Arrangørerne bag Cirkus Summarum: Cirkusskolen er tilbage med rekordmange tilmeldinger

Efter flere års bragende succes er det landsdækkende projekt Cirkusskole tilbage. Cirkusskolen er bragt til live af Muskelsvindfonden, der sammen med DR Big Band også står bag Cirkus Summarum, og er et inklusions- og mangfoldighedsprojekt for daginstitutioner i hele Danmark. Siden sidste år, hvor 500 institutioner var med, har Cirkusskolen fået vokseværk. Hele 750 institutioner kan i år lege med, når de magiske Cirkusskole-pakker sendes ud i hele landet.

I uge 20 kan 750 af landets dagpleje- og daginstitutioner se frem til at modtage en magisk cirkuspakke, der med form som en tryllestav indeholder både en cirkusplakat med lege, klovnenæser, ansigtsmaling og andre sjove cirkusmaterialer. Der er lagt op til masser af leg, så alle tilmeldte institutioner kan lege cirkus!

Med Cirkusskolen arbejder Muskelsvindfonden for at få mangfoldighed og inklusion helt ned i børnehøjde. Legene i cirkusskolepakken er derfor lavet med visionen om at vise, at alle kan være med.

I år er der også et endnu større fokus på, at alle børn selv skal kunne gå lige til legene. Derfor indeholder alle de tryllestavsformede pakker en plakat, der kan hænges op i institutionerne. Den illustrerer fem lege, der nemt kan afkodes af børnene.

Legene omfatter lige fra “Tryl med cirkusdyr”, “Cirkusakrobatik” og “Cirkuspyramiden” til “Gæt et cirkusinstrument” og “Den blinde cirkusartist”. Også den forvoksede tryllestavspakke kan bruges i legene og er med til at slippe fantasien løs hos de små cirkusartister. Udover det tilsendte materiale, vil der på cirkussummarum.dk ligge andre tilgængelige materialer som f.eks dyremasker til print, instrumentlyde, dyrelyde, et legehæfte med endnu flere cirkuslege og meget mere.

Simon Toftgaard, Formand i Muskelsvindfonden:
“Muskelsvindfonden vil gerne bruge Cirkusskolen til at vise børn, at mennesker er forskellige, nogen mere end andre, men at det ikke behøver være en hindring for at inkludere alle i legen eller i fællesskabet. Det handler om at være kreativ, men er man det, så vil man også opleve, at det er sjovest, når alle er med. Lige netop det vil vi gerne opnå med Cirkusskolen, og derfor gør det mig simpelthen så glad, at så mange har tilmeldt sig i år.”

Pædagogisk leder i Den Integrerede Institution Drivhuset i Aarhus, Malene Fink Ploug, ser Cirkusskolen som vigtigt element for børnenes tidlige dannelse:
”Cirkusskolen inspirerer os til, hvordan vi kan sætte fokus på de forskelligheder, som børnene har. Det er en vigtig del af børnenes dannelse, at de oplever, at de er forskellige, verden er i nuancer, og mennesker har forskellige holdninger og meninger.”

Inklusion i børnehøjde siden 2015
Siden de første kasser blev sendt ud i 2015, har Cirkusskolen været en måde at sætte fokus på inklusion og forskelligheder i børnenes hverdag. Alle institutioner i Danmark har mulighed for at tilmelde sig og får herefter helt gratis tilsendt en cirkuspakke med materialer, rekvisitter og en cirkusplakat med lege. Alle legene har fokus på at gøre børnenes forskelligheder til styrker, samt at alle kan deltage i legen uanset fysisk eller psykisk handicap, højde, motoriske udfordringer eller andet. Legene er desuden udviklet til børn i alderen 3-6 år.

HAVE Kommunikation & PR

Rikke Hesselholt // 28 43 38 93 // rikke@have.dk
Sara Jeppesen // 21 41 00 48 // sara@have.dk
Anna Dyrehauge // 50 51 51 28 // anna@have.dk

Om Cirkus Summarum
Til sommer kan Muskelsvindfonden og DR Big Band atter præsentere Cirkus Summarum med en storslået cirkusforestilling under titlen Den Magiske Juvel. Det bliver en hæsblæsende forestilling med de elskværdige Ramasjang-karakterer fyldt med sang, dans, hypnoser og magi. Onkel Reje, Motor Mille, Hr. Skæg og Silja får i år særligt selskab af en vaskeægte musicalstjerne; Pelle Emil Hebsgaard. Når Cirkus Summarum får premiere i Ballerup den 22. juni og i Aarhus den 19. juli, vil der uden for teltet være disket op med en vifte af underholdende aktiviteter, hvor store som små kan være med. Her kan man hygge i krea-teltet, klæde sig ud i disco, lave Ramasjang-yoga, udfordre sine venner med den store skattejagt og meget mere - samtidig med, at der er fokus på, at det er sjovt, når alle kan være med. Alt overskuddet går til Muskelsvindfonden.

Alt overskuddet går til Muskelsvindfonden, og du kan købe din billet til årets Cirkus Summarum her.

Om Muskelsvindfonden
Muskelsvindfonden er en forening skabt af og for mennesker med muskelsvind, og foreningen arbejder for det gode liv med muskelsvind. Overskuddet fra blandt andet Cirkus Summarum går til Muskelsvindfondens arbejde med at skaber vigtige fællesskaber for børn, unge og voksne med muskelsvind, og kernen i arbejdet er bl.a. eftertragtede sommer-, påske-, og efterårscamps for børn og unge. Muskelsvindfonden støtter også forskning. Dels forskning i livet med muskelsvind og dels forskning i behandling af muskelsvind, som i disse år er i rivende udvikling.