Goodyear Blimp: Et ikon på himlen over Le Mans

Goodyear Blimp: Et ikon på himlen over Le Mans

I årtier var Goodyears Blimp et almindeligt syn over større racerløb, sportsarrangementer og kulturbegivenheder over hele Europa, og siden dens længe ventede tilbagevenden til Le Mans i 2020, er Goodyears ikon på himmelen igen dukket op som et velkendt syn over Circuit de la Sarthe.

For femte år i træk vil Goodyears Blimp atter svæve over Le Mans i løbsugen og under selve løbet, hvilket ikke bare er et underholdende syn for de hundredtusinder af fans på banen, men også et helt særligt udsigtspunkt for gæster og VIP'er med en flybillet.

Goodyears luftbårne ambassadør i mere end et århundrede

Den allerførste Goodyear Blimp gik i luften i 1910, og Goodyear var en vigtig pioner i udviklingen af denne nye form for lufttransport. I 1950'erne begyndte man at bruge Goodyears Blimp til tv-dækning fra luften. Debuten i branchen var dækningen af Rose Parade og den amerikanske college football-kamp Rose Bowl i 1955. Siden da har Goodyears Blimp været en fast tradition ved arrangementer lige fra Super Bowl til kongelige bryllupper og meget derimellem.

I dag opererer tre Goodyear-blimps på tværs af USA fra baser i Ohio, Florida og Californien, og de besøger omkring 200 begivenheder hvert år. I 2020 debuterede en fjerde Goodyear Blimp i Europa, og den flyver ikke blot over 24-timersløbene på Le Mans og Nürburgring, men aflægger også yderst populære besøg i byer som London, København og Milano.

Den europæiske Goodyear Blimp, som nu har fået et nyt hjem i Essen/Mülheim Lufthavn i det tyske Rhin-Ruhr-distrikt, er den største af sin slags i verden i dag. Den måler hele 75 meter i længden, 19,5 meter i bredden og 17,4 meter i højden. Den har et samlet volumen på 8.425 m3 og er fyldt med helium, en ikkebrændbar gas, der benyttes i moderne luftskibe af hensyn til den maksimale sikkerhed.

Teknisk set er modellen et halvstift Zeppelin NT-luftskib, og det er identisk med de tre Goodyear-blimps, der opererer i USA. Luftskibet drives af tre 200-hestekræfters motorer, der giver en topfart på 125 km/t og en rækkevidde på 1.000 km. Det flyver typisk langs større veje og motorveje i en maksimal højde på 3.000 meter, således at et jordpersonale kan følge med og yde hjælp til navigation og kommunikation.

Et pakket program til Le Mans

I løbet af fredag, lørdag og søndag under Le Mans har Goodyears Blimp et fuldt program med en planlagt flyvetid på mere end 20 timer. Med plads til 14 passagerer ad gangen vil en udvalgt gruppe af VIP-gæster og mediefolk få mulighed for at se begivenhederne på banen fra de store panoramavinduer i 300 meters højde.

Luca Andreoni, Head of Brand Consumer Europe, Goodyear: “Goodyears Blimp er et ægte ikon, som har været vores ambassadør i luften ved en lang række internationale sports- og kulturbegivenheder i årtier. Siden Goodyears tilbagevenden til 24-timersløbet i Le Mans i 2020 har den også været et populært indslag på Circuit de la Sarthe. I år glæder vi os til at gentage succesen i Goodyears største Le Mans, siden vi kom tilbage. Hvis du er på banen, så husk at kigge op!”