Dansk debutfilm tager Sundance Filmfestival med storm

Dansk debutfilm tager Sundance Filmfestival med storm

Gustav Möllers thriller DEN SKYLDIGE med Jakob Cedergreen i hovedrollen fik verdenspremiere i den internationale hovedkonkurrence på Sundance Filmfestival i går, og anmeldelserne er helt i top.

Hollywood Reporter:

”Mindre er mere i denne effektivt enkle danske krimithriller”

Variety:

”Vellavet, stram 911-thriller”

Screen International:

”DEN SKYLDIGE er et stort statement om det talent der står bag”

”Mesterlig”. ”Stram”. ”Fortættet”. Superlativerne står i kø fra verdens førende filmtidsskrifter efter verdenspremieren i weekenden på den danske thriller DEN SKYLDIGE på Sundance Filmfestival i Utah, USA. Over én kam er alle internationale og amerikanske anmeldelser ved at boble over af begejstring og beundring over Gustav Möllers debutfilm. Såvel instruktør, skuespiller Jakob Cedergreen, manuskriptet, foto og lyddesign får masser af roser.

F.eks. skriver Hollywood Reporter: ”I sin debutfilm skaber Gustav Möller mesterligt spænding uden brug af de sædvanlige virkemidler og tvinger dermed publikum til at støve sin fantasi af, med nervepirrende effektivt resultat til følge” (Original ordlyd: ”In his feature debut, filmmaker Gustav Möller masterfully ratchets up tension without the benefit of the usual visual aids, forcing viewers to dust off their imaginations and put them to work with chillingly effective results.)

Variety kalder filmen ”En høj-konceptuel, low-budget og vellavet spændingsskabende dansk thriller som man kan forestille sig mere end blot et par ivrige Hollywood-producenter være vilde efter at sikre remake-rettighederne.” (Original ordlyd: ”A high-concept, low-budget and skillfully muscle-tensing Danish thriller to which you can imagine more than a couple of eager Tinseltown execs angling for the remake rights.”)

Det tredje af de største filmmagasiner i verden, Screen International, formulerer det således: ”Et calling card for både Möller og hans skuespiller Jakob Cedergren og en publikumsoplevelse, der på behagelig vis tvinger tilskueren til at se filmens action-sekvenser i sit eget hoved…. DEN SKYLDIGE er et stort statement om det talent der står bag”. (Original ordlyd: ”A calling card for both Möller and his actor Jakob Cedergren, and a viewing experience which pleasurably forces much of the action into the viewer’s own head… THE GUILTY makes a big statement about the talent involved in it.”

DEN SKYLDIGE deltager på Sundance Filmfestival i konkurrencen for internationale spillefilm, World Cinema Dramatic Competition, der har fokus på nye talenter med en original signatur. I alt tolv titler er med i dysten.

Handlingen

I Gustav Möllers psykologiske thriller 'Den skyldige' spiller Jakob Cedergren politibetjenten Asger Holm, der besvarer et 112-opkald fra en kidnappet kvinde. Da forbindelsen pludselig bliver afbrudt, starter en nervepirrende jagt på kvinden og hendes kidnapper. Med telefonen som eneste redskab kæmper Asger imod tiden for at redde kvinden. Men snart viser det sig, at forbrydelsen er større, end Asger først troede.

Holdet foran og bag kameraet

Den altoverskyggende hovedrolle spilles af Jakob Cedergren, som tidligere har medvirket i Nicolo Donatos Fuglene over sundet (2016) og spillet hovedrollen i Nils Malmros’ Sorg og glæde (2013). Derudover medvirker bl.a. Jessica Dinnage, Omar Shargawi og Johan Olsen.

Gustav Möller har skrevet manuskriptet sammen med Emil Nygaard Albertsen, og filmen er produceret af Lina Flint for Spring, der er Nordisk Films enhed for talentudvikling.

Instruktør, manuskriptforfatter og producer dimitterede alle tre fra Den Danske Filmskole i 2015 med afgangsfilmen 'I mørke'. Det gjorde de sammen med fotograf Jasper J. Spanning og klipper Carla Luffe, som også er en del af det kreative hold bag 'Den Skyldige'.

DEN SKYLDIGE er produceret med støtte fra Det Danske Filminstituts talentordning New Danish Screen. Filmen får dansk biografpremiere den 14. juni som en del af Biografklub Danmarks program.

Om Sundance Film Festival

Sundance Film Festival er USA's største uafhængige filmfestival, som hvert år finder sted i Park City, Utah. Sundance Filmfestivalen, der løb af stablen første gang i 1985, er grundlagt på stifteren Robert Redfords ambition om at fremme banebrydende filmfortællinger. Festivalen anses i dag for at være et af de vigtigste udstillingsvinduer for europæisk filmkunst over for det nordamerikanske marked. Festivalen afholder konkurrencer for amerikanske og internationale spillefilm og kortfilm inden for både fiktion og dokumentar. I tidens løb har en lang række af verdens mest markante instruktører fået deres store gennembrud på festivalen, herunder Quentin Tarantino, Paul Thomas Anderson, Steven Soderbergh og Darren Aronofsky.

Have Kommunikation

For yderligere information, kontakt venligst:

Simone Skogen Lassen, simone@have.dk, 81 71 47 37

Michael Feder, michael@have.dk, 22 43 49 42