Øresundsbroen – byggeomkostninger og gevinster

Øresundsbroen – byggeomkostninger og gevinster

Øresundsbron har skabt gevinster for i alt 57 milliarder DKK for Danmark og Sverige. Det viser en række analyser, der er igangsat eller udarbejdet af Öresundskomiteen og Øresunddirekt. I 2012-priser kostede det omkring 25 milliarder at bygge Øresundsbron, så for de gevinster den faste forbindelse over sundet har skabt, kan man bygge yderligere to faste forbindelser.

Selv om broen driftsøkonomisk, dvs. hvis man kigger på broafgifterne, ”kun” er tilbagebetalt godt en tredjedel (der er gået godt 12 år, og den estimerede tilbagebetalingstid er 34 år), så er regnestykket således anderledes positivt, når man ser på de samfundsøkonomiske gevinster.

De 57 milliarder DKK er skabt gennem pendling og reducerede rejseomkostninger.  Til det beløb kunne man lægge flere dynamiske effekter som følge af et ændret lokaliseringsmønster for både virksomheder og borgere samt reducerede konjunktursvingninger, der er opstået fordi Sverige kunne give Danmark en hjælpende hånd med både svensk arbejdskraft og prisbillige boliger til danskerne, da det danske boligmarked var ophedet. Disse effekter er meget usikre, men hvis man lagde dem til, ville regnestykket se endnu mere positivt ud.

De store økonomiske effekter skyldes især den store arbejdspendling vi i dag har over Øresundsbron. Arbejdspendlerne har skabt 43 ud af de 57 milliarder DKK. Hver ansat på det danske arbejdsmarked skaber årligt en værditilvækst på omkring 600.000 danske kroner, så de svenskere, der har fået arbejde i Danmark løfter samlet set den danske økonomi med et betragteligt beløb.

Da Øresundsbron blev åbnet, blev det både billigere og hurtigere at komme over det sydlige Øresund. Det har samlet set givet en reduktion i rejseomkostningerne – og her taler vi både tid og penge – på 14 milliarder DKK.

I øvrigt må det understreges, at Øresundsregionen ikke har fået en Øresundsbro. Der er bygget en bro, som først og fremmest betales af øresundsborgerne, modsat de fleste andre trafikinvesteringer.

Öresundskomiteen er platformen for det regionale politiske samarbejde i Øresundsregionen og komiteen består af ledende lokale og regionale politikere fra Skåne og Sjælland.