Virksomheder bør gå længere end laveste fællesnævner i ansvarlig brug af data

Virksomheder bør gå længere end laveste fællesnævner i ansvarlig brug af data

Data har udviklet sig til en samfundsmæssig magtfaktor. Derfor bliver virksomheder også nødt til at tage et større ansvar for deres brug af data, end hvad lovgivning kræver af dem. Dels for forretningens skyld, men primært fordi det er det ordentlige at gøre, mener Senior Vice President i GlobalConnect.

Virksomheder bør kun leve op til gældende lovgivning, og lovgivning er tilstrækkelig, når det gælder indsamling, håndtering og brug af data.

Sådan lyder det toneangivende argument fortsat, både i og udenfor Danmark. Men virksomheder bør tage et langt større ansvar, end lovgivning lægger op til, når det gælder brugen af data, mener Sofia Lisa Dinesen, SVP Bæredygtighed og Strategi i GlobalConnect Group.

”Digitaliseringen foregår i et hidsigt tempo, ikke mindst på vores breddegrader, hvor vi dagligt gør brug af en veludbygget digital infrastruktur. Data er efterhånden ved at erstatte olie som en økonomisk magtfaktor. Den handles som et råstof,” siger Sofia Lisa Dinesen.

I 2027 vil data ifølge analysevirksomheden Statista udgøre et marked med en værdi på 700 milliarder kroner. Den gennemsnitlige trafik via en fast bredbåndsforbindelse er 424GB om måneden, viser tal fra Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur. I runde tal svarer det til at streame flere end 400 timers film om måneden.

Ansvarlighed som et grundvilkår
For virksomheder rummer de store datamængder indsigt og viden, der er afgørende for at blive klogere på kunderne, optimere forretningen og skærpe produkterne.

Derfor er det også nærliggende for virksomhedsledere at lade sig forføre af de økonomiske incitamenter og bruge data til udelukkende at skabe økonomisk vækst, mener Sofia Lisa Dinesen. Men det er en alt for kortsigtet tilgang.

”Vi har behov for et paradigmeskift, hvor brugen af data ikke kun handler om at kunne sætte et ekstra nul på bundlinjen. I stedet bør det være et grundvilkår, at virksomheder bruger data ansvarligt og tilstræber at bruge den til at gøre godt for det enkelte individ og samfundet som helhed,” siger hun.

Ansvarligheden handler dels om, at mange virksomheders data og algoritmer påvirker samfundet og mennesker, og dels at den teknologiske udvikling sker så hurtigt, at lovgivere har mere end svært ved at følge med. Derfor bør virksomheder være etisk proaktive. Samtidig skaber det langsigtet værdi for virksomheden at opbygge troværdighed til interessenter gennem en fair brug af data – på samme måde som det er tilfældet med arbejdet med bæredygtighed, mener Sofia Lisa Dinesen.

Tillid styrker kunderelationen
Faktisk kan transparens og fair brug af data ligefrem føre til vækst. En global Ipsos og Google-undersøgelse viste sidste år, at 30 procent af forbrugere er villige til at dele data, hvis de har tillid til den pågældende virksomhed. Virksomheder, der gør sig overvejelser og er åbne omkring deres indsamling, behandling og brug af data, kan i høj grad styrke relationen til sine kunder.

”Konkret kunne det komme til udtryk ved, at en bleproducent aktivt går væk fra kun at målrette annoncer mod kvinder for at skubbe i retning af større kønslighed i forældreskaber. Eller det kunne være et større fokus på bias i træning af kunstig intelligens, så vi undgår, at udvalgte demografiske grupper bliver favoriseret eller det modsatte i fx kreditvurderinger,” siger Sofia Lisa Dinesen fra GlobalConnect Group.

Begge eksempler ligger ud over, hvad lovgivningen kræver af dem. Men det er med til at skabe et bedre samfund og øger tilsvarende troværdigheden fra interessenter, fordi virksomheden tager medansvar for samfundet.

”Samfundsansvar og profit behøver ikke være hinandens modsætninger. De kan sagtens gå hånd i hånd. For blot fordi man begynder at markedsføre bleer til mænd, behøver man ikke give afkald på sin kernemålgruppe. Tværtimod skaber man bare et segment yderligere, mens man påvirker samfundet i en positiv retning,” siger Sofia Lisa Dinesen.

Det handler grundlæggende om, at virksomhedsledere gør sig langt større overvejelser om, hvordan deres data og brugen af den påvirker interessenterne – og handler på baggrund af de overvejelser. Ikke ud fra kortsigtede økonomiske hensyn, men ud fra etiske, moralske og samfundshensyn, mener hun.