Foto: Rasmus Sigvaldi

Annika Aakjær er vært for Bodilprisen 2021

Lørdag den 20. marts 2021 hylder Danske Filmkritikere traditionen tro filmårets flotteste præstationer ved Danmarks ældste filmpris, Bodilprisen, der igen i år afholdes på Folketeatret i København. Årets vært er den 38-årige sangskriver Annika Aakjær, mens Arbejdernes Landsbank for andet år i træk er hovedsponsor for Bodilprisen.

2021-udgaven af Danmarks ældste filmpris bliver uddelt ved et corona-venligt gallashow på Folketeatret i København d. 20. marts 2021. Danske Filmkritikere byder velkommen til en anderledes gallaaften, men der bliver skruet fuldt op for underholdningen, når gallashowet bliver dirigeret af sangskriver Annika Aakjær, der skal føre gæsterne og de nominerede trygt igennem aftenens 14 priser.

”Jeg er virkelig glad for at blive spurgt, om jeg vil være vært på Bodilprisen og har tænkt mig at gøre mig ekstra umage for, at det bliver et show, som er filmbranchens showfolk værdig. Jeg har tænkt mig at rulle med alt, hvad jeg har, og glæder mig enormt meget”, udtaler Annika Aakjær.

Formand for Danske Filmkritikere, Nanna Frank Rasmussen, er begejstret for, at Annika Aakjær skal stå på scenen i foråret:

”Vi er ualmindeligt glade for, at Annika Aakjær har sagt ja til at være vært for Bodil 2021. Hun har et sindssygt skarpt satirisk blik for, hvad der rører sig i den kulturelle og politiske andedam, og hun er ikke bange for at sige – eller synge – tingene højt. Derudover er hun også bare helt utrolig sjov. Sidste år var hun med som gæst på scenen; i år er hun vært for det hele, og det glæder vi os til at opleve.”

De nominerede til Bodilprisen 2021 offentliggøres den 14. januar 2021.

Arbejdernes Landsbank fortsætter som hovedsponsor

Danske Filmkritikere kan i dag også med stor glæde offentliggøre, at Arbejdernes Landsbank for andet år i træk er hovedsponsor for landets ældste og mest prestigefyldte filmpris. Samarbejdet med Arbejdernes Landsbank indebærer blandt andet, at banken sammen med Danske Filmkritikere igen uddeler Arbejdernes Landsbank Talentprisen, der går til et nyt, markant talent, som har gjort sig særligt bemærket inden for det seneste filmår. Modtageren bliver fundet af et udvalg blandt Danske Filmkritikere.

Branding- og kommunikationsdirektør i Arbejdernes Landsbank, Peter Froulund, udtaler:

”Vi har i mange år været en aktiv støtte til dansk film, og vi er rigtig glade for, at vi nu for 2. år i træk er hovedsponsor for Bodilprisen. Vi er især glade for, at vi igen i år kan få lov til at uddele Arbejdernes Landsbanks særlige ’Talentpris’, som hylder morgendagens kommende stjerner og skuespiltalenter.”

Nanna Frank Rasmussen glæder sig over at kunne fortsætte det gode samarbejde med Arbejdernes Landsbank:

”Efter et år, hvor alt har været i opbrud, og intet har været, som det plejer, er det vigtigere end nogensinde at hylde dansk film, der har været et samlingspunkt for danskerne i en svær tid. Heldigvis for Bodilprisen er i hvert fald én ting uforandret, nemlig at vores hovedsponsor Arbejdernes Landsbank igen har sagt ja til at bakke op om filmkulturen i Danmark. Det sætter vi meget stor pris på.”

HAVE A/S

Om Bodilprisen

Danske Filmkritikeres Bodil – en af Europas ældste filmpriser – uddeles en gang om året ved en stor gallafest. Bodilfestens indhold kan variere, men har de sidste mange år budt på underholdning, fejring af de nominerede film og stjerner, den berømte Bodilkage og ikke mindst overrækkelse af Bodilpriserne.

Der uddeles sædvanligvis priser til bedste danske film, bedste mandlige hovedrolle, bedste kvindelige hovedrolle, bedste mandlige birolle, bedste kvindelige birolle, bedste manuskript, bedste fotograf samt bedste dokumentarfilm, bedste amerikanske film og bedste ikke-amerikanske film. Udover disse priser uddeler Danske Filmkritikere en Sær-Bodil for en af årets væsentlige indsatser samt en Æres-Bodil til en person, der gennem årene har markeret sig betydningsfuldt.

Bodilpriser:

Bedste danske film

Bedste kvindelige hovedrolle

Bedste mandlige hovedrolle

Bedste kvindelige birolle

Bedste mandlige birolle

Bedste ikke-amerikanske film

Bedste amerikanske film

Bedste fotograf

Bedste dokumentar

Bedste manuskript

Årets Sær-Bodil

Årets Æres-Bodil

Derudover uddeles Henning Bahs-prisen, som går til den bedste scenograf, og Arbejdernes Landsbank Talentprisen, som går til et nyt, markant talent, der har markeret sig inden for det seneste filmår.

Foreningen Danske Filmkritikere har 48 medlemmer. Bestyrelsen består af:

Nanna Frank Rasmussen (formand)

Jacob Ludvigsen (næstformand)

Christian Monggaard

Eva Novrup Redvall

Maria Månson

Ann Lind Andersen

Om Arbejdernes Landsbank

Arbejdernes Landsbank er kåret som danskernes foretrukne bank 11 år i træk i den største uafhængige tilfredsundersøgelse af danske banker (Voxmeter, 2020).

Vi er den 6. største bank i Danmark, og vi vokser år for år. Vi har omkring 330.000 kunder, 1.100 ansatte og 70 filialer fordelt over hele landet. Vi bygger vores forretning på sunde værdier som ansvarlighed, nærvær og enkelthed og lægger stor vægt på den personlige relation til vores kunder.

Peter Pishai Storgaard

Pressekontakt Seniorrådgiver