Efterværn: Livet efter et ophold på Bjæverskovhus Kvindekrisecenter

Hvordan starter man sit liv på ny efter et ophold på et krisecenter, hvis man ikke har nogen ejendele? På Bjæverskovhus Kvindekrisecenter har en generøs donation fra blogger og kjoledesigner Rikke May gjort det muligt at give de udsatte kvinder en hjælpende hånd med på vejen efter deres ophold.

Bjæverskovhus Kvindekrisecenter vil sikre, at de kvinder som opholder sig på centeret ikke falder tilbage ind i et liv med vold. Efterværn er en hjælp til at komme videre til et godt liv, hvilket indebærer både følelsesmæssig og materiel støtte. Kvinderne, som i nogle tilfælde har været nødt til at forlade deres hjem uden at tage noget med sig, har muligvis ikke nogen materielle ting, og det vil Bjæverskovhus gerne hjælpe med.

I den forbindelse fik Bjæverskovhus i begyndelsen af oktober en håndsrækning af blogger og kjoledesigner, Rikke May, som har doneret en masse gode ting til centeret. Rikke May flyttede i marts permanent hjem til Danmark fra New York med sin familie, grundet corona. I forbindelse med flytningen endte hun med at have en masse ejendele i overskud, som hun besluttede sig for at donere til en god sag.

“Vi lever jo i overflod i Danmark, og jeg vil hellere give mine ting til nogen der har brug for dem end at smide dem ud,” fortalte Rikke May, da hun var på besøg på Bjæverskovhus i sidste uge.

Rikke May er generelt optaget af det bæredygtige liv, hvilket afspejles i hendes forretning, hvor hun sælger kjoler, som er lavet af de stofrester andre tøjproducenter ikke vil købe. Hun har selv lavet en aftale med flyttefirmaet JONAS, som leverede tingene i dag. Flyttefirmaet lægger også vægt på bæredygtighed, og det er blandt andet derfor Rikke May har valgt at bruge dem til at levere sine donationer til Bjæverskovhus.

“Det er så dejligt med al den velvilje, vi har set. Vi har også fået nogle ting til krisecenteret af andre, men her får vi noget, som kvinderne kan få med videre. Efter opholdet på Bjæverskovhus, hvor kvinden har modtaget den rette behandling og støtte, vil vi gerne hjælpe med materielle goder til et nyt hjem uden vold.” fortæller centerchef Christine Ramsing.

Det er planen, at når kvinderne afslutter deres ophold og flytter fra Bjæverskovhus, får de en lille flyttekasse med. Indholdet varierer alt efter, hvad kvinden har brug for, og hvad centeret har til rådighed. Det kan være alt fra tøj til køkkenudstyr. Efter opholdet, hvor kvinden har modtaget den rette behandling og støtte kan tingene være en ekstra hjælp til, at hun kan skabe et nyt liv, hvor hun ikke har brug for at tage tilbage igen i et voldeligt forhold.

Bjæverskovhus Kvindekrisecenter er en del af omsorgsselskabet Forenede Care A/S. Krisecenteret åbner i slutningen af 2020.

Flyttefirmaet Jonas hjælper med flytningen og gør det uden beregning.

• velgørenhed
  • bjæverskovhus kvindekrisecenter
  • efterværn
  • krisecenter
  • donation
  • rikke may

Omsorgsselskabet Forenede Care går ind på nyt marked: Snart åbner nyt kvindekrisecenter på Østsjælland

Bjæverskovhus Kvindekrisecenter er navnet på Forenede Cares tilbud til kvinder i krise. Og som navnet antyder, ligger tilbuddet i byen Bjæverskov i Køge Kommune. ”Krisecenteret er et modsvar på den pladsmangel, der er på alle landets kvindekrisecentre.” Fortæller Stine Louise Eising von Christierson, adm. direktør i Forenede Care A/S. Bjæverskovhus Kvindekrisecenter åbner i sommeren 2020.

Nu åbner Bjæverskovhus Kvindekrisecenter

​Efter en travl sommer har Bjæverskovhus Kvindekrisecenter endelig en åbningsdato. Centeret åbner dørene for voldsramte kvinder dags dato søndag den 11. oktober 2020. Kvindekrisecenteret har plads til i alt 6 kvinder og deres børn, og det ligger i den idylliske by Bjæverskov på Østsjælland. Det er Forenede Cares første krisecenter.