Foto: Sopran Signe Sneh Durholm - Aalborg Operafestival 2022

Aalborg Operafestival offentliggør det fulde festivalprogram

I dag kan Danmarks ældste operafestival offentliggøre årets fulde program, der byder på festlige operaoplevelser, nye initiativer for børn og unge, foredrag, lokale stoltheder og internationale operastjerner. Aalborg Operafestival er i sin 22. udgave udvidet til næsten dobbelt størrelse og strækker sig over syv sensommerdage i Aalborg og omegn fra søndag d. 13. til lørdag d. 19. august.

Aalborg Operafestival har i årtier samlet nordjyder og tilrejsende på tværs af generationer og kulturelle skel. I dag kan festivalen offentliggøre deres syv dages program, der også i år skaber flere og større operaoplevelser for alle.

Festivalen har tidligere i år kunne præsentere blandt andet den verdensberømte sopran Lise Davidsen, mezzosopran Andrea Pellegrini og Aalborg Symfoniorkester som de første navne på plakaten.

Festivalleder, Peter Rønn, fortæller:
”Jeg glæder mig over nu at kunne præsentere det fulde program for Aalborg Operafestival 2023. Det er et program, der både rummer det storslåede og traditionelle, afslappede og uprætentiøse og det sanselige og inddragende. Det er resultatet af vores engagement i at være en kulturel drivkraft, der ikke blot hylder operaens traditioner, men også udforsker nye horisonter og skaber en innovativ platform hvor mennesker mødes i sangens, musikkens og dramaturgiens univers.Vi er glade for både publikums og alle samarbejdspartnernes enorme opbakning og engagement i at skabe endnu et brag af en operafestival i det nordjyske.”

Syv dages opera for alle
I dag kan Aalborg Operafestival løfte sløret for det fulde program, der i år byder på ekstra mange hele operaopførelser. Heriblandt solo-operaen LOL - Laughing out Lonely, som med kontratenor Morten Grove Frandsen i front sætter algoritmens endeløse spil og ensomhed under lup, danmarkspremiere på den klassiske opera Zanetto fra 1896 om uopnåelig kærlighed og datidens altoverskyggende klasseforskel samt den moderne opera The Red Room, en foruroligende iransk fortælling af den dansk/ iranske komponist Amir Mahyar Tafrashipour, der folder tematikker som fremmedgørelse, kvinders rettigheder og isolation ud.

På festivalens andendag har Danmarks største fællessangsturné for de mindste Syng Højt! sin urpremiere på Troldeprinsessen, hvor flere tusinde aalborgensiske børn og voksne opfører den nyskrevne børneopera sammen med sopranen Dénise Beck, barytonen Fredrik Zetterström og Youtube-stjernerne Popsi og Krelle – alt sammen akkompagneret af et velspillende ensemble fra Danmarks Underholdningsorkester.

Til dette års festival får publikum et særligt indblik i operaens maskinrum, blandt andet når fire eksperter giver publikum et unikt indblik i operaens historiske tråd. Musikhistoriker Jan Mygind, operaformidler Søren Schelling, sanger Martin Guldberg og operaekspert Henrik Engelbrecht vil hver især udfolde fortidens, nutidens og fremtidens opera.

Sidst men ikke mindst inviterer verdensstjernen og sopranen Miah Persson unge talentfulde sangere med i arbejdsrummet, når festivalen afholder Opera Masterclass for det spirende vækstlag i Aalborg. Miah Persson byder i løbet af dagene også på sin egen recital, der kan opleves i Folkekirkens Hus.

Tættere på operaen
Udover besøg af internationale stjerner, lokale stoltheder og nye initiativer og formater, agerer Aalborg Operafestival fortsat som en aktiv social medspiller både hvad angår børn, hjemløse, ældre, sårbare voksne samt unge talenter. I år videreudvikles konceptet Opera til Kaffen, som i år samarbejder med det lokale værested Café Parasollen, som er et mødested for særligt udsatte og ensomme borgere, hvor sopranen Helene Hvass Hansen vil bringe operaoplevelser ud til gæsterne.

Også de unge inddrages og engageres i årets festival, når de præsenteres for nye formater med blandt andet operaproduktion Denis & Katya; en moderne Romeo og Julie-fortælling om unges påvirkning af sociale medier og udforskning af menneskets frie valg. En forestilling, som udover for festivalens gæster, vises for indbudte unge- og studerende.

Billetter til Aalborg Operafestival kan købes gennem dette link: https://www.aalborgopera.dk/

Aalborg Operafestival støttes af Aalborg Kommune.
Desuden af Det Obelske Familiefond, Spar Nord Fonden, Knud Højgaards Fond, William Demant Fonden, Gudrun & Palle Mørchs Mindefond, 15. Juni Fonden, Toyota-Fonden og Dansk Tennis Fond.

Aalborg Operafestival er en del af Musikkens Hus.

HAVE Kommunikation og PR

For yderligere kontakt venligst:
Rikke Hesselholt // 28 43 38 93 // rikke@have.dk
Anna Dyrehauge // 50 51 51 28 // anna@have.dk