det Nationale Klimatopmøde sætter i år skarpt fokus på løsninger, der kan sikre fremtidens vandressource

2023 har allerede budt på alvorlige kriser som følge af de aktuelle klimaforandringer, hvor både oversvømmelser og tørke har præget ind- og udland samt fremtidens samfund, som vil blive tvunget til at retænke strukturelle løsninger, der tager højde for netop vandets foranderlige adfærd. Det emne sætter Klimatorium fokus på, når de samler fagpersoner, lokale borgere, videninstitutioner og repræsentanter fra kommuner og erhvervsliv til Nationalt Klimatopmøde den 16. og 17. august 2023. Ifølge det internationale klimacenter er det nemlig vores fælles ansvar at tage vare på den livsgivende ressource, som vand er.

Det fylder 73% af jordens overflade og cirka 60% af mennesket består af det. Vand er en afgørende kilde til vores samfunds overlevelse, men som konsekvens af de aktuelle klimaforandringer oplever flere lande vandet i sine ekstreme og ødelæggende former.

Vandets adfærd som følge af klimaforandringerne vil have en markant indvirkning på samfundets fremtidige løsninger inden for en række strukturelle områder - alt fra byudvikling, arkitektur og byggeri og til landbrug-, medicinal- og fødevareindustrien - og netop det sætter Nationalt Klimatopmøde fokus på i år.

Klimatopmødet arrangeres af det nationale klimacenter, Klimatorium, og ambitionen er at finde løsninger på, hvordan samfundet på tværs af offentlige institutioner, vidensinstitutioner, borgere og det private erhvervsliv skaber mere samarbejde om langvarige og lavpraktiske løsninger - både nationalt og internationalt.

Hos Klimatorium glæder man sig til at afholde Det Nationale Klimatopmøde for fjerde gang, og håber at de mange spændende indsigter kan få handlinger på bordet: “Vi er meget stolte af, at Klimatopmødet er blevet det årlige samlingspunkt for fagfolk, der kommer fra hele Danmark og udlandet. Vores vigtigste målsætning er at skabe handling, og derfor prioriterer vi at afsætte tiden til den organiske dialog i programmet.

Ud over at blive inspireret af de mange spændende oplæg er det nemlig vigtigt at folk mødes kryds og tværs af fagligheder, fordi i det møde kan der opstå nogle unikke idéer, og det skaber handling,” fortæller Sarah Lund, der er projektleder hos Klimatorium.

Vores fælles ressource
Når Nationalt Klimatopmøde 2023 løber af stablen, vil programmet være opbygget ud fra tre sessioner med vandet som omdrejningspunkt, herunder:

• Vand i ekstremer, hvor der vil være eksempler på lokalsamfund og lande, der har oplevet voldsomme vandmængder og oversvømmelser, eller på den anden side vandmangel og tørke. Deltagerne kan blandt andet se frem til oplæg fra Susan Ancel, direktør for One Water Planning i Canada, samt Rohan O’Niell-Stevens, viceborgmester i Nelson, New Zealand.

• Miljøfremmede stoffer i vand, som er en alvorlig udfordring, der udgør en trussel mod miljøet og menneskers sundhed både i Danmark og resten af verden. For at tackle de miljøfremmede stoffer, er der brug for, at vi optimerer måden, vi beskytter vores vand på – teknologisk, videnskabeligt og politisk. Her vil Lotta Ruokanen fra HELKOM – Helsinki Kommissionen og Søren Rygaard Lenschow fra NIRAS komme med indspark til, hvor vi skal sætte ind, og hvor er der potentiale for udvikling.
  • Den holistiske vandinfrastruktur, der både omhandler håndteringen af vand, klimatilpasning, miljø og grøn omstilling, skal vi blive endnu bedre til at tænke på tværs af sektorer. Det handler om at finde nye måder at håndtere det ekstra vand, der kommer – bremse det, flytte det rundt og styrke overvågningen og oprensningen af vandet - før vi sender det videre til renseanlæggene. Sessionen vil byde på oplæg fra Den Hollandske ambassade, Erhvervsfyrtårn for vandteknologi og Danske Regioner.

Det er videnspersoner og fagfolk, som kan komme med konkrete bud på handlingsorienterede løsninger, der er i centrum på årets program, og værterne er moderatorparret Lasse Winther og Nina Bendixen.

De vil føre deltagerne gennem et spændende program af nationale og internationale oplægsholdere, og mødet afholdes på engelsk og live streames online, så alle interesserede kan lytte med og udvide deres viden.

Det Nationale Klimatopmøde finder sted den 16. og 17. august ved Danmarks internationale klimacenter i Lemvig. Læs mere om Nationalt Klimatopmøde 2023 og programmet på https://klimatorium.dk/nationalt-klimatopmoede-2023/

HAVE Kommunikation & PR

For yderligere information, kontakt venligst:
Sofie Klindrup – sofie@have.dk - 25 48 37 49
Kathrine Clemmensen · kathrine@have.dk – 22 90 26 45

Om Klimatorium
Klimatorium er et innovativt klimacenter placeret på Danmarks vestkyst i Lemvig. Det er mødestedet, der samler civilsamfund, myndigheder, virksomheder og uddannelsesinstitutioner til debat om livsstil, forebyggelse og tilpasning til de klimaudfordringer, vi står overfor.

Klimatorium skaber projekter, der styrker den grønne omstilling og tilpasser menneskets liv til de nuværende klimaudfordringer. Projekterne ser på løsninger indenfor kystnære klimaudfordringer, grøn energi, cirkulær økonomi samt vand og miljø, herunder indsamling og formidling af viden om saltvand i relation til klimatilpasning. Klimatorium arbejder endvidere på at udbrede forståelsen for klimaets situation i dag – og hvordan vi arbejder på at løse disse udfordringer. Det sker gennem en række årlige arrangementer og konferencer såsom Nationalt Klimatopmøde og Børnenes Klimatopmøde.

Klimatorium arbejder også internationalt med borgere og samarbejdspartnere i Europa og resten af verden, der alle har til formål at skubbe på innovative klimaløsninger og dermed bidrage til at bringe kloden i balance.

Kathrine Clemmensen

Pressekontakt Juniorrådgiver 22902645