Goodyear udvider Eagle F1 Asymmetric 6-sortimentet, så det passer til nogle af de mest populære biler på markedet

Goodyears prisvindende Eagle F1 Asymmetric 6 bliver tilgængeligt i et større antal dimensioner i 2023. Dækket leverer førende ultra-high performance under både våde og tørre forhold, og det er forberedt til den nyeste generation af elbiler og SUV'er, som er steget i popularitet over hele Europa.

I 2023 vil dækket være tilgængeligt i fire nye og strategisk vigtige dimensioner for at dække populære modeller som Kia Sportage, Peugeot 5008 og Tesla Model 3. Dækdimensionerne 235/45R18 98Y XL og 245/40R19 101Y HL fås allerede, mens 225/55R18 102Y XL og 225/55R18 98Y kommer på markedet i hhv. april og juni. Takket være de nye dimensioner bliver Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 et stadig mere komplet sortiment. Der er mere end 70 SKU’er, som passer til et stigende antal køretøjer.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 er strategisk positioneret til at drage fordel af de aktuelle tendenser på personbilmarkedet. Elbiler og SUV'er har overtaget en større andel af bilparken, og dette dæk leverer den nødvendige lave rullemodstand og store ydeevne under både våde og tørre forhold.

De nye dimensioner er i tråd med dækkets popularitet og vækst på det europæiske SUV- og EV-marked. I 2022 stod salget af nye SUV’er for 47 % af det danske marked, en stigning på 8 % i forhold til 2021(1). Mens salget af nye biler faldt i 2022 sammenlignet med 2021, overgik SUV'er markedet på grund af den stigende variation og producenternes investering i segmentet. Samtidig er der registreret 30.800 elbiler i Danmark i 2022(2). Markedsandelen for elbiler i Danmark er nu på 21 %, sammenlignet med 13 % i 2021(2)

Ultra-high performance efter enhver målestok
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6’s lave rullemodstand og høje lastindeks gør dækket ideelt, ikke blot til personbiler, men også til moderne SUV'er og elbiler, som kræver mere af et dæk for at kunne øge rækkevidden og effektiviteten. Dækkets EV-forberedte konstruktion har desuden et støjdæmpende dækmønster, der reduceret vejstøjen med 1 dB(3).

Goodyears Dry Stability Plus-teknologi er indbygget i Eagle F1 Asymmetric 6. Dækket tilpasser sig vejoverfladen og leverer altid et optimalt niveau af vejgreb, trækkraft og stabilitet. I vådt føre sørger et avanceret harpiksmateriale for optimal vejkontakt og giver dækket et enestående vådgreb.

Prisvindende i hele Europa
I sit første år på markedet vandt Eagle F1 Asymmetric 6 flere europæiske dæktest. Det tyske Auto Motor und Sport kaldet det “fremragende”, mens både Auto Bild og det britiske Tyre Reviews placerede det øverst sammenlignet med med andre testede mærker(4).

Auto Bild skrev afslutningsvis, at Eagle F1 Asymmetric 6 er “et dæk i topklasse med en afbalanceret performance på højeste niveau, gode akvaplaningsegenskaber, kort bremselængde, præcise styreegenskaber og lav rullemodstand.”(5)

Sonia Leneveu, Director Marketing Consumer Europe, Goodyear: “Premiumdækket Eagle F1 Asymmetric 6 leveres nu til en større andel af markedet. Med Eagle F1 Asymmetric 6’s forbedrede ydeevne og tilpasning til elbiler ser vi frem til det næste kapitel i dækkets produkthistorie. Markedsandelen af elbiler og SUV'er på det europæiske marked har tilskyndet til lanceringen af et større udvalg af dimensioner for at dække det forskelligartede marked. Vi anbefaler Eagle F1 Asymmetric 6 til de fleste moderne køretøjer, da det leverer en enestående håndtering og effektivitet.”

Det nye Eagle F1 Asymmetric 6, dækdimensioner i 2023:

Dimensioner - Sælges fra

235/45R18 98Y XL - januar 2023

245/40R19 101Y HL - januar 2023

225/55R18 102Y XL - april 2023

225/55R18 98Y - juni 2023

Referencer

(1) IHS, indhentet 17.2.2023

(2) acea.be, indhentet 17.2.2023

(3) Intern test, støjreduktion sammenlignet med forgængeren Eagle F1 Asymmetric 5.

(4) Testdimension: 245/45R19. Testbil: Audi A6. Udgave: auto, motor und sport, udgave 7/2022. Testede dæk: Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6, Bridgestone Turanza T005, Hankook Ventus S1 evo3, Continental PremiumContact 6, Nexen N’Fera Sport, Nokian Powerproof, Michelin Pilot Sport 4, Falken Azenis FK510, Maxxis Victra Sport 5, GT Radial Sportactive 2

Testdimension: 245/40R19. Testbil: BMW 5-serien. Udgave: Auto Bild udgave 13/2022. Testede dæk: Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6, Bridgestone Potenza Sport, Hankook Ventus S1 evo3, Continental SportContact 7, Nexen N’Fera Sport, Michelin Pilot Sport 4, Falken Azenis FK510, Star Performer UHP-3, Maxxis Victra Sport 5, Vredestein Ultrac Vorti+

Tyre Reviews-video:

. Testdimension: 225/45R17. Testbil: Volkswagen Golf GTI. Delt førsteplads i testen.

(5) Auto Bild: 10 sportsdæk testet, dimension 245/40R19. Udgave 13/2022

Goodyear er en af verdens største dækproducenter. Goodyear beskæftiger omkring 74.000 personer og har 57 produktionssteder i 23 lande verden over. Virksomhedens to innovationscentre i Akron, Ohio og Colmar-Berg i Luxembourg arbejder målrettet på at udvikle state-of-the-art-produkter og tjenester, der sætter standarden for teknologi og performance i industrien. For yderligere oplysninger om Goodyear og virksomhedens produkter, se www.goodyear.com/corporate.