”Jeg er vant til paragraffer og toldregler efter mange år i bankverden. Det har været en øjenåbner for mig, hvor kompliceret rengøringsfaget faktisk er," siger Anne Voss, rengøringsteknikker i Forenede Service.

Anne Voss skiftede banken ud med rengøringsbranchen

Fra skranken i banken til faglært rengøringsteknikker. Det er historien om 57-årige Anne Voss fra Haslev, der efter 26 år i bankverdenen og et års ledighed søgte et midlertidigt job som rengøringsassistent. I dag, to år senere, er hun stadig ansat – og hun har netop gennemført sin første rengøringsfaglige uddannelse.

Professionel rengøring er andet og meget mere end det, de fleste kender hjemmefra. Det kræver faglighed at rengøre både rigtigt og rettidigt, og netop dét har 57-årige Anne Voss fra Haslev for nyligt fået. Sideløbende med sit daglige rengøringsjob i Forenede Service har hun nemlig været på skolebænken, og det har givet nyt perspektiv på rengøringsfaget, som hun nu indtager i rollen som faglært rengøringsteknikker.

”Jeg er vant til paragraffer og toldregler efter mange år i bankverden, og da jeg startede i rengøringsbranchen, tænkte jeg, at det var et arbejde, der lå lige til højrebenet. Jeg vidste jo godt, hvordan man gjorde rent, kan jeg huske, at jeg tænkte. Det har været en øjenåbner for mig, hvor kompliceret og omfattende rengøringsfaget faktisk er,” indleder Anne Voss, rengøringsteknikker i Forenede Service, og tilføjer:

”At Forenede Service har givet mig mulighed for at uddanne og dygtiggøre mig, betyder meget. Både for mig personligt og for det arbejde, jeg udfører til daglig”.

Faglighed skaber resultater

Skiffer og epoxy. Laminat og træ. Materialerne, som professionelle rengøringsfolk dagligt rengør og vedligeholder, er mange og meget forskellige. Hver type overflade stiller krav til pleje, udstyr og dosering. Den viden er helt afgørende for at kunne levere en ordentlig service, mener Anne Voss:

”Før vidste jeg meget lidt om professionel rengøring. Nu ved jeg, hvordan jeg fx rengør og behandler gulve og inventar mest hensigtsmæssigt, uanset om der er tale om laminat, epoxy eller møbler af massivt træ. Og jeg ved, hvilket udstyr der bedst løser opgaven af hensyn til både resultatet og mit ve og vel. Det er helt afgørende viden at have, hvis man skal levere et professionelt stykke arbejde,” siger hun.

Mod på mere uddannelse

Men selvom Anne Voss aldrig har været i tvivl om, at det var rigtigt at takke ja til muligheden for at blive rengøringsteknikker, har det ikke været helt uproblematisk at genoptage skole og opgaveløsning efter et kvart århundrede på arbejdsmarkedet:

”Jeg har ikke været på skolebænken i mange år, og det har bestemt krævet tid at komme i gang med at læse og lære igen. Især antallet af opgaver har jeg skulle vænne mig til,” siger Anne Voss og fortsætter:

”Men jeg kan jeg kun anbefale andre i branchen at springe ud i livet som faglært – det er hele indsatsen værd, og det er helt mærkeligt for mig, at jeg ikke skal i skole i morgen,” siger hun smilende.

Hun tilføjer, at hun drømmer om at læse overbygningen til uddannelsen, så hun på sigt kan blive serviceassistent.

Frederikke Amalie Jensen

Pressekontakt CSR- og kommunikationsansvarlig Kommunikation, presse og bæredygtighed 21687418 Kontakt på LinkedIn