Goodyear adresserer efterspørgslen efter premiumdæk med velafbalancerede køreegenskaber

Ifølge et nyligt studie ser mere end fire ud af fem bilister på køreegenskaberne, når de køber dæk1.

Det er en almindelig misforståelse, at bilister ikke skelner mellem forskellige typer og mærker af dæk og blot ser dem som en handelsvare. Ny forskning foretaget af Ipsos dokumenterer, at et voksende antal forbrugere mener, at det er afgørende at køre med de rigtige dæk og at se på dækkenes egenskaber, før man vælger.

Undersøgelsen viser, at 73 % af respondenterne mener, at dæk er ’ekstremt vigtige’ eller ’vigtige’. De mener, at dæk hjælper med at gøre kørslen mere sikker (37 %), hjælper med at kontrollere bilen under alle vejrforhold (16 %), forbedrer håndteringen af bilen (10 %) og sparer penge på brændstof (8 %). Mere end fire ud af fem2 bilister svarede, at de overvejer et dæks egenskaber, når de vælger dæk.

Samtidig med stigningen i antallet elbiler over hele Europa og globalt bliver bilisterne mere bevidste om dækkets indvirkning på effektivitet og bæredygtighed. Da forbrugerne blev spurgt i en anden Goodyear-undersøgelse3, hvilke egenskaber de forventer af et EV-forberedt dæk, svarede næsten en tredjedel (31 %), at de foretrækker et dæk, der holder længe, mens næsten en anden tredjedel (27 %) går efter et dæk med lav miljøpåvirkning, og 18 % søger efter et generelt mere støjsvagt dæk.

Resultaterne viser, at forbrugerne foretrækker premiumdæk, der tilbyder enestående performance under alle kørselsforhold samt effektivitet og bæredygtighed. Med andre ord går de efter et perfekt afbalanceret dæk. Goodyear, som er producent af premiumdæk, har reageret på dette behov med den seneste generation af deres meget roste Eagle F1 Asymmetric-familie.

Bedste producent sommeren 2023

Goodyear er for nylig endnu engang blevet tildelt “Top Manufacturer Summer 2023”4 af det prestigefyldte tyske testmagasin Auto Bild, der hermed hylder Goodyear som den samlet set bedst performende producent i den nuværende sommerdæksæson. Magasinet bemærker, at Goodyear fik den højeste placering tre gange med forbilledlige resultater, og at de nuværende dækmodeller, Eagle F1 Asymmetric 6 og EfficientGrip 2 SUV, tilbyder overbevisende, dynamiske dækegenskaber og fremtidssikret bæredygtighed.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6: Kompromisløs performance

Goodyears nyeste ultra-high-performance-dæk (UHP) Eagle F1 Asymmetric 6 er et skridt fremad, når det gælder performance6 og effektivitet7. Avancerede teknologier giver bilisterne enestående vejgreb, bremseevne og håndtering under både tørre og våde vejrforhold. En række funktioner gør samtidig Eagle F1 Asymmetric 6 klar til elbiler. En mere aerodynamisk dækside reducerer luftmodstanden og forbedrer kilometertallet. Dækket er certificeret til et højere lastindeks for at fungerer på et EV-marked, hvor køretøjerne typisk er tungere.

Dækket vandt ViBilägares9sommerdæktest på grund af dets sikre køreegenskaber, vådgreb og rullemodstand. Dækket blev også udnævnt som vinder af Auto Bilds8 sommerdæktest. Magasinet placerede dem på førstepladsen i sammenligning med 49 andre sommerdæk. Desuden blev dækket certificeret ’Eco-Master’ for dets effektivitet, lave rullemodstand og bæredygtighed.

– Bilisterne kræver mere af dæk end nogensinde før, og tendensen til mere videnbaserede købsbeslutninger, hvor bilisterne fokuserer på teknologi og bæredygtighed, viser, at dæk ikke blot er en almindelig handelsvare.

Der er forbundet en række innovationer med Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6, som gør det til et meget velafbalanceret dæk. Dækket sammenbringer Goodyears UHP-dækegenskaber og EV-specifikke funktioner, som til stadighed bliver vigtigere, fordi elbilerne opnår større udbredelse, siger Sonia Leneveu, Director Marketing Consumer Europe, Goodyear.

(1) Ipsos 2022-kategoriundersøgelse af bilister og segmentering, gennemført i Frankrig, Tyskland, Italien, Polen, Spanien og UK.
(2) Ipsos 2022-kategoriundersøgelse af bilister og segmentering, gennemført i Frankrig, Tyskland, Italien, Polen, Spanien og UK – 85 % af respondenterne nævnte, at de basere deres købsbeslutning enten udelukkende på køreegenskaber eller en kombination af køreegenskaber og pris.
(3) Goodyears undersøgelse af EV-dækmarkedet 2021
(4) Auto Bild, udgave 14/23.
(5) Alle citater fra magasiner er oversat fra den oprindelige tyske udgave.
(6) Sammenlignet med forgængeren Eagle F1 Asymmetric 5. Intern test, dimensioner 225/45R17, testbil: Volkswagen Golf 8, teststed: Mireval-testbanen, 2021
(7) Reduceret rullemodstand, vægt og støjniveau sammenlignet med forgængeren Eagle F1 Asymmetric 5.
(8) Auto Bild: 50 sommerdæk testet, dimension 225/45R18. Testbil: BMW 3-serien. Udgave 3/2023.
(9) Testvinder, ViBilägare (nr. 5/2023), Sverige, 8 dæk deltog i testen, dimension 245/40R18.

Goodyear er en af verdens største dækproducenter. Goodyear beskæftiger omkring 74.000 personer og har 57 produktionssteder i 23 lande verden over. Virksomhedens to innovationscentre i Akron, Ohio og Colmar-Berg i Luxembourg arbejder målrettet på at udvikle state-of-the-art-produkter og tjenester, der sætter standarden for teknologi og performance i industrien. For yderligere oplysninger om Goodyear og virksomhedens produkter, se www.goodyear.com/corporate.