Stensdal Group udvider samarbejdet med Kokkenes Køkken og sætter fokus på den grønne agenda i to storkøbenhavnske kontorhuse

Fem års godt kantinesamarbejde får fra efteråret en grønnere overbygning, når ejendomsselskabet Stensdal Group overlader kantineansvaret for to nye lokationer til Kokkenes Køkken. Sådan lyder meldingen fra parterne i kølvandet på en ny aftale, der netop er underskrevet. Det betyder to helt nye kantiner i porteføljen hos kantinevirksomheden, som ser frem til et tæt samarbejde med en klar fælles mission om flere grønne retter og et gennemgående ansvarligt fokus, meddeler salgsdirektør i Kokkenes Køkken, Martin Damby.

Flere grønne dage, køkkenets egne krydderurter og spiseoplevelsen i absolut fokus. Ambitionerne for samarbejdet mellem Kokkenes Køkken og Stensdal Group er høje. Med tilføjelsen af to nye kantiner til samarbejdet kan medarbejderne i de to storkøbenhavnske kontorhuse se frem til en kantineløsning, der med den gode smag som rettesnor skal bringe både ansvarlighed og sæsonens råvarer helt ned på tallerken, forklarer Betina Nørby Steinbock, projektleder i Stensdal Gruppen:

”Vi har gennem en del år haft et både godt og tæt samarbejde med Kokkenes Køkken, og det er ikke tilfældigt, at vi har valgt dem til at drive vores to kommende kantiner. Gennem flere års godt samarbejde har de vist, at de kan både drive, udvikle og sparre med os på nye tiltag og initiativer,” indleder hun og uddyber:

”Kantinen skal for os være et inspirerende pauserum, hvor den enkelte medarbejder kan lægge arbejdet fra sig og koble af i et rum, der bringer alle sanserne i spil. Det skal være en god oplevelse for vores lejere at gå til frokost og få opfyldt de basale behov for god ernæring – og vi glæder os til at byde indenfor til et kantinerum, der appellerer til fællesskabet. Det skal være et rart sted, hvor den enkelte får lyst til at mødes med andre i huset – og hvor maden både inspirerer og bliver et samtaleemne i sig selv. Det ved vi, at Kokkenes Køkken kan levere, og vi glæder os til at byde dem velkommen i køkkenerne på vores nyistandsatte lokationer,” afslutter Betina Nørby Steinbock.

Handling bag grønne ambitioner er afgørende

Kantinebranchen er historisk kendt for at bidrage til en væsentlig del af det samlede miljøaftryk, som professionelle køkkener i Danmark hvert år generer. Både i form af madspild, valg af råvarer og leverandører generelt. Siden 2019 har Kokkenes Køkken arbejdet aktivt for at bryde den negative statistik. Det sker gennem kantinekonceptet SANS!, der med fokus på smag og ansvarlighed skaber gode hverdagsgastronomiske spiseoplevelser for mere end 10.000 dagligt spisende gæster i hele landet. Og at samarbejdet med Stensdal Gruppen nu udvides med to nye kantiner viser, at konceptet sætter handling bag ordene, mener salgsdirektør i Kokkenes Køkken, Martin Damby:

”At Stensdal Gruppen vælger os til at drifte to kantiner mere, ser jeg som en opadvendt og klar grøn tommeltot til det arbejde, vi indtil nu har leveret. Vi kigger ind i et fremadrettet og ambitiøst partnerskab, hvor vi i fællesskab kommer til at udvikle kantineleverancerne i en endnu mere ansvarlig retning. Det glæder jeg mig gevaldigt til,” siger han og tilføjer:

