// Gob Squad

CPH STAGE offentliggør program for 2021 og åbner billetsalget

I dag løfter CPH STAGE scenetæppet for de over 80 både danske og internationale forestillinger, som skal indtage Københavns teaterscener den 27. maj – 5. juni. Billetsalget er i gang, og årets program byder på alt fra nye forestillinger til anmelderroste genopsætninger og åbningsforestillingen 1984 – BACK TO NO FUTURE. Samtidig har CPH STAGE nedsat et HIGHLIGHTS-udvalg med skuespiller Morten Hee som forperson, der peger på otte ”must-see” forestillinger.

CPH STAGE kan for ottende gang invitere publikum til årets største teateroplevelse den 27. maj – 5. juni, når den årlige teaterfestival præsenterer noget af den bedste scenekunst fra ind- og udland. Forestillingerne byder på en bred variation af tematikker og genrer fra det klassiske og traditionelle til det moderne og nytænkende. CPH STAGE tilbyder noget for enhver smag, når gæsterne kan vælge mellem mere end 100 forestillinger og events på 50 forskellige scener i løbet af festivalens 10 dage. Billetter kan købes på www.cphstage.dk.

INTERNATIONAL ÅBNINGSFORESTILLING
CPH STAGE kan i år præsentere åbningsforestillingen 1984 – BACK TO NO FUTURE. Det internationalt anerkendte tysk-britiske kunstnerkollektiv Gob Squad åbner CPH STAGE med deres nyeste performanceværk, der kan opleves på Sort/Hvid. 1984 – BACK TO NO FUTURE tager publikum med tilbage til popåret 1984, hvor kunstnerkollektivet konfronterer sig selv som teenagere. Forestillingen præsenteres i samarbejde med Sort/Hvid og Teater Momentum.

CPH STAGE 2021 HIGHLIGHTS
Endnu engang har festivalen nedsat et HIGHLIGHTS-udvalg for at hjælpe publikum med at navigere rundt i de mange forestillinger. Udvalget udpeger otte forestillinger fra årets program, som de særligt anbefaler. Forpersonen for dette års udvalg er skuespiller Morten Hee, som især er kendt for teater og tv, senest i TV2’s ”Sygeplejeskolen” og DR’s ”Fred til lands”, hvor rollen som voldsmanden Mike, sikrede ham en Robert for bedste mandlige tv-hovedrolle.

Om dette års otte HIGHLIGHTS fortæller han: ”Det interessante ved dette års program er, at mange af forestillingerne hjælper os til at forstå den komplekse verden, vi lever i. Det er netop det, vi har lagt vægt på ved de forestillinger, vi har highlightet. Forestillingerne peger hver især på det, der sker i vores samtid lige nu og konsekvenserne af vores måde at leve på."

I HIGHLIGHTS-udvalget sidder desuden Maja Ries, producent og administrationschef hos Teater Grob, Jannik Elkær som er kunstnerisk leder og koreograf hos DON GNU, kulturjournalist Lene Grønborg Poulsen og Minna Johanneson, teaterleder af Teater Nordkraft.

De udvalgte forestillinger er:

• 1984 – BACK TO NO FUTURE: GOB SQUAD
  • MY DEER HUNTER: FIX&FOXY
  • SUN AND SEA: RUGILĖ BARZDŽIUKAITĖ, VAIVA GRAINYTĖ OG LINA LAPELYTĖ
  • PLEJER ER DØD – SAMBA: UPPERCUT DANSETEATER
  • EBBERØD BANK 2.0: DET KONGELIGE TEATER
  • THE ROBOT PROJECT: FLYVENDE GRISE/ CO-PRODUCENT AALBORG TEATER
  • LEAS RUM: PERNILLE GARDE STAGE ART
  • OPERATION:ORFEO: HOTEL PRO FORMA

Forestillingerne spænder over nationale såvel som internationale opsætninger af skuespil på de store scener, prisvindende opera og eksperimenterende danseperformances. Publikum vil blive konfronteret med temaer såsom klimakrisen, seksuelle overgreb, PTSD, et sartirisk syn på bankverdenen og spørgsmålet om, hvorvidt en robot med kunstig intelligens er et levende væsen?

Læs mere om CPH STAGE 2021 Highlights her: www.cphstage.dk/highlights. Se hele programmet på www.cphstage.dk/program. Programmet bliver løbende opdateret med yderligere forestillinger, events, teaterguides og anbefalinger.

Festivalen følger naturligvis situationen med Covid-19 tæt og retter sig efter Sundhedsstyrelsens anbefalinger og retningslinjer.

For yderligere information kontakt:
Rikke Hesselholt, HAVE A/S: rikke@have.dk, tlf. 28433893
Kathrine Clemmensen, HAVE A/S: kathrine@have.dk, tlf. 22902645
Signe Demant Hansen, Kommunikationsansvarlig, CPH STAGE signe@cphstage.com, tlf. 23806801

OM CPH STAGE
CPH STAGE åbnede i 2013 og har siden udviklet sig til Københavns største teaterbegivenhed, der varer 10 dage, har mere end 100 forestillinger og events på programmet, på mere end 50 forskellige venues rundt om i byen. Festivalen er et mødested mellem kunstnere, indkøbere, branche og publikum der mødes i faglig udveksling og festlig fejring af scenekunsten.

CPH STAGE 2021 er støttet af: Københavns Kommune, Statens Kunstfond, Frederiksberg Kommune, Spar Nord Fonden, Augustinus Fonden, Bikubenfonden og A. P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers fond til almene Formaal.

Billetter kan købes på: www.cphstage.dk
#cphstage
www.facebook.com/cphstagedk