Foto af Jaap Vrenegoor

En norsk/dansk dansefilm af
Katarina Launing
med Lisa Teige fra SKAM

ADOMEIT FILM præsenterer LISA TEIGE i hendes første spillefilm efter SKAM. Overfor hip hop danseren FABIAN SVEGAARD TAPIA er dans omdrejningspunktet i en film, der behandler det universelle spørgsmål om kærlighed, og hvordan det overskygger tilsyneladende materielle forskelle.

Kontakt:
Lisa Teige stiller op til interviews mandag den 18. Marts og kan booked på nedenstående mail.
Pressekontakt: Tine Mikkelsen mail: tine@adomeitfilm.com

Pressemateriale kan rekvireres på ovenstående mail.
Dansk distribution: Film Bazar

Filmen får landsdækkende premiere 2. maj 2019.

Introduktion:
Spillefilmen BATTLE har den 2. maj 2019 dansk biograf premiere, og i den forbindelse afholdes der den 18. marts 2019 kl. 18.30 åben galla med besøg af Lisa Teige i CinemaxX København.

Publikum har mulighed for at købe billetter til gallaen via CinemaxX’ hjemmeside. Efter filmen er der Q&A med Lisa Teige.

Filmen foregår i Oslo, men blev i sommeren 2018 delvist optaget på Fyn med blandt andre Karen-Lise Mynster i rollen som den strenge moderne danselærerinde, og statister fra Det Kongelige Teater Balletskolen Odense.

Synopsis:
Amalie arbejder hårdt for at passe ind i en verden hvor alt handler om at have det hele – udseende, penge og dansetalent. Så da hendes far pludselig går konkurs falder hendes verden fra hinanden, men på skolen forsøger Amalie at lade som ingenting er sket. Hun må flytte til en lille lejlighed i en forstad til Oslo, hvor hun møder street danseren Mikael, der er anderledes end alt hun før har kendt. Splittet mellem sin nye tilværelse med Mikael og sine gamle venners statusjagt vikler Amalie sig ind i et stadigt større net af løgne. Hvor længe kan Amalie holde de to verdener fra hinanden, og tør hun i sidste ende at være hvem hun i virkeligheden er?

Instruktørens tanker om filmen:
Af Katarina Launing

BATTLE er en energisk ungdomsfortælling. Den foregår i Oslo og er et nordisk take på genren om moderne dans. Danseren Amalie bliver efter faderens konkurs tvunget til at flytte til den vestlige og fattigere del af byen, og her forelsker hun sig i street danceren Mikael, mens hun desperat forsøger at holde fast på sit tidligere, priviligerede liv. Splittet mellem to verdener må Amalie indse hvad det vil sige, at være en ægte danser.

BATTLE behandler emner så som identitet, sociale forskellige, ambitioner, stolthed og fordomme.

Den indeholder stærke følelsesmæssige konflikter, teenage hormoner, håb, drømme og den universielle fortælling om kærlighed.

Korte biografier:

Instruktør, Katarina Launing
Katarina Launing blev født i Sverige i 1971, men flyttede i 1997 til Norge, hvor hun i 2000 blev færdig som instruktør fra den Norske Filmskole. Hendes første film MAGIC SILVER instrueret med co-instruktør Roar Uthaug solgte mere end 370.000 billetter i Norge, blev nomineret til 2 Amanda Awards plus World Cinemas Grand Prize og solgte til mere end 50 lande verden over.

Hendes anden spillefilm KICK IT! havde norsk biografpremiere i 2014. Den blev nomineret til 3 Amanda Awards og fik en strålende modtagelse hos anmelderne, og stor success på festivaler verden over hvor den blandt andet på EFCA modtog prisen for Bedste Europæiske Film.

Katarina har derudover instrueret 15 kortfilm, dokumentar og fiktion for TV, musikvideoer m.v. Før hun debuterede som instruktør arbejde hun i filmproduktion som blandt andet line producer, casting director og scripter.

Producer Katja Adomeit
Katja Adomeit har produceret spillefilmene:
THE WEIGHT OF ELEPHANTS og LOVING PIA af Daniel Borgman
WOLF AND SHEEP af Shahrbanoo Sadat (hovedprisen i Director’s Fortnight, Cannes)
TEAM HURRICANE af Annika Berg

Gennem Coproduction Office Danmark koproducerede Katja Adomeit, Ruben Östlunds FORCE MAJEURE og THE SQUARE, der i 2017 vandt de gyldne palmer i Cannes.

I Cannes i 2013 udvalgte Screendaily Katja Adomeit som Future Leaders: producers 2013.
Katja Adomeit blev valgt til Producer on the move Cannes 2015, og færdiggøre nye film af Daniel Borgman og Shahrbanoo Sadat.

Om Adomeit Film:
Adomeit Film er et privat anpartsselskab etableret og ejet af Katja Adomeit. Adomeit Film udvikler og producere international fiktion med fokus på arthouse projekter af unge filmskabere fra hele verden, mens der etableres langvarige forhold med forfattere og instruktørerne. Adomeit Film arbejder tæt sammen med dets filmskabere i et samlet kreativt hold, og samlet udgør de alle Adomeit Familien. Arbejdet i familien er baseret på en kontinuerlig udveksling af ideer, indhold og råd. Filmenes formål er at underholde og påvirke et internationalt publikum. Adomeit Film har koproduceret internationalt, vist film verden over og vundet priser ved anerkendte filmfestivaler.

Filmen er støttet af:
Filmen er støttet af Det Danske Filminstitut ved minor ordning, FilmFyn og af DR ved Filmklubben.