Öresundskomiteen havde snigpremiere på ny Wallander-film

Öresundskomiteen havde snigpremiere på ny Wallander-film

Til efteråret viser BBC en helt ny Wallander, men flere måneder i forvejen, så 50 heldige gæster på Folkemødet det første afsnit af den allersidste serie om den populære kriminalinspektør. Filmen er nemlig optaget i København og Ystad, og det var en eksklusiv visning til Öresundskomiteens seminar om Film i Øresundsregionen.

Den første til at præsentere filmsamarbejdet i Øresundsregionen var Københavns Kultur- og Fritidsborgmester Carl Christian Ebbesen (O), der roste Copenhagen Film Fund. ”Vi vil gerne samarbejde om de kreative erhverv. Her er Copenhagen Film Fund i absolut forreste række. Vi vil gerne bruge det til at tiltrække talenter og investeringer, og det er lykkedes godt. Særligt er det lykkedes at tiltrække udenlandske kriminalkommisærer – både Barnaby og Wallander. Og uden Sverige var det her ikke blevet til noget. Wallander er jo en svensk karakter, og både dansk og svensk film har en særlig kvalitet, som resten af verden har fået øje på. Derfor har Kultur- og Fritidsforvaltningen afsat midler til at Copenhagen Film Fund kan fortsætte efter 2015 og 2016.”

Thomas Gammeltoft, Direktør for Copenhagen Film Fund, fortæller at midlerne til filmfonden er kommet 2,5 gange igen, og fonden både har skabt vækst og arbejdspladser. ”Hvis de udenlandske produktioner skal lokkes til København og Øresundsregionen, så skal der være penge at komme efter. I jagten på de største udenlandske filmproduktioner er det derfor vigtigt at samarbejde hen over Sundet, så vi står stærkere og kan konkurrere internationalt.”

Direktør for den svenske part af samarbejdet, Film I Skåne, Ralf Ivarsson uddyber med fortællingen om hvordan den svenske Wallander i 2003 vakte opsigt i England, der begyndte at tekste på engelsk, da Wallander jo talte svensk. Ralf Ivarsson blev begejstret over stiftelsen af den danske filmfond for to år siden, da effekten af de to filmfondes arbejde kunne understøtte hinanden. Hvilket også skaber en stor opmærksomhed omkring Øresundsregionen. Film i Skåne har 20 år på bagen, men værdsætter den danske søsterorganisation, for sammen kan de to organisationer tiltrække langt flere, og langt større, film.

Netop den internationale opmærksomhed pegede formanden for Öresundskomiteens Kulturudvalg Flemming Pless (S) på: Den regionale lovgivning giver ikke meget plads til at arbejde med kultur. Men Flemming Pless fortalte, at kulturarbejde ikke skal forstås isoleret. Kultur hjælper til at brande regionen og tiltrække turister, der lærer Øresundsregionen at kende gennem film. Derfor bør politikerne støtte filmsamarbejdet.

Program for fredag d.12. juni kl. 18.00-20.00:

Wallander-serien er et resultat af samarbejdet om film i Hovedstadsområdet og Skåne. Den nye Wallander er optaget i både København og Ystad, og er et eksempel på, at Öresundsregionen kan skabe filmkunst, der når langt ud over regionens grænser.

Debat med:

Carl Christian Ebbesen, Kultur- og Fritidsborgmester Københavns Kommune

Flemming Pless, Formand for Öresundskomiteens Kulturudvalg

Thomas Gammeltoft, Direktør Copenhagen Film Fund

Ralf Ivarsson, Direktør Film i Skåne

Moderator: Finn Lauritzen, Direktør Öresundskomiteen

Öresundskomiteen er platformen for det regionale politiske samarbejde i Øresundsregionen og komiteen består af ledende lokale og regionale politikere fra Skåne og Sjælland.