DEN SKYLDIGE solgt til hele verden!

DEN SKYLDIGE solgt til hele verden!

90 lande over hele verden har købt rettighederne til at distribuere den prisbelønnede danske thriller, der får dansk biografpremiere i næste uge!

Efter verdenspremieren på Sundance Film Festival i januar er Gustav Möllers thriller DEN SKYLDIGE med Jacob Cedergren i hovedrollen blevet en international sensation. Filmen fik fantastiske anmeldelser i USA ved premieren på Sundance, den er blevet vist på 15 filmfestivaler over hele verden og yderligere 15 festivaler i løbet af efteråret og har fået fem internationale festivalpriser. Nu kan salgsselskabet TrustNordisk meddele, at filmen er stort set udsolgt worldwide.

Det betyder, at stort set samtlige filmmarkeder i hele verden har købet rettighederne til at distribuere filmen. Det inkluderer alle de største filmlande i verden, fra USA, Kina, Brasilien til England, Italien, Frankrig, Spanien og Tyskland. Samt små og store nationer over hele kloden. Fra Andorra til Surinam, Korea til Peru, Cameroun til Guadeloupe.

DEN SKYLDIGE er produceret af Nordisk Film Spring og er Gustav Möllers spillefilmsdebut. Den foregår i real timeen nat på en dansk alarmcentral. I den altoverskyggende hovedrolle ses Jakob Cedergren som politibetjenten Asger Holm. Filmen får biografpremiere herhjemme 14. juni og er med i Biografklub Danmark.

Hent billeder fra filmen via:

www.nfdfilm.dkUser: film

Password: presse

Hent scener fra filmen via:

Adress: ddkmft.egmont.com
User: nf-broadcast
Password: nf-broadcastQwer

Synopsis

I Gustav Möllers psykologiske thriller DEN SKYLDIGE spiller Jakob Cedergren politibetjenten Asger Holm, der besvarer et 112-opkald fra en kidnappet kvinde. Da forbindelsen pludselig bliver afbrudt, starter en nervepirrende jagt på kvinden og hendes kidnapper. Med telefonen som eneste redskab kæmper Asger imod tiden for at redde kvinden. Men snart viser det sig, at forbrydelsen er større, end Asger først troede.

Kreativt hold bag afgangsfilm går sammen om deres første spillefilm

DEN SKYLDIGE er instrueret af spillefilmsdebutant Gustav Möller, som også har skrevet manuskriptet sammen med Emil Nygaard Albertsen. Filmen er produceret af Lina Flint for Spring, der er Nordisk Films enhed for talentudvikling. Producer, instruktør og manuskriptforfatter dimitterede fra Den Danske Filmskole i 2015 sammen med fotograf Jasper J. Spanning og klipper Carla Luffe, som også er en del af det kreative hold bag DEN SKYLDIGE. Efter deres fælles afgangsfilm I Mørke (2015), er det unge kreative hold nu klar med deres første spillefilm. Musikken er komponeret af Carl Coleman og Caspar Hesselager, som til daglig udgør duoen Palace Winter.

DEN SKYLDIGE er produceret med støtte fra Det Danske Filminstituts talentordning, New Danish Screen.

Have Kommunikation

For yderligere information, kontakt venligst:

Simone Skogen Lassen // simone@have.dk// 81 71 47 37

Michael Feder // michael@have.dk// 22 43 49 42

Fakta om DEN SKYLDIGE

DEN SKYLDIGE får premiere i følgende 104 biografer over hele landet:

CinemaxX Fisketorvet, Nordisk Film Biografer Dagmar, Empire, Nordisk Film Biografer Falkonèr, Nordisk Film Biografer Fields, Grand Teatret, Nordisk Film Biografer Palads, Nordisk Film Biografer Taastrup, Nordisk Film Biografer Lyngby, Nordisk Film Biografer Aarhus, CinemaxX Aarhus, Nordisk Film Biografer Trøjborg, Øst for Paradis, Nordisk Film Biografer Aalborg, Nordisk Film Biografer Aalborg City Syd, Nordisk Film Biografer Odense, Café Biografen, CinemaxX Odense, Nordisk Film Biografer Esbjerg, Fredericia, Nordisk Film Biografer Frederikssund, Nordisk Film Biografer Waves, Helsingør, Nordisk Film Biografer Herning, Nordisk Film Biografer Hillerød, Hjørring Biocenter, Holstebro, Horsens, Nordisk Film Biografer Kolding, Nordisk Film Biografer Køge, Middelfart, Nordisk Film Biografer Nykøbing Falster, Nordisk Film Biografer Næstved, Næstved Bio, Nordisk Film Biografer Randers, Roskilde, Silkeborg, Slagelse, Svendborg, Vejle, Viborg, Albertslund, Atlas (Rødovre), Baltoppen, Dragør, Gentofte, Gladsaxe, Glostrup, Herlev BIG BIO, Ishøj Bio, Kastrup, Park Bio, Reprise T (Holte), Viften (Rødovre), Værløse, Frederikshavn, Grenaa, Haderslev (Kosmo), Holbæk, Hørsholm (Trommen Bio), Ikast, Kalundborg, Klovborg, Nyborg, Ringsted, Rødby, Skive, Struer, Sønderborg, Thisted, Tønder, Varde, Vordingborg, Aabenraa, Birkerød, Fakse, Frederiksværk, Gilleleje, Hadsund, Haslev, Hornslet, Humlebæk, Malling, Nykøbing Mors, Odder, Ringkøbing, Rødding, Rønne, Skanderborg, Sorø, Vig, Korsør, Lemvig, Løgstør, Hjallerup, Hobro, Kerteminde, Bjerringbro, Faaborg (Helios-Teatret), Karup, Mørkøv, Søllested, Toftlund, Aalestrup

Holdet

Instruktør: Gustav Möller