foto: TMRW International og Studio Libeskind

Dansk Jødisk Museum genåbner med nyt indgangsparti

Den verdenskendte arkitekt Daniel Libeskind har fuldendt det nye indgangsparti til Dansk Jødisk Museum, som nu genåbner efter mere end halvandet års nedlukning. Gæster kan glæde sig til at opleve den prisvindende VR-film Nattens ende og to helt nye særudstillinger. Den officielle indvielse finder sted den 13. september.

COVID-19 lukkede Danmark ned i december 2020, og lige siden har Dansk Jødisk Museum tilsvarende været lukket. Da resten af landets museer kunne genåbne, var byggeriet af et nyt og unikt indgangsparti tegnet af den verdenskendte arkitekt Daniel Libeskind nemlig kun lige gået i gang.

Undervejs har museet også arbejdet intenst med udviklingen af helt nye udstillinger, hvilket er sket i samarbejde med Moesgaard Museums Arkitekttegnestue. Nu kan museet endelig invitere besøgende indenfor, og den officielle indvielse af indgangspartiet og de nye udstillinger vil finde sted den 13. september 2022.

Prisvindende VR-film og to særudstillinger
De nye oplevelser på museet består af tre primære dele:

• Nattens Ende: En prisvindende VR-film, der fortæller historien om de danske jøders flugt og redning i oktober 1943. Filmen er instrueret af David Adler og vandt prisen som ”Best VR Narrative” på filmfestivalen i Venedig i 2021.
  • Flugt og forfølgelse i det 20. århundrede: En særudstilling, som er udarbejdet i samarbejde med tegneren Kristian Bay Kirk. Hans unikke streg er med til at levendegøre historien i et greb, der kan minde om en graphic novel omkring nogle nøje udvalgte genstande med en stærk fortælling.
  • Porten til Danmark – jødisk liv i Danmark i 1700-tallet: En særudstilling, som formidler historien om konsolideringen af jødisk liv i Danmark. Udstillingen afprøver samtidig de overordnede udstillingsgreb i fremtidens faste udstilling på museet.

En komplet relancering
”Det bliver fantastisk igen at få gæster ind på museet. Når det genåbner, så er det en total relancering af museet, men det er samtidig kun første skridt i en overordnet strategi frem mod etableringen af en helt ny samlet udstillingsvision på museet,” fortæller Janus Møller Jensen, som er direktør for Dansk Jødisk Museum.

Han tiltrådte i september 2020 og har dermed knapt nået at være direktør for et åbent museum: ”Libeskinds arkitektur er både en gave og en udfordring. Vi har derfor ønsket at teste en række formidlings- og udstillingsgreb i rummet, som vi samtidig inviterer gæsterne til at evaluere, så vi kan få dem både afprøvet og vurderet i praksis,” forklarer han.

Optakt til efterårets markering af 400-året for jødisk liv i Danmark

Om den formidling af dansk jødisk historie, som er museets omdrejningspunkt, fortæller Janus Møller Jensen:

”Siden 1622 har historien udspillet sig i et spændingsfelt mellem tolerance og antisemitisme, integration og forfølgelse, tradition og fornyelse – mellem lys og mørke – og problematikkerne er fortsat lige så relevante i en nutidig kontekst, som de altid har været. De nye udstillinger udgør dermed et vigtigt aspekt af denne historieformidling, både her og nu og i et fremadrettet perspektiv.”

Genåbningen er også en relancering af Dansk Jødisk Museum som et mere imødekommende, aktivt og relevant museum. Samtidig udgør relanceringen en vigtig del af markeringen af 400-året for jødisk liv i Danmark hen over efteråret 2022, der både tæller særudstillinger, foredrag, udgivelser og en officiel markering til november. De nye udstillinger er gjort mulige med velvillig fondsstøtte fra Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, William Demant Fonden og Knuds Højgaard Fond.

HAVE Kommunikation & PR

For yderligere information, kontakt venligst:

Amalie Søndergaard · amalie.sondergaard@have.dk · 28 58 81 50

Fakta om museet

Dansk Jødisk Museum er et statsanerkendt kulturhistorisk museum. Det blev grundlagt i 2004 og har til huse i det Kongelige Biblioteks gamle hovedbygning i København, der er bygget på fundamentet af Christian 4. krigshavn fra 1600-tallet. Museets enestående arkitektur, der tager udgangspunkt i historien om de danske jøders flugt og redning i oktober 1943, er tegnet af Daniel Libeskind, der også har tegnet det nye markante indgangsparti indviet i 2022. Det formidler historien om 400 års dansk jødisk historie fra jøder blev inviteret til Danmark af Christian 4. i 1622 til nutiden.

Amalie Søndergaard

Pressekontakt Rådgiver 28 58 81 50