Goodyear anbefaler vinterdæk på alle lastbilens aksler af hensyn til både trafiksikkerhed, performance og økonomi

Stockholm den 25. januar 2013 – Goodyear minder lastbil-, bus- og rutebiloperatører, der opererer i områder med sne og is på vejene, om vigtigheden af at bruge vinterdæk. Bedre bremseegenskaber, håndtering og overholdelse af en streng lovgivning er blandt de vigtige begrundelser for at bruge vinterdæk. Samtidig opnår man større sikkerhed, bedre performance og økonomiske besparelser.

Køretøjer, der opererer i områder, hvor der forekommer sne og is i længere perioder, f.eks. i Norden eller Alperne og i bjergrige egne, bruger normalt vinterdæk under de mest ekstreme vinterforhold. "Vi anbefaler på det kraftigste de operatører, hvis køretøjer er udsat for barske vinterforhold, også selv om det kun er lejlighedsvis, at bruge vinterdæk. Det handler ganske enkelt om sikkerhed og om at sikre, at erhvervskøretøjer kan overholde stramme køreplaner uden hindringer, uanset vejrforholdene. Vinterdæk er ikke en valgmulighed, de er en nødvendighed," forklarer Boris Stevanovic, Marketing Director Truck Tires for Goodyear Dunlop Tires EMEA.

Vinterdækkenes betydning

Vinterdæk sikrer, at køretøjets performance optimeres, når temperaturen er lav, og i særdeleshed, når vejene er belagt med sne og is. Dæk reagerer forskelligt på temperatur, og derfor kræver sådanne forhold en særlig materialesammensætning. Det er naturligvis ikke kun af hensyn til sikkerheden. Et godt vejgreb er også afgørende for styre- og bremseegenskaberne. Ved lave temperaturer er visse dæk ikke lige så effektive, som de er inden for deres tiltænkte temperaturområde. Vinterdæk er designet til at yde deres bedste ved eller under disse temperaturer. Et mere aggressivt dækmønster er også nødvendigt, ikke blot af hensyn til et godt vejgreb på sne, men også på is, og til at bortlede vand på vejoverfladen.

Goodyear Ultra Grip-serien

Goody ears sortiment af nordiske vinterdæk til erhvervskøretøjer kaldes Ultra Grip. Serien, der fås i et bredt udvalg af dimensioner, består af fordækket Ultra Grip WTS, trækdækket WTD og trailerdækket WTT. Fordækket Ultra Grip WTS har et bredt og dybt dækmønster, specialdesignede Z-lameller og et dækmateriale, der er velegnet til vinterføre. Det giver dækket et godt kilometertal og den nødvendige håndtering og bremseevne på våde såvel som sne- og isdækkede veje. Trækdækket Ultra Grip WTD giver et imponerende træk under barske vinterforhold på sne- og isdækkede veje. Dette dæk har et specialdesignet dækmateriale og en karkasse med en særlig lamelteknologi. Fremragende træk, stabilitet og bremseegenskaber er forenet med et højt kilometertal. Det nye vinterdæk Ultra Grip WTT til anhængere fuldender serien til vinterdrift, når der skal monteres vinterdæk på alle aksler. WTT er udviklet til både asfalterede veje, ikke asfalterede veje og skovveje. Den robuste karkasse beskytter mod udvendige skader.

"Goodyears vinterdæk, der er tilpasset den nye svenske lovgivning om vinterdæk såvel som det norske lovforslag, opfylder ikke blot lovkravene, hvor de findes, men bidrager også til et fremragende vejgreb under alle forhold, så man undgår unødvendige forsinkeler og uheld som følge af dårlige vejbelægninger," siger Ove Leth, Country Manager Denmark. "Desuden har vores Ultra Grip-dæk ikke den negative indflydelse på brændstofforbruget, som mange tror, og de har også et højt kilometertal."

Goodyear er en af verdens største dækproducenter. Goodyear beskæftiger omkring 71.000 personer og har 53 produktionssteder i 22 lande verden over. Virksomhedens to innovationscentre i Akron, Ohio og Colmar-Berg i Luxembourg arbejder målrettet på at udvikle state-of-the-art produkter og tjenester, der sætter standarden for teknologi og performance i industrien.

Goodyear Dunlop Europes dæksortiment til erhvervskøretøjer, busser og rutebiler omfatter mere end 400 forskellige dæk i 55 størrelser. Mange af verdens førende bilproducenter monterer Goodyear-dæk som standardudstyr, herunder DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania og Volvo. Goodyear leverer også dæk til alle større trailerproducenter. Med Fleet First, som omfatter TruckForce-servicenetværket, ServiceLine 24h vejhjælp, FleetOnlineSolutions Internet managementsystem og Goodyear Retread Technologies, leverer Goodyear det bredeste sortiment af specialdesignede tjenester i industrien.

Hvis du vil vide mere om Goodyear og virksomhedens produkter, kan du besøge www.goodyear.com.