2084 - et dystopisk multimedialt teatershow efter George Orwells klassiker 1984

2084 - et dystopisk multimedialt teatershow efter George Orwells klassiker 1984

Det Dramatiske Udgangspunkt og Teater Katapult er stolte over at kunne præsentere forestillingen 2084 efter George Orwells klassiker ”1984”. Forestillingen har danmarkspremiere den 29. september på Teater Katapult i Aarhus, inden den får hovedstadspremiere den 9. oktober på Mungo Park Allerød. Derefter tager forestillingen på en danmarksturné til Vejle, Thisted og Frederiksværk.
Billetter til forestillingen er i salg nu.

Fake news, populisme og autoritære stater har fået vores demokrati til at slå revner og har skabt fornyet opmærksomhed om George Orwells roman ”1984”. I Det Dramatiske Udgangspunkt og Teater Katapults nye forestilling 2084 tager vi 100 år længere frem i tiden til en dystopisk fremtidsvision, som er en gendigtning af det klassiske forlæg.

Handlingen
Superstaten Europien beherskes af en diktatorisk inderkreds anført af den forførende virtuelle leder Big Mother. Et højteknologisk samfund, som bygger på angst, had og totalovervågning. Winston Smith arbejder i Ministeriet for Sandhed med at omdigte historien efter ordre. Hans længsel efter frihed vokser, og han indleder et illegalt kærlighedsforhold til Julia. Men Big Mother ser alt, og det uundgåelige sker!

Om holdet
2084 er skabt af dramatiker Eva Littauer som en gendigtning af George Orwells klassiker. Forestillingen instrueres af den polsk-tyske instruktør Krzysztof Minkowski, som fik ideen til forestillingen sammen med leder af Det Dramatiske Udgangspunkt, Jonas Littauer.

Til at bringe den dystopiske fremtidsvision til live på scenen har man allieret sig med den tyske scenograf og kostumier Konrad Schaller og lysdesigner Lars Egegaard Sørensen, som er en af landets førende inden for hologrammer, videoprojektioner og lysdesign. Musiker Simon Littauer skaber det elektroniske soundtrack, der skal sende tankerne mod 2084.

På scenen kan man opleve Jonas Littauer sammen med blandt andre Malte Frid-Nielsen og Marius Bjerre Hansen, som tidligere har spillet sammen i Det Dramatiske Udgangspunkts forestilling ”The Cocka Hola Company”, der havde premiere i 2017.

Forestillingen produceres af Det Dramatiske Udgangspunkt i en co-produktion med Teater Katapult i Aarhus, hvor forestillingen har premiere den 29. september 2021.

HAVE A/S

For yderligere information, kontakt venligst:
Sofie Klindrup // sofie@have.dk // 25 48 37 49
Peter Pishai Storgaard // peter@have.dk // 28 49 33 86

Om 2084

Holdet bag
Idé & koncept – Jonas Littauer & Krzysztof Minkowski
Manuskript & dramaturgi – Eva Littauer
Iscenesættelse – Krzysztof Minkowski
Scenografi & kostumer – Konrad Schaller
Video, hologram & lysdesign – Lars Egegaard Sørensen
Sounddesign – Simon Littauer
Medvirkende – Malte Frid-Nielsen, Marius Bjerre Hansen, Jonas Littauer m.fl.
Forestillingen er produceret af Det Dramatiske Udgangspunkt v. Jonas Littauer i co-produktion med Teater Katapult

Støttet af Statens Kunstfond, Kulturudviklingspuljen Aarhus, Dansk Skuespillerforbund og Lemvigh-Müller Fonden.

Spilletid: 90 minutter

Spilleperiode
Danmarkspremiere: 29. september 2021 på Teater Katapult, Godsbanen, Aarhus
Spilleperiode: 29. september – 7. oktober 2021
Billetter: https://katapult.dk/kalender/2021-2022/2084/

Hovedstadspremiere: 9. oktober 2021 på Mungo Park Allerød
Spilleperiode: 9. oktober – 16. oktober 2021
Billetter: https://www.mungopark.dk/forestilling/2084-gaestespil/

Danmarksturné: 25. oktober – 14. november 2021
Byer: Vejle (VejleTeater), Thisted (Limfjordsteatret), Frederiksværk (Gjethuset)
Billetter:
VejleTeater: https://vejletf.billetten.dk/index/eventdetails/eventno/93561
Gjethuset: https://gjethuset.dk/program/2084/
Limfjordsteatret: http://www.limfjordsteatret.dk/ (billetsalg åbner i juni)

Derudover er der planlagt en danmarksturné i sæsonen 2022/23 samt internationale gæstespil.

Om Det Dramatiske Udgangspunkt
Det Dramatiske Udgangspunkt er et dansk teaterkompagni med en international profil, som er drevet af lysten til at tage fat i brændpunkter og tabubelagte temaer. Ofte med udgangspunkt i moderne litteratur.

Læs mere på www.dramatiske.dk

Peter Pishai Storgaard