Goodyear IntelliGrip Urban

Goodyear præsenterer konceptdækket IntelliGrip Urban: Et intelligent dæk til fremtidens urbane flåder

Konceptdækket Goodyear IntelliGrip Urban, der er designet med større sikkerhed og energieffektivitet for øje, er en løsning til fremtidens generation af selvkørende elektriske køretøjer i byerne

På 2017 Geneva International Motor Show løftede Goodyear sløret for, hvordan dæk i den nærmeste fremtid kan komme til at se ud. IntelliGrip Urban er et konceptdæk designet til fremtidens generationer af selvkørende, elektriske delekøretøjer i byerne.

On-demand-transport – eller samkørsel – som alternativ til taxier, lejebiler eller almindelig privat kørsel er ikke længere blot milleniumgenerationens valg. Det bekvemme ved umiddelbart valg tidspunkt, sted og betaling appellerer til alle befolkningsgrupper og gør samkørsel til noget mere almindeligt. Den stigende tendens til at bo i byerne giver det perfekte grundlag for indførsel af disse nye transportformer.

"Konceptdækket IntelliGrip Urbans tekniske egenskaber er rettet mod fremtidens bybiler for at maksimere oppetid og energieffektivitet. Det er afgørende for leverandører af "Mobilitet som serviceydelse", at de kan tilbyde deres kunder forbedret mobilitet, siger Jean-Claude Kihn, president of Goodyear Europe for Mellemøsten og Afrika.

Goodyear IntelliGrip Urban med den avancerede Sensor-in-Tire-teknologi er et intelligent designet dæk, der understøtter kontrolsystemerne i selvkørende køretøjer og øger passagerernes sikkerhed. Konceptdækket registrerer vej- og vejrforholdene. Ved at indhente og videresende disse vigtige informationer direkte til køretøjets computersystem, optimeres bilens hastighed, bremsning, håndtering og stabilitet.

Fremtidens generation af selvkørende flåder kommer til at operere i et komplekst miljø med andre køretøjer, chauffører, fodgængere og data fra alle elementerne i ’tingenes internet’. Dæk som Goodyear IntelliGrip Urban kan komme til at spille en vigtig rolle i udviklingen af dette økosystem.

Desuden vil flådeejerne i byerne have fordel af dækkets høje og smalle form, der ved at reducere rullemodstanden øger de elektriske køretøjers energieffektivitet og rækkevidde. Sensorteknologien i IntelliGrip Urban vil samtidig give operatørerne præcise oplysninger om dækrelaterede problemer, før de opstår.

VIGTIGE EGENSKABER OG FORDELE

Med IntelliGrip Urban kan flåderne overvåge deres køretøjer og dæk i realtid og opnå en konkurrencefordel, der hjælper dem med at øge indtjeningen. De vigtigste funktioner:

• Sensor-in-Tire-teknologi hjælper selvkørende køretøjer med bedre at registrere vejforholdene og forbedrer derfor passagererne sikkerhed og giver ro i sindet. Hele flåden kan have gavn af denne Tire-to-Vehicle-informationsudveksling via skyen.
  • Proaktiv vedligeholdelse giver flådeoperatørerne mulighed for præcist at registrere og løse dækrelaterede problemer og potentielle sikkerhedsrisici, inden de opstår. En samlet, brugervenlig løsning på at maksimere dækperformance og planlægning af proaktiv vedligeholdelse reducerer de samlede driftsudgifter og forbedrer flådens oppetid, effektivitet og bæredygtighed.
  • Tall and Narrow-designet reducerer dækkets rullemodstand, så de elektriske køretøjsflåder i byerne opnår større energieffektivitet og rækkevidde. Konceptdækkets form bidrager til større akvaplaningsmodstand. Dette har givet Goodyears ingeniører mulighed for at reducere antallet af riller i dækket og derved øge kilometertallet og reducere støjniveauet.

Både sommer og vinter giver det specialdesignede dækmønster et godt vejgreb i bymiljøerne, hvilket forbedrer flådernes oppetid.

Goodyear IntelliGrip Urban video

Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhed, der består af otte lande i Baltikum og Norden, med hovedkontor i Stockholm. Goodyear Dunlop Nordic har ca. 140 medarbejdere, og en del af produkttestaktiviteterne er placeret i det nordlige Finland og Sverige. Goodyear- er en af verdens største dækproducenter. Virksomheden beskæftiger ca. 66.000 personer og producerer sine produkter på mere end 48 fabrikker fordelt på 21 lande over hele verden. Dunlop- er en af verdens førende producenter af High Performance- og Ultra High Performance-dæk med en imponerende sejrsrække inden for motorsportern. Dunlops store erfaring inden for racerløb har medført innovative teknologier for dæk udviklet til hverdagsbrug. Samt Fulda, Sava, Kelly och Debica.

Yderligere oplysninger om Goodyear finder du på Goodyear www.goodyear.dkYderligere oplysninger om Dunlop finder du på www.dunlop-tires.dk ellerwww.dunlopmotorcycle.eu.