Aston Martin Racing og Dunlop indgår teknisk partnerskab

Aston Martin Racing og Dunlop indgår teknisk partnerskab

• Aston Martin har valgt Dunlop til FIA World Endurance Championship, bl.a. Le Mans 24-timers
  • Det tekniske partnerskab omfatter også Nürburgring 24-timers

Aston Martin Racing og Dunlop har offentliggjort et teknisk partnerskab for 2016 FIA World Endurance Championship. Det betyder, at teamets Vantage GTE-biler skal køre på Dunlop Motorsport-dæk, en beslutning der fulgte i kølvandet på et succesrigt test- og evalueringsprogram.

I dag blev sløret løftet for 2016 Aston Martin Vantage GTE. I forhold til forgængeren, som vandt 2015 sekstimersløbet på Spa-Francorchamps, er det sket betydelige ændringer i karosseriet. Disse ændringer forbedrer aerodynamiken, og Dunlop Sport Maxx-racerdækkene er designet til at optimere denne gennem forbedret højhastighedsstabilitet og grep.

FIA World Endurance Championship omfatter Le Mans 24-timers, et løb, Dunlop har vundet flere gange end nogen anden dækfabrikant (34 gange). I nyere tid har Dunlop imidlertid målrettet udviklingsarbejdet mod den særdeles konkurrencedygtige LMP2-prototype og vundet klassen de seneste fem år. Dunlop har betydelig aktuel erfaring i GTE-kategorien, idet dækket har været mesterskabsvindernes valg i den amerikanske Le Mans-serie i både 2010 og 2011 så vel som i den europæiske Le Mans-serie i 2012.

Det tekniske partnerskab omfatter også Nürburgring 24-timers, hvor Dunlop skal levere det specialdesignede GT3-dæk, der skal hjælpe Aston Martin med at vinde Nordschleife Endurance Marathon. Dunlop var 2015 VLN Speed Trophy Champions’ valg ved Nürburgring Nordschleife, og erfaringerne fra GT3-succesen er nu anvendt i deres 2016-dæksortiment.

Teknisk direktør for Aston Martin Racing, Dan Sayers, forklarer skiftet til Dunlop-dæk: “2016 V8 Vantage GTE har undergået gennemgribende forbedringer, og jeg er yderst tilfreds med valget af Dunlop til at fuldende pakken. Teamet går ind i denne sæson med stor selvtillid, og jeg tror fuldt og fast på, at Dunlop Sport Maxx er det perfekte dæk til at opnå de resultater, vi ønsker. Vi ser frem til et tæt samarbejde med Dunlop-teamet i hele 2016 FIA WEC-sæsonen, også ved Nürburgring 24-timers, hvor vi deltager med V12 Vantage GT3”

Xavier Fraipont, Managing Director, Dunlop Motorsport Europe, forklarer vigtigheden af det tekniske partnerskab med Aston Martin Racing: ”Vi har arbejdet intenst med udviklingen af vores Sport Maxx GTE- og GT3-racerdæk i de senere år. Det har ført til, at vi blev udpeget som officiel dækleverandør til den europæiske Le Mans-series GT-klasse sidste år og vandt Nürburgring VLN Speed Trophy. Det næste skridt i vores ambitiøse planer var at vende tilbage i forreste række ved den fri konkurrence blandt dækmærkerne i FIA World Endurance Championship. Vi har samme mål som Aston Martin Racing, og vi ser frem til et meget tæt samarbejde med teamet om at opnå fælles succes.”

Om Dunlop

Dunlop er et af verdens førende brands for high performance- og ultra high performance-dæk med en imponerende sejrsrække inden for motorsporten. Dunlops store erfaring inden for racerløb har medført innovative teknologier for dæk udviklet til hverdagsbrug. Med sit konstante fokus på optimering af køreglæden tilbyder Dunlup alle typer bilister og motorcyklister fordelen ved de nyeste dækteknologiers performance og levetid. Du kan læse mere om Dunlop på hjemmesiden www.dunlop.eu

Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhed, der består af otte lande i Baltikum og Norden, med hovedkontor i Stockholm. Goodyear Dunlop Nordic har ca. 140 medarbejdere, og en del af produkttestaktiviteterne er placeret i det nordlige Finland og Sverige. Goodyear- er en af verdens største dækproducenter. Virksomheden beskæftiger ca. 66.000 personer og producerer sine produkter på mere end 49 fabrikker fordelt på 20 lande over hele verden. Dunlop- er en af verdens førende producenter af High Performance- og Ultra High Performance-dæk med en imponerende sejrsrække inden for motorsportern. Dunlops store erfaring inden for racerløb har medført innovative teknologier for dæk udviklet til hverdagsbrug. Samt Fulda, Sava, Kelly och Debica.

Yderligere oplysninger om Goodyear finder du på Goodyear www.goodyear.dkYderligere oplysninger om Dunlop finder du på www.dunlop-tires.dk ellerwww.dunlopmotorcycle.eu.