EU medfinansierer GlobalConnects seneste infrastruktur-projekt

EU medfinansierer GlobalConnects seneste infrastruktur-projekt

GlobalConnect har modtaget 1,1 millioner euro (8,2 millioner kroner) i finansiering fra EU CEF (Connecting Europe Facility) til at etablere et nyt optisk fibernetværk mellem Norge og Sverige, der skal understøtte den fortsatte digitalisering af Skandinavien. Projektet vil give nye digitale ruter mellem Sverige, Norge og Europa og vil øge kapaciteten og robustheden af den digitale infrastruktur i regionen

Forbedret infrastruktur mellem Norge og Sverige er afgørende i den fortsatte digitalisering af det nordlige Skandinavien, og den vil styrke det digitale samarbejde mellem de to lande. Infrastrukturen vil også bidrage til at tiltrække globale tech-investeringer, da øget digital tilgængelighed og bedre vilkår for digitale tjenester vil gøre det mere attraktivt for virksomheder at etablere, drive og udvikle sig i regionen.

”Øget robusthed og forbedringer på kapacitet er vigtige faktorer for den fortsatte digitalisering af regionen. Den nye infrastruktur vil ikke kun gavne lokale virksomheder, kommuner og den offentlige sektor, men vil også styrke det bilaterale forsvar. Vi er taknemmelige for støtten fra EU til at medfinansiere dette projekt, som vil være et stærkt digitalt løft for hele regionen,” siger Martin Lippert, Group CEO i GlobalConnect.

Den nye infrastruktur vil løbe fra Stockholm via Sundsvall til Luleå i det nordlige Sverige, videre til Nordnorge hvor den vil forbinde vigtig minedrift og norske havne, og også til Trondheim. I Stockholm vil infrastrukturen tilsluttes GlobalConnects eksisterende fibernetværk, der forbinder alle nordiske lande og Tyskland. Projektet starter i begyndelsen af 2024, koster 2,2 millioner euro (16,4 millioner kroner) og forventes afsluttet i 2026.

Projektet er medfinansieret af Den Europæiske Union
Udtrykte synspunkter og holdninger er dog kun forfatternes og afspejler ikke nødvendigvis synspunkter og holdninger i Den Europæiske Union eller CEF (Connecting Europe Facility). Hverken Den Europæiske Union eller den bevilgende myndighed kan holdes ansvarlig for dem.

GlobalConnect er en førende leverandør af digital infrastruktur og datakommunikation, som bærer mere end halvdelen af al datatrafik ind og ud af Norden i sit 185.000 kilometer fibernet på tværs af Danmark, Norge, Sverige, Tyskland og Finland. GlobalConnect leverer fiberbaserede bredbåndstjenester til mere end 800.000 private forbrugere og løsninger fra fiber til sky til 30.000 erhvervskunder. Koncernen beskæftiger cirka 2.000 mennesker og havde en omsætning på EUR 673,1 millioner i 2022.