Goodyear lancerer URBANMAX COMMUTER for at bidrage til bæredygtig offentlig transport

• Specialdesignet til moderne traditionelle og elektriske busser, der anvendes i intercity- og pendlertrafik.
  • Indeholder Goodyears nyeste RFID-teknologi til intelligent flådeadministration
  • Fuldt regummierbart busdæk, der giver virksomheden ekstra fordele

Goodyear har lanceret den nyeste tilføjelse til deres sortiment af persontransportdæk, URBANMAX COMMUTER, som bygger bro mellem dækkene til lange distancer og dæk til bytrafik. Dækket blev specialudviklet til køretøjer, der opererer i rutetrafik og ved ’park and ride’-ruter for at dække den voksende efterspørgsel efter pendlerservice. I Europa stiger antallet af disse ruter, efterhånden som de lokale regeringer gør tiltag til at begrænse trafikken i de indre byer.

URBANMAX COMMUTER: Tilpasset nutidens krav

URBANMAX COMMUTER er klar til elektrisk drift. Goodyears filosofi ’klar til elektrisk drift’ betyder, at virksomhedens nyeste dæk kan monteres på både elektriske, hybrid- og konventionelle dieselkøretøjer. Derved reduceres kravene til operatørens lagerkapacitet, og dækadministrationen bliver mindre kompliceret, fordi det samme dæk kan bruges uafhængigt af køretøjstype. Noget andet og endnu vigtigere er, at dækket er tilpasset hovedkravene til elektriske køretøjer, hvilket gør det til en rigtig god løsning for flåder, der er ved at overgå fra konventionelle til elkøretøjer. For eksempel har URBANMAX COMMUTER en enestående højt belastningskapacitet(1) – 8 ton akselbelastningskapacitet (lastindeks 156/149) – som er kravet til moderne elbusser.

Udover at være optimeret i forhold til de tekniske krav til moderne busser er Goodyear URBANMAX COMMUTER også designet til de ændrede miljøkrav i Europa, som går i retning af kortere offentlige transportrejser og bidrager til at nå målene om at reducere CO2-udslippet. ’Park and ride’-tjenester har oplevet en stigende popularitet på grund af byernes indsats for at løse trængselsproblemer og forbedre luftkvaliteten.

Disse rejser er kendetegnet ved mindre slid på slidbane og sidevæg end hos typiske bybusser og ved ture på mellem 20 og 100 kilometer, som er ideelt for nutidens elbusser. URBANMAX COMMUTER har en stærkere sidevæg, der gør det mere modstandsdygtigt over for slitage og skader. Dette øger dækkets bæredygtighed, og karkassen bevares bedre, samtidigt med at rejsen bliver mere komfortabel.

Der er indstøbt en RFID-chip (radiofrekvensidentifikation) i URBANMAX COMMUTER. Den hjælper serviceudbydere, forhandlere og flåder med at administrere deres dæk mere effektivt. Flådeoperatørerne modtager nøjagtig information om beholdning, performance og karkasse administration. Det sparer også tid til rutinemæssige vedligeholdelsestjek, da de data, der kommer fra dækket, giver et praj om ethvert problem, der kræver opmærksomhed.

Dækket er også udstyret med ’IntelliMax’-riller, der reducerer slidbaneslitage og forbedrer både trækkraft og stabilitet. ‘Flexomatic’-lameller og slidbaneblokke med låseeffekt forbedrer vejgrebet under bremsning. 3D-lamellerne med låseeffekt begrænser blokkenes bevægelser og sørger for et højt kilometertal og enestående trækkraft på vinterveje. Dækket er også 3PMSF-certificeret (det tretindede bjerg med snefnug) til vinterkørsel, så det kan holde folk kørende året rundt.

Det nye URBANMAX COMMUTER er fuldt regummierbart, en egenskab der er vigtig i flådens bæredygtigheds profil. Dette giver dækket en længere levetid, et lavere forbrug af råolie ved fremstillingen(2) og mindre affald.

I hele Europa opleves en stigning i den offentlige transport

Rapporter spår en stigning i efterspørgslen på bus- og rutebiltjenester i løbet af de næste fire år. Der forventes en årlig vækst på 4,44 % indtil 2027(3). To af grundene til den forventede vækst er en stigning i efterspørgslen efter rejser og turisme samt incitamenter fra regeringernes side.

Meget af efterspørgslen efter intercity-transport stammer fra tendensen til hybrid-arbejde efter covid-pandemien. Der rejser færre pendlere mellem byerne hver dag, og når de rejser, vælger en større andel af dem ’park and ride’-tjenester for at begrænse CO2-udslippet og undgå kørsel i myldretiden.

URBANMAX COMMUTER er specialdesignet til at opfylde de tekniske behov, der er ved moderne, intercitybusruter. Dækket bærer også Goodyears Electric Drive Ready-mærket, som viser, at det er egnet til den nyeste generation af busser. I første halvdel af 2022 stod nulemissionsbusser for 30 % af bussalget i Europa(4), hvilket understreger vigtigheden af dæk, der er klar til hovedparten af ZE-ruterne. Målet hos de europæisk lovgivere er at udfase busser, der kører med forbrændingsmotorer, fra 2027.

Maciej Szymański, Marketing Director Commercial Europe, Goodyear, siger: ”Goodyear udvider sortimentet med URBANMAX COMMUTER efter at have set en tendens til stigning i intercity-trafikken. Dækket indeholder alle de nyeste konstruktionsmæssige og teknologiske innovationer. Busserne er et vigtigt led i at gøre de europæiske byer CO2-fri, og dette dæk giver et godt grundlag for CO2-fri transport. Med 3PMSF-certificeringen er det desuden sikret et godt vejgreb året rundt.”

Referencer

(1) 8 tons akselbelastningskapacitet (lastindeks 156 = 4.000 kg/dæk). Dækdimensioner: 295/80 R 22.5 med lastindeks 156/149 L.

(2) Baseret på interne data: https://www.goodyear.eu/en_gb/truck/retreading-regrooving.html

(3) Europe Bus and Coach Markets-rapporten for 2022-2027: Stigning i efterspørgsel efter offentlig transport og en stærkt stigende vækst inden for rejse- og turistmarkedet. https://www.globenewswire.com/en/news-release/2022/06/08/2458400/28124/en/Europe-Bus-and-Coach-Markets-Report-2022-2027-Surge-in-Demand-for-Public-Transportation-Services-and-a-Booming-Travel-Tourism-Market-Driving-Growth.html

(4) 30 % af de bybusser, der er registreret i Europa, er nu emissionsfri. VDL var førende på e-bus-markedet i første halvdel af 2022 https://www.sustainable-bus.com/news/electric-bus-market-europe-half-2022-vdl/

Goodyear er en af verdens største dækproducenter. Goodyear beskæftiger omkring 74.000 personer og har 57 produktionssteder i 23 lande verden over. Virksomhedens to innovationscentre i Akron, Ohio og Colmar-Berg i Luxembourg arbejder målrettet på at udvikle state-of-the-art-produkter og tjenester, der sætter standarden for teknologi og performance i industrien. For yderligere oplysninger om Goodyear og virksomhedens produkter, se www.goodyear.com/corporate.