Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2- Ny teknologi afkorter bremselængden

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2- Ny teknologi afkorter bremselængden

Ny teknologi afkorter bremselængden Goodyears nye generation af Ultra High Performance-dæk (UHP) giver meget kortere bremselængde, når bilisterne har allermest brug for det. Det nye dæk har den revolutionerende ActiveBraking Technology, der afkorter standselængden med op til tre meter.

Sevilla d. 9. februar 2011: Goodyear fortsætter med at forbedre dækkenes ydeevne. ActiveBraking-teknologien i det nye Eagle F1 Asymmetric 2 øger vejkontakten, når man bremser. Det medfører en betydelig kortere bremselængde både på tør og våd. Hvor almindelige mønsterblokke kun ændrer sig lidt eller slet ikke under bremsning, udvikler blokkene i Eagle F1 Asymmetric 2 på grund af deres specialdesignede form mere overflade under bremsning. Det øger vejgrebet og medfører kortere standselængder.

Men der er mere i dækket, der er nyt. Slidbanematerialet består af en unik blanding af polymerer med høj molekylevægt, et meget højt silikaindhold og harpiksmateriale fra racerdæk. Det sikrer en bedre klæbeevne på våde vejoverflader.

Dækket har en karkassestruktur med krydslagte lag, der bidrager til øget vridningsstabilitet for bedre styrepræcision, håndterings- og bremseevne på tør vej. Det er godt hjulpet på vej af dækkets lavere vægt, fordi bilens uaffjedrede vægt bliver reduceret. Det giver dækket mulighed for at følge vejens konturer tættere.

Testvinder

TÜV SÜD Automotive har testet Eagle F1 Asymmetric 2. Resultatet var, at dækket er bedre til at bremse end konkurrerende dæk. Det præsterede en tre meter kortere bremselængde på våd vej end gennemsnittet af de tre nærmeste konkurrenter, det blev testet imod. På tør vej var bremselængden to meter kortere. Da Eagle F1 Asymmetric 2 i begge tilfælde holdt helt stille, kørte de testede konkurrenter stadig med en gennemsnitshastighed på 24 km/t.2

Foruden de bedre bremseegenskaber fandt TÜV SÜD Automotive også frem til, at Eagle F1 Asymmetric 2 leverer en rullemodstand i topklasse for sin kategori. Hele 7% bedre . Det giver en bedre brændstoføkonomi og dermed et lavere CO2-udslip. Samtidig giver det en jævn og støjsvag kørsel.

Alt i alt har Goodyears ingeniører haft fokus på at skabe et dæk, der vejer mindre, har lavere rullemodstand og udvikler mindre varme. Det bidrager den nye silikakvalitet i dækkets øverste lag til. Selv aerodynamikken er blevet skærpet i kraft at et bedre sidevægsdesign. Det medfører en betydeligt lavere luftmodstand og minimerer yderligere energitabet især ved høje hastigheder.

1. Sammenlignet med gennemsnitlig performance hos tre førende konkurrenter. Bremselængde på våd vej fra 80 km/t til 20 km/t, bremselængde på tør vej fra 100 km/t til 0 km/t, målt af TÜV SÜD Automotive i december 2010; dækstørrelse: 255/40R19; testbil: Audi A7; sted: Mireval (FR) og Garching (TY); rapport nr.: 76244706-1.

Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhed, der består af otte lande i Baltikum og Norden, med hovedkontor i Stockholm. Goodyear Dunlop Nordic har ca. 140 medarbejdere, og en del af produkttestaktiviteterne er placeret i det nordlige Finland og Sverige. Goodyear- er en af verdens største dækproducenter. Virksomheden beskæftiger ca. 70.000 personer og producerer sine produkter på mere end 60 fabrikker fordelt på 25 lande over hele verden. Dunlop- er en af verdens førende producenter af High Performance- og Ultra High Performance-dæk med en imponerende sejrsrække inden for motorsportern. Dunlops store erfaring inden for racerløb har medført innovative teknologier for dæk udviklet til hverdagsbrug. Samt Fulda, Sava, Kelly och Debica.

Yderligere oplysninger om Goodyear finder du på Goodyear www.goodyear.dkYderligere oplysninger om Dunlop finder du på www.dunlop-tires.dk ellerwww.dunlopmotorcycle.eu.