GlobalConnect indvier det største digitale infrastruktur-projekt i Norden i et årti

Pressemeddelelse -

Efter at have ryddet 200 bomber fra 2. verdenskrig, anlagt fem nye undersøiske ruter og gravet grøfter i Østersøens havbund med en specialudviklet ubåd, har GlobalConnect færdiggjort et 2.600 km langt superfiberkabel, der er i stand til at transportere al Nordens data. Projektet løber op i mere end 500 millioner kroner og vil fungere som en kritisk infrastrukturforbindelse i Norden og til det europæiske fastland.

Kablet, som løber fra Nordsverige til Berlin og strækker sig over tre lande, vil fungere som en vigtig digital passage mellem Europa og Norden i årtier frem. Med projektet afsluttet strækker GlobalConnects fibernetværk sig nu over 200.000 km i Nordeuropa.

”Kablet skal være med til at fremtidssikre og styrke den digitale infrastruktur i Nordeuropa. Det bidrager til mere robusthed med flere ruter at dirigere datatrafikken ad, hvilket styrker den nationale sikkerhed i regionen. Den forbedrede digitale infrastruktur er samtidig en nøglefaktor i fortsat at tiltrække globale tech-investeringer til Norden, hvor cirka halvdelen af de kommende års datacenter-investeringer i Europa forventes at gå til,” siger Martin Lippert, CEO i GlobalConnect Group.

Fiberkablet løber fra Sverige til Danmark og fra Danmark til Tyskland, inklusive 700 km undersøiske kabler med Bornholm som digitalt knudepunkt mellem Norden og Europa. Konstruktionen af superkablet har taget flere år og krævet kampe mod Østersøens hårde vinterstorme, nedgravning i havbunden med en specialudviklet ubåd og massive bor til at bore gennem klipper og brohoveder på stranden for at koble søkablerne til kabler ved kysten.

For at gøre plads, hvor søkablet går i land i Tyskland, måtte flere end 200 bomber fra 2. verdenskrig ryddes i Østersøen. I alt er 1.300 kvadratkilometer blevet scannet på udkig efter potentielle arkæologiske fund.

"Projektet har krævet en massiv indsats og spiller en afgørende rolle i fremtidig digitalisering. Der er en stadigt stigende efterspørgsel på fiber i Norden. Det meste af den digitale infrastruktur mellem Danmark og resten af regionen er 20 år gammelt, og de få eksisterende kabler har et begrænset antal fibre til rådighed for ny efterspørgsel. Det risikerer at udgøre en flaskehals for den fortsatte digitalisering og mulighederne for at nå EU's mål for digitalisering,” siger Martin Lippert.

Ved at styrke de digitale forbindelser mellem Danmark, Sverige, Tyskland og resten af Europa er målet med projektet at bidrage til både EU og nationale mål for højhastigheds digitale forbindelser og facilitere økonomisk vækst med lavere klimabelastning. Kablet bidrager også med en enorm opgradering af kapacitet, som er afgørende for at imødekomme de nuværende og fremtidige datamængder genereret af AI. Kablet giver desuden kommuner og regioner mulighed for at fortsætte deres digitalisering og forbedre mulighederne for at tiltrække flere virksomheder, øge konkurrenceevnen og give bedre priser til forbrugerne.

“Kablet imødekommer den store efterspørgsel på større kapacitet og robusthed. God, robust digital infrastruktur kombineret med adgang til vedvarende grøn energi er kritiske faktorer for globale teknologivirksomheder, der ønsker at etablere datacentre her. I Norden har de adgang til begge dele. For GlobalConnect er dette projekt et omfattende foretagende, og vi bliver ved med at investere i digital infrastruktur og lignende projekter i hele vores region i mange år frem,” siger Martin Lippert.

Kablet består af 96 fiberpar og har kapacitet til at transportere al data i Norden, altså 3.052 Tbps (terabits per sekund), svarende til afspilningen af én milliard Netflix-videoer på samme tid.

Med det nye kabel strækker GlobalConnects fibernet sig nu over 200.000 km på tværs af Danmark, Norge, Sverige, Tyskland og Finland. Den sidste kobling af et søkabel markerer afslutningen på projektet, og efter en række tests tages kablet i brug inden for de kommende uger.

GlobalConnect er en førende leverandør af digital infrastruktur og datakommunikation, som bærer mere end halvdelen af al datatrafik ind og ud af Norden i sit 185.000 kilometer fibernet på tværs af Danmark, Norge, Sverige, Tyskland og Finland. GlobalConnect leverer fiberbaserede bredbåndstjenester til mere end 800.000 private forbrugere og løsninger fra fiber til sky til 30.000 erhvervskunder. Koncernen beskæftiger cirka 2.000 mennesker og havde en omsætning på EUR 673,1 millioner i 2022.