Brug pinsen i selskab med 1.500 vikinger: Rejs tilbage til vikingetiden med Skandinaviens største middelaldermarked

I pinsen bliver Harrestrup ved Ballerup forvandlet til Skandinaviens største middelaldermarked, og her kan gæsterne få et unikt indblik i den tid, der har inspireret universerne i serier som Game of Thrones, Vikings og Ragnarok. Københavns MiddelalderMarked slår portene op fra den 29. maj til den 1 juni og spoler for 14. år i træk tiden 600 til 1000 år tilbage. Sidste år slog markedet besøgsrekord med 40.000 gæster, og i år kan de mange besøgende glæde sig til et særligt fokus på den danske vikingetid.

Både store og små kommer helt tæt på middelalderlivet, når de træder ind i den historiske tidslomme, som Københavns MiddelalderMarked de sidste 14 år har dannet rammen om.

Billetten giver adgang til et 200.000 m2 stort udendørs interaktivt museum med rollespil, middelaldermusik, ridderturneringer, fortryllende ildshows og meget mere.

Alle sanser kommer i spil, når gæsterne blandt andet får mulighed for at smage på traditionel middelaldermad. De kan også se hvordan man væver uld og laver våben, ligesom man kan lytte til medrivende vikingefortællinger og -musik.

Fortællingen om Skandinaviens oprindelse

Københavns Middelaldermarked formidler med op til 1.500 aktører fra 30 forskellige lande den europæiske historie fra vikingetiden og til den sene middelalder – i år med særligt fokus på den skandinaviske historie og vikingetiden.

I de fire dage, som markedet varer, vil de 1.500 medvirkende flytte ind på pladsen, hvor de vil bo, leve, spise, sove og slås som ægte vikinger og middelalderfolk. Desuden vil de også bygge historiske møbler og kampvåben.

Markedet er således et stort, interaktivt museum, hvor besøgende via levende versioner af vores forfædre kan opleve, hvordan livet som viking virkelig foldede sig ud.

Dennis Fuller, som er event- og presseansvarlig på Københavns MiddelalderMarked, fortæller:

”Københavns Middelaldersmarked har altid haft til formål at være historieformidler, og i år har vi gjort noget helt særligt ud af vores vikingefokus. Det kan man som gæst opleve både i boderne, slagene og antallet af vikingeaktører, og vi glæder os helt vildt til at invitere både store og små indenfor. I Skandinavien er vi jo mange, der nedstammer fra vikingerne, og på Københavns MiddelalderMarked kan man virkelig få lov til at se og mærke, hvor vi kommer fra – og forhåbentlig også lære noget, man måske ikke vidste i forvejen.”

Publikumsrekord og børnefredag

Sidste år slog Københavns MiddelalderMarked nok engang rekord med hele 40.000 gæster. Fredag på middelaldermarkedet er dedikeret til institutioner, hvor børnehaver, vuggestuer og skoler kan besøge markedet helt gratis – tilmelding er dog nødvendig. Markedet er også åbent for almindelige gæster denne dag.

Børnene kan opleve historien helt tæt på, og sidste år blev 9.000 børn lukket gratis ind, og i år giver markedet plads til 10.000.

Københavns MiddelalderMarked bruger desuden sit overskud til at aktiverer børn og hjælpe udsatte familier – og det er alt fra flaskepant til billetindtægter, der går til de gode formål.

Læs mere om Københavns MiddelalderMarked på www.kmm.dk

HAVE A/S

For yderligere information, kontakt venligst:
Stine Albrechtsen // stine@have.dk // 30 24 14 00
​Sofie Klindrup // sofiek@have.dk // 25 48 37 49

Åbningstider:

Fredag: kl. 9.00 – 17.00

Lørdag: kl. 10.00 – 19.00

Søndag: kl. 10.00 – 19.00

Mandag: kl. 10.00 – 17.00

Billetter – forsalg (priser er inkl. gebyr)

Billettype En dag Alle dage
Voksen 100 kr. 120 kr.
Barn 4-11 år 70 kr. 80 kr.
Barn under 4 år Gratis Gratis
Familiebillet (2V+3B) 300 kr.

Billetter – ved indgangen (priser er inkl. gebyr)

Billettype En dag Alle dage
Voksen 120 kr. 150 kr.
Barn 4-11 år 80 kr. 100 kr.
Barn under 4 år Gratis Gratis

Stine Albrechtsen