Nu øger FUCHS bæredygtigheden yderligere med genvunden propylenglykol

Nu øger FUCHS bæredygtigheden yderligere med genvunden propylenglykol

Bæredygtighedsarbejdet fortsætter. Nu begynder vi at anvende genvundne råvarer i vores industriglykoler, og på den måde kan vi reducere CO2-udledningen betydeligt uden at give afkald på kvaliteten.
– At skifte til et produkt med genvunden glykol burde være et let valg for de fleste, mener Henrik Sundborg, Product Manager Metal Working & Chemicals hos FUCHS.

I første omgang er det RENOLIN MPG R 5 MIX 30. MPG står for monopropylenglykol, og der er tale om en færdigblanding med en koncentration på 30 % MPG. Produktet er udviklet specielt til køling af spindler i CNC-maskiner, som kan blive meget varme under arbejdet, men produktet kan anvendes til alle roterende systemer til opvarmning og køling inden for industrien.

RENOLIN MPG R 5 MIX 30 har ekstremt gode køleegenskaber, er fortyndet med demineraliseret vand for at give ekstra god rustbeskyttelse og er optimeret i forhold til at sikre lang levetid. Ud over at den er fri for silikater, nitritter og fosfater, har den også lav toksicitet.

For dig, som har brug for glykol i dine industrimaskiner, kan genvunden glykol nu hjælpe med at mindske miljøaftrykket. Genvindingsprocessen har nemlig en meget lav miljøpåvirkning sammenlignet med produktion af jomfruelig glykol. At fremstille ny propylenglykol med jomfruelige råvarer er en energikrævende proces, og den energimæssige forskel er stor, når man sammenligner med den proces, der kræves til genvinding af propylenglykol.

Tænk endnu mere bæredygtigt
Ved at vælge genanvendt glykol frem for ny produceret glykol er du med til at reducere CO2-udledningen med ca. 50% – for hvert kilo genvunden propylenglykol, du anvender. Og du bidrager med mere end det! Når du anvender genanvendt glykol i industrimaskinerne, reducerer du ikke ”bare” din CO2-udledning, du reducerer også dine energiomkostninger. Derudover reducerer du samtidig mængden af affald fra både anvendte kølervæsker og fra de udledninger, som produktionen af nye kemikalier genererer.

– At skifte til et produkt med genvunden glykol burde være et let valg for de fleste, mener Henrik Sundborg, Product Manager Metal Working & Chemicals hos FUCHS, da det ikke indebærer noget kvalitetsmæssigt tab for den, som vælger genvunden frem for jomfruelig glykol. De af vores produkter, som indeholder genvundne råvarer, gennemgår naturligvis lige så omhyggelige kvalitetskontroller som vores ny producerede produkter.

Bare begyndelsen
Dette er et stort og vigtigt skridt, og FUCHS kommer til at fortsætte med at indføre flere produkter baseret på genvundne materialer.

– Vi har en stabil adgang til genvunden monopropylenglykol. Det er en nødvendighed, udtaler Henrik Sundborg. Vi ved, at der i fremtiden vil blive stillet nye krav. Derfor har vi gennem længere tid satset stort på forskning og udvikling.

– Bæredygtighed er et af de vigtigste spørgsmål i diskussionen med vores kunder. Sammen diskuterer vi kontinuerligt mulige løsninger og forbedringer inden for området, fortæller Nicklas Gustafsson, som er Sales Director Industry hos FUCHS. Det er fundamentalt for os at arbejde meget tæt sammen med vores kunder om spørgsmål vedrørende bæredygtighed, som er fremtidens vigtigste spørgsmål.

– Vi har allerede arbejdet med alternative baseolier i 20 år og ser os selv som ekstremt dygtige inden for området. Selvom vi kun fremhæver et enkelt produkt nu, så arbejder vi med flere lignende produkter, som vil komme på markedet om kort tid. Dette er bare begyndelsen, afslutter Henrik Sundborg.

FUCHS LUBRICANTS DENMARK ApS er en del af en global koncern med tyske rødder, der udvikler, producerer og distribuerer en bred vifte af smøremidler og relaterede specialiteter.

I tæt samarbejde med vores kunder udvikler vi innovative og skræddersyede smøremiddelløsninger til alle typer af industrier såsom bilindustrien, fremstillingsindustrien, byggeri & entreprenør, energi- og transportsektoren, fødevareindustrien, skovbrug, stål-, metal- og cementindustrien og meget mere.

FUCHS er verdens største uafhængige leverandør af innovative smøremiddelløsninger til stort set alle industrier og applikationer. Vi er 6.000 medarbejdere i over 50 lande, som alle deler det samme mål: at holde verden i gang med både bæredygtighed og effektivitet i fokus.

Niels Højer

Pressekontakt Managing Director FUCHS Denmark +45 29100400