”Vi går til partnerskabet med et mål om at gøre en forskel. Både for de daglige gæster, som inden længe kan se frem til en sansefuld forplejning drysset med en gavmild pulje god og grøn samvittighed. Konkret har vi blandt andet forpligtet os til 5% madspild, 40% danske råvarer i sæson, 100% dansk økologisk mel og korn – og vi kommer til at køre menuplanlægningen i den ene kantine helt uden indkøb af oksekød, medmindre vi ved temadage sætter fokus dyrevelfærd, og så bliver det naturligvis fra vores lokale opdrætter. Det sker alt sammen sideløbende med, at vi dyrker egne krydderurter og indfører to helt grønne dage om ugen. Vi mener, at vi har både ansvar og en unik mulighed for at bringe den grønne agenda helt ned på tallerken og inspirere den enkelte til mere ansvarlige spisevaner på den lange bane,” afslutter Martin Damby.

Om Stensdal Group

Stensdal er en familieejet ejendomskoncern, der omfatter ejendomsinvestering og projektudvikling inden for bolig- og erhvervsbyggeri. Stensdal ejer og driver mere end 150.000 m2 erhvervslejemål i Storkøbenhavn, heraf flere servicerede flerbrugerhuse med kantiner.

Om Kokkenes Køkken

Kokkenes Køkken er en del af virksomheden Forenede Service. Med høj kulinarisk faglighed servicerer virksomhedens mere end 300 kokke og gastronomer hver dag sansefuld forplejning til 10.000 danskere fordelt på mere end 40 kantiner i hele landet. Heriblandt virksomheder som Nordea Ejendomme, Tivoli, og JP Politikens Hus.

Frederikke Amalie Jensen

Pressekontakt CSR- og kommunikationsansvarlig Kommunikation, presse og bæredygtighed 21687418 Kontakt på LinkedIn

Kokkenes Køkken omlægger til 100% økologisk dansk mel og korn i nyt strategisk samarbejde med Mejnerts Mølle og Aurion

Ansvarlighed i fokus: Kantinevirksomhed omlægger til 100% økologisk dansk mel og korn i nyt strategisk samarbejde med lokale avlere og producenter

I et nyt strategisk samarbejde med Mejnerts Mølle og Aurion omlægger kantinevirksomheden Kokkenes Køkken nu til 100% økologisk dansk mel og korn. Antallet af leverandører i kategorien reduceres markant, og indkøbet af mel og korn, som årligt tæller mere end 100 tons, flyttes fra udenlandske producenter til dansk økologisk landbrug, meddeler divisionschef i Kokkenes Køkken, Asmus Thorsøe Haman.

Begrundelserne for at prioritere grønne råvarer i sæson er ikke få, og som kantineleverandør bør vi forpligte os til at udnytte vores mangfoldige smagspallet af danske råvarer i sæson. Sådan lyder meldingen fra chef i Kokkenes Køkken, Asmus T. Hamann

10% mere end sidste år: Kantineleverandørs indsatser for dansk grønt i sæson bærer frugt

Det skal være en saga blot, at op mod 40% af alle såede råvarer i Danmark ikke ender på tallerkenen. I samarbejde med Dansk Cater har kantinevirksomheden Kokkenes Køkken siden 2018 arbejdet for at sikre gode måltider af danske lokale råvarer. Det samarbejde udvider parterne i løbet af efteråret med et salgsstop på en række udvalgte grøntråvarer fra fjernere himmelstrøg.

General Manager, Anne Mette Kyhn, køkkenchef i Kokkenes Køkken, Peter Sindt Hansen og driftschef i Kokkenes Køkken, Camilla Højrup, i urtehaven.

Idrættens Hus i Brøndby: Et multifunktionshus for dansk idræt, topatleter og hotelgæster.

En af hjørnestenene i Idrættens Hus Hotel & Konference er køkkenet, der spiller en afgørende rolle i den samlede oplevelse. Kokkenes Køkken står for forplejningen, hvilket betyder at morgenmad, frokost, aftensmad og mødeforplejning tilberedes af faguddannede kokke på stedet. Kokkenes Køkkens koncept SANS! er tilpasset og skræddersyet til brugerne af huset og tilbyder portionsanrettede måltider akk