Goodyear lancerer Goodyear DrivePoint Heavy Duty-systemet til havneområder

Goodyear lancerer Goodyear DrivePoint Heavy Duty-systemet til havneområder

• Havnebaseret dækinspektionssystem til gennemkørsel med automatiseret og dynamisk dæktrykkontrol.
  • Forbedret oppetid og effektivitet samt lavere driftsomkostninger til containerbranchen.
  • Brugervenlige mobil- og webapps til proaktiv overvågning og præventiv vedligeholdelse af maskinerne.

Goodyear lancerer det innovative dækovervågningssystem Goodyear DrivePoint Heavy Duty, som hjælper virksomhedsledere inden for containerhåndtering, forbedre den forebyggende dækvedligeholdelse og begrænse køretøjernes nedetid.

Goodyear DrivePoint Heavy Duty er baseret på robust hardware og brugervenlige mobil- og webapps. Der benyttes teknologi, som er afprøvet i lastbilindustrien, men opskaleret og tilpasset til større containerhåndteringsmaskiner som reach stackers, straddle carriers og automatiserede køretøjer (AGV’er).

Systemet bruger batteridrevne modtagere, som er placeret ved havnen eller depotet. Modtagerne aflæser og analyserer data fra maskinens ventilmonterede dæktryksensorer, mens de kører forbi. Derved sparer operatørerne værdifuld tid. Goodyear DrivePoint Heavy Duty-hardwaren er kun en del af løsningen. Via det enestående Proaktive Solutions-center har Goodyear opnået en enorm erfaring med at skabe online flåde- og dækhåndteringsværktøjer. Det har medført, at Goodyear DrivePoint Heavy Duty indeholder tre stykker software til henholdsvis operatører, chauffører og mekanikere: Goodyear FleetHub, Goodyear DriverHub og Goodyear TechHub.

Goodyear FleetHub er en specialdesignet web- og mobilapp, der konstant formidler information til om tilstanden af flådens dæk. Den integrerede forbindelse mellem maskin- og havnesoftware er således en datadrevet dækhåndteringsløsning, der giver operatører og mandskab komplet fjernadgang til dækkenes tilstand. Systemet giver besked, når et dæk trænger til omgående vedligeholdelse, så operatørerne effektivt kan tage hånd om problemet.

Goodyear DriverHub benytter de samme datastrømme, men omsætter dem i relevant information til chaufføren, som konstant modtager oplysninger om dækkenes tilstand. Appen, som er forbundet med Goodyear DrivePoint Heavy Duty, hjælper chauffører og operatører med at træffe de rette beslutninger med henblik på at begrænse dækrelaterede hændelser, og den forbedrer samtidig sikkerheden på havnepladsen.

Goodyear TechHub hjælper mekanikere med nem installation og/eller vedligeholdelse af Goodyear DrivePoint Heavy Duty. Den intuitive mobilapp hjælper med opsætning på tværs af flåder ved at guide brugeren igennem installationsprocessen, og den sørger for hurtigt input af de rigtige parametre til den enkelte hardwaretype.

Alle tre løsninger er synkroniseret med Goodyear-skyen, så dataene stadig indsamles, hvis man kommer uden for netværksdækning.

Octavian Velcan, Managing Director OTR & Aviation EMEA: ”Containerbranchen står over for hidtil usete forsynings- og omkostningsudfordringer, så Goodyear DrivePoint Heavy Duty er en opfindelse, der kommer på et vigtigt tidspunkt for branchen. Ved at bruge automatiske løsninger til at reducere antallet af timer, der bruges på kontrol af maskiner og vedligeholdelse af dæk, kan operatørerne koncentrere sig om at holde deres maskiner kørende.” Goodyear DrivePoint Heavy Duty er blevet afprøvet i et pilotforsøg ved Hutchison Ports ECT Rotterdam (ECT)1, en af Europas førende og mest avancerede operatører af containerterminaler. Goodyear DrivePoint Heavy Duty blev installeret ved ECT Euromax- og ECT Delta-terminalerne på automatiserede køretøjer.

Forsøget fastslog, at køretøjer kunne serviceres effektivt, og at løsningen bidrog til at forlænge dækkenes levetid. Løsningen blev særdeles værdsat i forhold til AGV-opgaverne, da der ikke skulle gøres ophold for at kontrollere dæk. Fordelene ved de omfattende softwareløsninger kan nu overføres til førerbetjente containerkøretøjer.

Indførelsen af Drive Point Heavy Duty er en udvidelse af Goodyears portefølje af produkter og servicefunktioner til havneoperationer. I 2021 introducerede Goodyear EV-4S Gen II, EV-5S Gen II og EV-4M Port Handler-dækkene som en udvidelse af virksomhedens store sortiment af havnedæk og skræddersyede løsninger til maskiner til containerhåndtering, reach stackers, straddle carriers, portaltrucks og lignende udstyr.

(1) – Baseret på et pilotprojekt gennemført hos Hutchison Ports ECT Rotterdam fra april til december 2021

Goodyear er en af verdens største dækproducenter. Goodyear beskæftiger omkring 74.000 personer og har 57 produktionssteder i 23 lande verden over. Virksomhedens to innovationscentre i Akron, Ohio og Colmar-Berg i Luxembourg arbejder målrettet på at udvikle state-of-the-art-produkter og tjenester, der sætter standarden for teknologi og performance i industrien. For yderligere oplysninger om Goodyear og virksomhedens produkter, se www.goodyear.com/corporate.