Goodyear Wingfoot Award-vinderen, Richard Lietz, ser frem til 24-timers Le Mans

Goodyear Wingfoot Award-vinderen, Richard Lietz, ser frem til 24-timers Le Mans

Den 92. afvikling af 24-timers Le Mans markerer en særlig milepæl i Goodyears enduranceløbshistorie. For første gang siden Goodyear vendte tilbage til FIA World Endurance Championship i 2019 skal virksomheden støtte to klasser og 39 biler, der alle dyster om hæderen ved Le Mans.

På den travle motorsportskalender, der strækker sig over hele verden, er Le Mans det mest historiske arrangement, Goodyear deltager i, og som tiltrækker passionerede tilskuere, berømtheder og andre internationale mærker. Når man dertil lægger den historiske baggrund for 24-timers Le Mans, bliver det sæsonens mest spændende løb, og det løb, som alle kørere ønsker at vinde.

Le Mans er en 13,6 kilometer lang bane i Pays de la Loire-regionen i Frankrig. Det første 24-timers løb blev afholdt i 1923, og dengang var runden omkring fem kilometer længere og førte kørerne til Pontlieue, før de vendte tilbage til de mere velkendte Tertre Rouge og Mulsanne Straight.

I år vil både LMGT3- og LMP2-kategorierne have adgang til deres respektive Goodyear medium-gummiblandinger, som forventes at kunne klare tre til fire stints, før de skal skiftes. Der vil også være et enkelt regnvejrsdæk tilgængeligt, som er designet til at håndtere en lang række baneforhold.

Optakt til Le Mans 2024 med vinderen af SPA Wingfoot Award Richard Lietz

En kører, der ved hvordan man vinder i Le Mans, er Manthey Porsche-køreren Richard Lietz. Østrigeren har vundet klassen i Le Mans fire gange siden 2007 og er sulten efter at udvidde succesen i LMGT3 med Goodyear:

“Vi vil finde ud af, hvordan vi opnår en stærk omgangstid under Le Mans-testen,” forklarer Lietz. »[Dækket på Le Mans] vil være nyt for alle i den nye LMGT3-kategori. Det bliver første gang for mig i en LMGT3-bil, og første gang med Goodyear, så vi har helt sikkert brug for minimal nedslidning og maksimal ydelse, som det jo er tilfældet på alle racerbaner. Testen bliver den afgørende faktor, når vi skal finde ud af, hvordan vi maksimerer den fulde pakke.

“Generelt testede vi alle meget med Goodyear i begyndelsen af sæsonen. Det bliver afgørende at gennemføre en god test på Le Mans. Alle har de samme dæk og dermed de samme chancer, men vi håber selvfølgelig på lidt held og et stærkt setup. Vi har en stærk kørerbesætning, et stærkt team og en stærk producent, så vi håber på succes.”

Wingfoot-sejr til Lietz og Manthey på Spa

Ud over en imponerende løbssejr med holdkammeraterne Yasser Shanin og Morris Schuring vandt Lietz også Goodyear Wingfoot Award ved det sidste løb på Spa-Francorchamps. Prisen anerkender kontinuerlig præstation ved at måle kørernes performance over et helt stint. Ved Le Mans gælder dette to på hinanden følgende stints.

I talen efter at have modtaget trofæet sagde han: “Det føles rigtig godt [at vinde prisen]. Især på Spa, som er ret krævende for dækkene, så at have en stabil bil og konfiguration til at performe gennem et stint er helt sikkert et godt resultat for teamet, opsætningen og producenten.

Det afgørende for at opnå en konstant omgangstid er at køre til dækkets grænser og ikke over. Vi havde omkring 50 timers test før sæsonstart, så vi kender dækket ret godt og havde en god konfiguration. Jo mere, man er nødt til at være stabil, og jo mere du må holde øje med dækkene, jo bedre er det for kombinationen af vores bil, vores team og konfigurationen,” forklarer han.

“Vi får fantastisk god støtte fra både Goodyear og vores egen dækingeniør. Vi taler om dæktemperatur, dæktryk, camber, toe og alle aspekter af konfigurationen. Desuden betyder forholdet til vores ingeniør rigtig meget, når vi skal analysere informationerne fra dækmaterialet og fra Goodyear.”

Plan for 24-timers Le Mans (lokal tid UTC+1):

Onsdag den 12. juni

FP1 – 14:00