Ved at skifte til ren papemballage inden udgangen af 2025 når Hansgrohe næste milepæl i sin grønne omstilling.

Hansgrohe: Alle nye produktemballager bliver plastikfri

Hansgrohe Group skifter inden udgangen af 2025 alle nye produktemballager (1) på de tyske fabrikker til pap og papir. Fremover bliver der kun brugt papæsker og papirdele, der efterfølgende kan genbruges 100 %.

Vejen til „100 % plastikfrit”

Ansvaret for skiftet fra plastik til papir ligger hos Hansgrohe-teamet Green Company, der koncentrerer sig om firmaets innovative bæredygtighedsstrategi. Projektleder Torsten Mayer siger: ”Vi vil gerne implementere den bæredygtige treenighed ’Reduce, Reuse & Recycle’ i vores emballager. Samtidig er det noget, flere og flere af vores kunder direkte efterspørger.” Med ændringen kommer Hansgrohe årligt til at spare ca. 312 tons plastikemballage på de tyske fabrikker. Det handler primært om fyldet i æskerne, som beskytter armaturerne og bruserne mod ridser, slag og transportskader. I stedet for poser, bobleplast, følgeseddellommer og plastikstrips har firmaet valg erstatningsprodukter af pap eller papir.

”Vi arbejder lige nu på at komme op på 100 % pap-/papiremballage. Vi mangler stadig et par procent, før vi er helt i mål,” siger Mayer. ”Vi har fundet alternativer af papir til emballering af stort set alle vores produkttyper, men det er endnu ikke rullet helt ud i produktionsprocessen. Og så er der i øjeblikket stadig enkelte uundværlige plastdele i nogle emballager, som på grund af deres egenskaber ikke kan erstattes af papir – men i stedet af genbrugsplast.”

Hvorfor papir i stedet for plastik?

Papir egner sig fremragende til genbrug, da papirfibre kan genbruges flere gange (2), og europæerne er gode til at sende pap og papir til genbrug (3). Omvendt fungerer genbrugsprocesserne for plastikaffald endnu ikke optimalt i Europa, og store dele af affaldet bliver ikke genbrugt. I stedet sendes det til tredjelande med uklare fremtidsudsigter. Ærgerlige historier om plastikaffald, der ulovligt dumpes i havene, er flere gange kommet frem i offentligheden (4)

Hansgrohe dedikerer sig til mindre plast i verden

Hansgrohe har i flere år sponseret den svømmende professor Andreas Fath. Kemikeren har sat sig som mål at gøre offentligheden opmærksom på de store mængder mikroplast, der flyder fra de tyske floder ud i verdenshavene og endda helt til Arktis. Fath har allerede svømmet gennem Rhinen og Donau, og i år kaster han sig ud i et nyt projekt: I sommeren 2024 svømmer han gennem Elben fra dens udspring til Nordsøen. Han ledsages af studerende fra sit fakultet, en lang række vandprøver – og selvfølgelig af Hansgrohe.

(1) På grund af eksisterende lagerbestande hos grossister og installatører kan der i 2026 stadig være produktemballager med plastikelementer i omløb.

(2) Kilde

(3) Kilde

(4) Kilde

Med sine mærker AXOR og hansgrohe er Hansgrohe Group, som har hovedkontor i Schiltach/Baden-Württemberg, Sydtyskland, en førende virksomhed inden for innovation, design og kvalitet i bad- og køkkenbranchen. Virksomheden, der blev grundlagt i 1901, giver vandet form og funktion med sine armaturer, brusere og brusesystemer. I kombination med sanitet og badeværelsesmøbler tilbyder virksomheden individuelle designmuligheder fra ét og samme sted til helhedsoplevelser på badeværelset. Virksomhedens 123-årige historie præges af opfindelser, såsom den første håndbruser med forskellige stråletyper, det første køkkenarmatur med udtrækstud og den første justerbare bruserstang. Med over 20.000 aktive beskyttede rettigheder står Hansgrohe Group for kvalitetsprodukter med lang levetid og for ansvarlighed overfor mennesker og miljø. Bæredygtig produktion af ressourcebesparende produkter er centralt i virksomhedens aktiviteter over hele verden. Ved at udvikle innovative teknologier til armaturer og brusere er det målet for Hansgrohe at beskytte vandet som ressource samt at begrænse og tilpasse sig klimaforandringerne under produkternes brugsfase. Som del af sin gennemgående bæredygtighedsstrategi vil Hansgrohe i 2030 have udstyret alle sine vandførende produkter med vandbesparende teknologier under initiativet ”ECO 2030”. 35 datterselskaber, 21 salgskontorer og kunder i over 150 lande gør virksomheden til en pålidelig partner over hele verden. Mærkerne og produkterne under Hansgrohe Group er præmieret med over 700 designpriser siden 1974. Produkterne fra Hansgrohe Group anvendes i projekter verden over – f.eks. på velkendte krydstogtskibe, i luksuriøse 5-stjernede- og boutique-hoteller, i internationale metropoler, i ekstraordinære kurbade, eksklusive badeværelser i hytter og luksusvillaer, offentlige faciliteter og i utallige private hjem. Den høje kvalitetsstandard sikres med produktion på Hansgrohe Groups otte egne fabrikker, hvoraf fire er i Tyskland og én i hhv. Frankrig, Serbien, USA og Kina. I 2023 omsatte Hansgrohe Group for 1,406 mia. euro (10,5 mia. kr.), og virksomheden beskæftiger ca. 5.400 medarbejdere på verdensplan, heraf over 60 procent i Tyskland.