”Grøn omstilling er blevet til varm luft og springvand med ild i”

”Grøn omstilling er blevet til varm luft og springvand med ild i”

Hvis COP28 er udtryk for den globale klimaindsats, ser det sort ud. I Dubai var reel handling nemlig erstattet af gøgl og luftige løfter. Virksomheder skal i langt højere grad forpligte sig, mener strategi- og bæredygtighedschef i GlobalConnect.

Geopolitiske benspænd og egeninteresser har alle år præget FN’s årlige klimakonvention. Alligevel havde Sofia Lisa Dinesen, der er strategi- og bæredygtighedschef i GlobalConnect, en optimistisk forestilling om, at COP28 i Dubai i slutningen af 2023 vil føre til ambitiøse mål og konkrete løsninger på klimaområdet.

Intet kunne være længere fra realiteterne, siger hun efter at have deltaget i klimatopmødet.

”I stedet tog jeg tilbage til Danmark med nethinden præget af store, substansløse hensigtserklæringer, elektriske ubåde og mangel på reel handling. Et klimacirkus i overflodens hovedstad, Dubai,” siger Senior Vice President, Strategi og Bæredygtighed i GlobalConnect Group, Sofia Lisa Dinesen.

Frivillige mål er en gratis omgang
Ét er de politiske udfordringer, når det handler om at løse en af klodens mest presserende udfordringer. Også graden af forpligtelse fra erhvervslivet var en slem skuffelse, lyder det fra Sofia Lisa Dinesen.

Stemningen var ellers optimistisk blandt de mange virksomheder, som deltog i årets ypperste bæredygtigheds-forum. Her var der nemlig mere konkret fremdrift at fejre i form af Science Based Targets-initiativet, som er en standard for arbejdet med at nedsætte CO2-emissioner, udviklet af FN, Verdensnaturfonden, CDP og Institut for Verdens Ressourcer.

Virksomheder og organisationer over hele verden, herunder også GlobalConnect, har siden 2015 tilsluttet sig initiativet og fået FN’s blåstempling af deres klimamålsætninger for 2030.

Det lyder ambitiøst på papiret, men er det desværre ikke i tilstrækkelig grad, hvis det står til Sofia Lisa Dinesen fra GlobalConnect. For selv om mange arbejder ambitiøst, reelt og målrettet med at reducere deres klimaaftryk, har det ingen konsekvenser, hvis man ender med ikke at nå sin målsætning.

”Science Based Targets er netop nu det bedste, vi har. Det bedste er bare utilstrækkeligt. Virksomheder sætter et slutmål, som skal godkendes, men der er ingen krav om at opstille delmål, og ingen bliver holdt ansvarlige undervejs, eller hvis de ikke når slutmålet. Konsekvensen er simpelthen fraværende,” siger GlobalConnects strategi- og bæredygtighedschef.

”Uden pistol for panden er der en overhængende risiko for, at mange virksomheder ved deres Science Based Targets pynter sig med lånte fjer. Det ser flot ud på papir og på hjemmesiden, men intet andet end deres egen samvittighed tvinger dem til at handle anderledes i morgen, end de gør i dag,” siger Sofia Lisa Dinesen.

Hold virksomheder ansvarlig
Der er behov for handling her og nu, understreges det i FN’s seneste klimarapporter. Derfor skal virksomheder i langt højere grad holdes ansvarlige for deres målsætninger, både dem, der skal indfries i 2030, og dem, der skal indfries i år.

Ifølge Sofia Lisa Dinesen kan man som virksomhed for eksempel forpligte sig selv og sine samarbejdspartnere til målbare resultater med enten gulerod eller pisk.

”I GlobalConnect har vi gjort det gennem et vækstlån, hvor renten er bestemt af, hvorvidt vi når kort- og langsigtede mål inden for ESG, herunder mål om CO2-emissioner. Når vi målene, er lånebetingelserne særligt gunstige, men tilsvarende ringe, hvis vi ikke løbende leverer på delmål,” siger hun.

Sådanne aftaler rykker radikalt ved indsatsen i hele virksomheden, og ledelsen kan ikke bare læne sig tilbage, fordi bl.a. bestyrelse, ejere og banken forventer dokumentation og resultater, lyder det.

”Jeg bilder mig ikke ind, at vores indsats er unik eller løsningen for enhver virksomhed. Men at opleve en tydelig økonomisk konsekvens af klimaindsatsen nu og her skærper arbejdet mærkbart. Der er rig mulighed for at formulere krav til sig selv og samarbejdspartnere, hvad enten det er på et lån, betingelser for investeringer eller leverandøraftaler,” siger GlobalConnects strategi- og bæredygtighedschef.

På den måde kan ambition i højere grad forvandles til handling, end det er tilfældet med Science Based Targets, der indeholder en stor grad af frivillighed.

”Flere virksomheder skal af egen drift gå længere med delmål på kort og lang bane og sætte parametre, der tvinger dem til at handle både nu og på lang sigt. Det minimerer i hvert fald risikoen for, at ambitionerne bliver reduceret til varm luft,” siger Sofia Lisa Dinesen.