Goodyear indleder en ny æra inden for GT-racerløb

Goodyear indleder en ny æra inden for GT-racerløb

2024 bliver Goodyears største år inden for enduranceløb, siden virksomheden vendte tilbage i 2020. I forbindelse med introduktionen af LMGT3 i FIA World Endurance Championship (WEC) har Goodyear Racing brugt måneder på at udvikle en avanceret dækspecifikation til den spændende nye kategori.

Ni af de mest kendte mærker inden for GT-racerløb vil dyste rundt omkring i verden på nogle af motorsportens mest legendariske baner. Ved Le Mans i juni vil i alt 23 LMGT3-biler få følgeskab af 16 LMP2-biler på Goodyear-dæk, når de jagter den ultimative sejr inden for enduranceløb.

Goodyear Racing påbegyndte udviklingen af den helt nye LMGT3-kategori i 2022. Processen blev indledt med at udvikle et dæk, der kunne opfylde de forskellige krav til et moderne GT3-startfelt. I 2024 vil der blive brugt to specifikationer af dæk til tør bane og et avanceret regndæk, der skal dække hele sæsonen, lige fra de ekstreme temperaturer i Bahrain til den ubarmhjertige intensitet i Qatar og uforudsigeligheden på Spa-Francorchamps.

Som eneleverandør til LMGT3-kategorien i WEC har Goodyear understreget deres engagement i international motorsport. Enduranceløb er et uvurderligt testområde for udviklingen af den næste generation af UUHP-dæk til landevejskørsel, og det er en mulighed for Goodyear til at fremvise virksomhedens teknologi og ekspertise.

Egenskaberne ved LMGT3 sikrer, at det er den mest repræsentative kategori, når man skal sammenligne de teknologier, der overføres til Goodyears udvalg af UUHP-vejdæk. Feedback fra kørerne er nødvendig for, at Goodyear Racings team af designere og ingeniører kan udvikle et dæk, der virkelig præsterer på banen.

Feedback fra kørerne er ganske enkelt afgørende for udviklingen af det bedst mulige racerdæk. Under den sidste officielle Goodyear-dæktest før sæsonen på Circuito Monteblanco i Spanien gav en gruppe WEC-kørere deres mening til kende om den dækteknologi, som de håber vil føre dem til sejr i 2024.

Porsche-veterankører roser Goodyears udviklingsforløb

Richard Lietz har været fabrikskører for Porsche siden 2007, og i den periode har han deltaget i alle Le Mans med mærket. Lietz ved helt præcist, hvad der skaber et succesrigt GT-team, og han var fuld af lovord om Goodyears seneste version af LMGT3-dækket:

“Udviklingsforløbet hos Goodyear har været fantastisk,” siger den firedobbelte Le Mans-vinder. “De har gjort et godt stykke arbejde med at levere et dæk til alle producenter. Dækket kan håndtere en række forskellige temperaturer og er klar fra start uden dækvarmere. Det er de største krav, man kan stille, men jeg synes, at det dæk, vi har nu, er et godt udgangspunkt, Vi er særdeles tilfredse med det.”

Michelle Gatting fra Iron Dames har allerede opbygget stor tillid til Goodyear

2023 var et stort år for Iron Dames. Teamet vandt en historisk sejr som det første rent kvindelige hold nogensinde, der kørte sejren hjem i WEC under 8-timersløbet i Bahrain.

Adspurgt om Goodyears engagement i den nye æra inden for GT-racerløb, forklarer køreren Michelle Gatting: “Det er planen, at kørerne skal gennemføre dobbeltstint med de nye Goodyear-dæk næste år.

Planen for 2024 er selvfølgelig at tænke på miljøet og være lidt mere grønne. Og det betyder naturligvis færre dæk. Det er derfor Goodyear har sørget for et dæk, der kan køre mindst to timer.

Det er bestemt noget andet [end det, vi er vant til], men Goodyear har gjort et rigtig godt stykke arbejde. Vi har en god fornemmelse af dækket, og det giver os desuden selvsikkerhed i bilen.”

Kørere roser Goodyears "mega" LMGT3-platform

Den britiske kører Ben Barker er udset til at køre Fords nyeste GT3 med Proton Racing i 2024. I en tale på Monteblanco i november roste Barker de fremskridt, Goodyear har gjort på relativt kort tid: “Fornemmelsen [af dækket] er stort set den samme. Det dæk, Goodyear har udviklet, føles faktisk »mega«, så jeg er spændt på at køre mere med det på forskellige baner.”

Mike McGregor, Goodyear Racings Endurance Program Manager, tilføjer: “Samarbejdet med erfarne kørere er en integreret del af dækudviklingsprocessen. Test på banen giver os mulighed for at kalibrere tusindvis af timers simulerede data og få feedback fra kørerne om, hvordan vi kan forbedre følingen med dækket og kørernes tillid til det.

"Vi vil gerne takke kørerne og producenterne for samarbejdet og forberedelserne forud for denne sæson. Vi glæder os meget til at se dem dyste i år.”