GlobalConnect overvåger cybersikkerhed ved EU-valget i Danmark

GlobalConnect overvåger cybersikkerhed ved EU-valget i Danmark

Fair og sikre valg er afgørende som grundlag for et frit samfund. GlobalConnect, der driver halvdelen af al datatrafik i Norden, er 9. juni med til at spille en meget væsentlig rolle i at sikre EU-valget i Danmark gennem sine digitale datakommunikationstjenester og tilhørende overvågning af mistænkelige aktiviteter.

Valghandlinger i dag står over for et væld af digitale trusler, herunder cyberangreb såsom Distributed Denial of Service (DDoS)-angreb, phishing, misinformationskampagner, hacking af stemmemaskiner og databrud. Disse trusler kan forstyrre valg, manipulere valgprocesser og underminere vælgernes tillid.

“Med vores omfattende erfaring som leverandør af kritisk digital infrastruktur til forskellige danske regeringsfunktioner sikrer GlobalConnect et højere beredskab under så væsentlige begivenheder som EU-valget,” siger Uffe Tomasson, SVP Chief Technology & Operations Officer hos GlobalConnect.

GlobalConnect leverer forbindelsestjenester til mange kommuner og en del af dette er forbindelse til skoler og offentlige bygninger, der delvist bruges som valgsteder. Men vigtigst af alt leverer GlobalConnect internetservice til mange tusinde hjem. Det gør det muligt med et frit flow af information, der er vigtig under et valg.

GlobalConnects Network Operations Center (NOC) vil nøje overvåge netværket og tjenesterne og sikre et komplet overblik over potentielle risici i samarbejde med GlobalConnects Security Operations Center (SOC), der er i tæt kontakt med det danske Center for Cybersikkerhed.

Den omfattende overvågning er afgørende for hurtigt at identificere og imødegå potentielle trusler. For at styrke sikkerhedsforanstaltningerne og sikre hurtig reaktion vil GlobalConnect koordinere et Special Response Team (SRT). Det er en taskforce, der integrerer nøglepersoner fra hele GlobalConnect-organisationen, på tværs af Norden.

“Denne strategi gør det muligt for os at opretholde pan-nordisk kontrol og sikrer, at vores driftsteam altid er et skridt foran og klar til at håndtere enhver begivenhed, uanset om den er menneskeskabt eller naturlig. Vores team arbejder utrætteligt for at sikre EU-valgets sikkerhed og integritet. Vi er forpligtet til at gøre vores del for at beskytte denne kritiske demokratiske,” siger Uffe Tomasson.

GlobalConnects engagement i at sikre EU-valget understreger virksomhedens ansvar inden for kritisk digital infrastruktur og national sikkerhed. Det gælder i alle lande, hvor GlobalConnect driver virksomhed.