26 teatre og organisationer går sammen om at videreføre Årets Reumert!

Når dansk scenekunst i år fejres med prisuddelingen Årets Reumert 2020, bliver det med en storslået fest på Østre Gasværk Teater d. 7. juni, hvor branchen står sammen og viderefører Årets Reumert.

Årets Reumert er scenekunstens svar på filmprisen Bodil. Prisuddelingen fejrer og belønner kunstnere og forestillinger fra årets vidtfavnende udbud af nyskabende og fremragende scenekunst fra alle genrer og af højeste kvalitet. I år er 26 teatre og organisationer gået sammen om at sikre det økonomiske fundament for at videreføre Årets Reumert med en prisuddeling i 2020.
​Årets Reumert blev indstiftet af Bikubenfonden i 1998, der uddelte priserne årligt frem til 2018.

Da Bikubenfonden trak sig fra Årets Reumert, gik CPH STAGE, ISCENE.dk, HAVE A/S, Reumert-juryen og Dansk Teater sammen om at videreføre prisen i samarbejde med teaterbranchen, indtil der kunne findes mere permanent støtte til videreførelsen af scenekunstens fineste pris. Dette er endnu ikke sket, men frivillige kræfter samt medfinansiering og stor opbakning fra branchen har gjort det muligt at hylde scenekunsten igen i 2020.
​Billedkunstner John Kørner og glaspuster Peter Kuchinke står igen bag udførelsen af Årets Reumert-statuetterne.

Prisuddelingen markerer sig samtidig som afslutningen på teaterfestivalen CPH STAGE, og for festivalleder Morten Krogh er det fuldstændig afgørende, at der findes en årlig fagfunderet pris for scenekunst, som han siger:

”Årets Reumert fremhæver de vigtigste og største kunstneriske præstationer inden for scenekunsten. Prisen hædrer kunstnere og kunstneriske nybrud og resultater, men er også med til at skabe opmærksomhed om scenekunsten hos et bredere publikum. Som stor national scenekunstpris styrker Årets Reumert en fælles national referenceramme om scenekunsten og de mange væsentlige danske scenekunstnere. Prisuddelingen fremhæver ikke bare den store kvalitet og originalitet, der findes i dansk scenekunst, men er også med til at give publikum sikre pejlemærker og understrege kunstformens relevans.”

Om vurderingen og priserne
Prisuddelingen bygger videre på det faglige fundament, som Bikubenfonden satte i verden, hvor en jury af fagfolk og kritikere rejser rundt i landet og ser et størst muligt udsnit af årets produktioner indenfor alle genrer. Reumert-juryen 2020 består af 12 personer, der er bosat i hele landet.

Køb billet til prisuddeling og fest
Uddelingen af Årets Reumert 2020 bliver på Østre Gasværk Teater søndag d. 7. juni kl 19.00.

Prisuddelingen er også afslutningen på teaterfestivalen CPH STAGE 2020, og publikum inviteres derfor med til Årets Reumert-prisuddeling og en stor fælles afslutningsfest.

Billetter kan købes på www.cphstage.dk

Nomineringerne offentliggøres den 4. maj om eftermiddagen
Den 4. maj om eftermiddagen sætter Reumert-juryen sig sammen for 22. gang for at nominere de bedste præstationer fra den forgangne sæson. Offentliggørelsen kan følges via iscene.dk og ISCENE.dks facebookside.

HAVE A/S

For yderligere information, kontakt venligst:
Michael Feder // michael@have.dk // 2243 4942

FAKTA
Årets Reumert arrangeres af CPH STAGE, ISCENE.dk, Reumert-juryen, HAVE A/S og Dansk Teater. Uddelingen støttes af teatre og organisationer fra scenekunstområdet.

Følgende 26 teatre og forbund har bidraget økonomisk til Årets Reumert 2020:

Teatre:
Det Lille Teater/Marionetteatret
​Mungo Park Kolding (pr. 1. maj TeaterTID)
​BaggårdTeatret

​Teknisk Landsforbund
​Danske Scenografer
​Udviklingsplatformen for Scenekunst

Juryens medlemmer i 2020:
Lene Kryger (kulturjournalist og anmelder, Fyens Stiftstidende)
​Tore Leifer (kulturjournalist og programvært, Kulturen på P1)
​Janicke Branth (Dramaturg, cand. phil.)
​Me Lund (kulturjournalist)
​Monna Dithmer (anmelder, Politiken)
​Anne Middelboe Christensen (anmelder, Information)
​Gregers Dirckinck-Holmfeld (anmelder, gregersdh.dk)