Politisk benspænd modarbejder datacentrenes grønne omstilling

Politisk benspænd modarbejder datacentrenes grønne omstilling

Overskudsvarmen fra det voksende antal datacentre kunne opvarme tusindvis af boliger, men siver i stedet ofte direkte ud i luften. Et politisk benspænd gør det nemlig alt for dyrt at føre varmen ind i fjernvarmenettet, og det er en klods om benet i den afgørende udnyttelse af grønne energikilder, mener SVP Bæredygtighed og Strategi i GlobalConnect Group.

Vi deltager i videomøder, ser feriebilleder på sociale medier og kommunikerer digitalt med det offentlige som aldrig før. Det kan ses på dataforbruget.

Et stigende dataforbrug betyder også et stigende strømforbrug til køling af datacentrene, hvor dataene flyder igennem. Samtidig er det af mange grunde attraktivt for globale tech-giganter at bygge deres store datacentre i Danmark og Norden. Vi har bl.a. et veludviklet, robust fibernetværk, som kan transportere data fra datacentrene ud i verden, et stabilt politisk miljø, et køligt klima og masser af grøn strøm i elnettet.

Tilsammen betyder det, at elforbruget til datacentre i Danmark stiger markant i disse år. Energistyrelsen vurderer, at det i 2030 vil være cirka fire gange højere end i dag.

Derfor er der behov for tiltag, der kan reducere klimabelastningen fra datacentrene, bl.a. at sikre, at overskudsvarmen fra datacentre kanaliseres ud i fjernvarmenettet, hvor den kan være med til at opvarme tusindvis af boliger i lokalområdet.

Prisloft afholder fjernvarmeselskaber fra at investere
Teknologien gør det allerede muligt i dag, og EU skubber på med krav om, at alle nye datacentre skal bygges sådan, at overskudsvarmen kan udnyttes i fjernvarmenettet.

Men et politisk benspænd betyder, er vi stadig i Danmark er langt fra at udnytte varmen, lyder det fra SVP Bæredygtighed og Strategi i GlobalConnect Group, Sofia Lisa Dinesen.

”I slutningen af hvert år fastsætter et politisk prisloft for de omkostninger, et fjernvarmeselskab må indregne i sine priser til forbrugerne. Det nuværende loft er på et niveau, hvor fjernvarmeselskaberne dropper at investere i systemer til at flytte overskudsvarmen fra datacentre og over i fjernvarmenettet. Udgifterne per gigajoule overstiger helt enkelt prisen, de kan sælge til,” siger Sofia Lisa Dinesen.

GlobalConnects seneste projekt er med Høje-Taastrup Kommune, og det kan blive et af de sidste, hvis prisloftet ikke ændres.

”For det er en decideret dårlig forretning. Netop det datacenter er ellers et af få i landet, som ligger tæt på fjernvarmenettet, så de fleste steder vil udgifterne for fjernvarmeselskaberne endda være endnu højere,” siger Sofia Lisa Dinesen fra GlobalConnect.

Unødigt grønt benspænd
”Vi sælger ikke overskudsvarmen. Vi giver den væk. Udgiften ligger i, at en fjernvarmevirksomhed investerer i et system til at udnytte overskudsvarmen. Varme, som er tilgængelig og som ellers ville sive ud i luften. Samtidig kan fjernvarmeværkerne i stedet ende med at fyre med naturgas. Og det giver ingen mening,” siger SVP Bæredygtighed og Strategi i GlobalConnect Group, Sofia Lisa Dinesen.

Særligt på den lange bane virker det som et unødigt benspænd af den grønne omstilling i datacentre. For hvis overskudsvarmen rent faktisk ikke bliver brugt, fordi det er en underskudsforretning, rykker det intet at bygge datacentre, som står klar til at give overskudsvarmen videre, mener Sofia Lisa Dinesen.

”Viljen til at udnytte overskudsvarmen er ellers stor på begge sider af vandrørene. Datacentrene kommer til at fortsætte med at investere i bedre køling og energieffektive løsninger, og fjernvarmeselskaberne vil meget gerne bruge den gratis overskudsvarme til at opvarme boliger. Men vi kan vinke farvel til det det store grønne potentiale, så længe der eksisterer en politisk fastsat økonomisk straf, som spænder ben,” siger hun.