Goodyears Blimp vender tilbage til Europa

Goodyears Blimp vender tilbage til Europa

I dag er et ikon tilbage på himlen, da det legendariske Goodyear Blimp for første gang i næsten et årti flyver en tur hen over Europa. Goodyear Blimp tilbagevenden er en del af det seneste i en række investeringer i Goodyear´s virksomhed i Europa. Dette har inkluderet en prisvindende opdatering af den europæiske produktportefølje i de seneste 18 måneder, en omgruppering af virksomhedens distributionsnetværk, som skal udvides med en række dedikerede partnere, lancering af forskellige eCommerce-muligheder på udvalgte europæiske markeder, et nyt mediepartnerskab samt tilbagevenden til international motorsport.

”Goodyears Blimp er i sandhed et ikon, der har optaget forbrugeres og entusiasters fantasi i USA og hele verden gennem næsten hundrede år,” siger Mike Rytokoski, Vice-President og Chief Marketing Officer, Goodyear Europe. ”Dens tilbagevenden til Europa har været længe ventet og er den perfekte måde at fejre vores tilbagevenden til international motorsport, vores nye mediepartnerskab med Eurosport og de banebrydende tilføjelser til vores produktportefølje.”

Når Goodyears Blimp opererer i Europa, vil det være et Goodyear-mærket Zeppelin NT luftskib, drevet af Deutsche Zeppelin-Reederei GmbH i Friedrichshafen, Tyskland. Dette markerer et helt nyt kapitel i det næsten hundredårige samarbejde mellem Goodyears og Zeppelin.

Det halvstive Zeppelin NT-luftskib er mere end 75 m langt – næsten trekvart fodboldbane – og næsten 18 m i højden. Det er den samme model luftskib som de tre Goodyear Blimpe der drives af Goodyear i USA. Det vil optræde som en fascinerende mærkevareambassadør for Goodyear, når det stiger op over området og leverer unik TV-dækning fra luften af de vigtigste racerløbsarrangementer, og vil have kommercielle flyvninger i Tyskland.

”Hos Zeppelin er vi stolte af at videreføre og udvide vores langvarige samarbejde med Goodyear,” siger Zeppelins administrerende direktør Eckhard Breuer. ”Vi ser frem til at tilføje Europa til vores samarbejdsområde, og til at give vores forretningsrelation en ny, international dimension.”

Goodyears Blimp, ses ofte flyvende i USA ved større sportsbegivenheder, herunder NASCAR-løb, NBA-kampe og PGA-golf event, Goodyear Blimp er et europæisk ikon i sig selv. Luftskibet ankom første gang til Europa i marts 1972, hvor det foretog sin jomfrurejse i juni samme år over landsbyen Cardington i England. Det berømte luftskib, som blev døbt ”Europa”, indtog himlen over Europa de næste 14 år. Det optrådte ved en række prominente sports- og kulturarrangementer, bl.a. det tyske Grand Prix i 1985 på Nürburgring, French Open i 1986 på Rolland Garrros og endda to royale britiske bryllupper, før det blev trukket tilbage i 1986.

Goodyears Blimp vendte tilbage og turnerede i Europa de følgende år, men dagens prøveflyvninger fra Friedrichshafen, er første gang luftskibet har fløjet i Europa siden 2012.

Goodyears Blimp kommer til at flyve i området omkring Friedrichshafen og længere omkring i Tyskland de kommende uger og skal til sidst levere TV-dækning fra luften af nogle af de større europæiske motorløb i løbet af 2020.

Dette vil give Goodyears tilbagevenden til den internationale motorsport et betydeligt løft. Virksomheden er allerede blevet udnævnt som officiel dækleverandør til LMP2-klassen i World Endurance Championship (WEC), den europæiske Le Mans-serie, British Touring Car Championship (BTCC) og, via et nyt mediepartnerskab med den førende europæiske sportskanal, Eurosport, FIA World Touring Car Cup (WTCR) og Pure ETCR, den første fuldelektriske multi-brand touringcar-serie.

For billeder af Goodyear Blimp, se venligst her.

For mere information om Goodyear Blimp´s tilbagevenden til Europa, følg Goodyear Blimp på vores websted, Facebook, Twitter og Instagram.

Goodyear er en af verdens største dækproducenter. Goodyear beskæftiger omkring 63.000 personer og har 47 produktionssteder i 21 lande verden over. Virksomhedens to innovationscentre i Akron, Ohio og Colmar-Berg i Luxembourg arbejder målrettet på at udvikle state-of-the-art-produkter og tjenester, der sætter standarden for teknologi og performance i industrien. For yderligere oplysninger om Goodyear og virksomhedens produkter, se www.goodyear.eu.